|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Håller med om att M5 hade gjorts sig mycket bra i touring samt sekvensiell låda med automat läge, liknande M3:ans SMG. Jag tror då också att bilen hade sålt bättre för det är många medelålders män som kör mycket i stan och inte är intresserade av att växla hela tiden. Sedan att ha fördelarna med en touring vagn. Tycker wolv har en mycket bra poäng! Nog huvudet på spiken. Audi TT; varför inte lära av sina misstag? |
|
|
Hur kan det komma sig att absolut varje motortidning prisar M5 då ni tycker den är dålig? Det är ju speciellt fartkänslan som får mycket beröm. En funderande person.. ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
|
Bjoerk Trots sin avsaknad av touring o automatlåda så såldes "endast" ca 20000 st M5or e-39. E-34 såldes väl inte i mer än 8000 ex Typ??? Osäker på siffran men jag vet att över dubbelt så många m5 e-39 mot M5 e-34 Tillverkades. Det e ganska många det! Bmw M5 E-34 i Touringutförande var ju åxå väldigt svårsåld. Kanske därför de valde bort den. Men visst, en automatare skulle varit ett bra kompliment. M-POWER!!!!!!!!! Länk NYA BILDER!! |
|
|
Anders.W: Bilmarknaden är inte statisk. Idag är automatlåda ett eftertraktat alternativ. Hur många potentiella M5-köpare som köpt en Audi eller Mercedes istället tack vare (eller på grund av?) deras herrgårdsvagnar och automatlådor är svårt att säga men det lär vara en avsevärd mängd. Jag vågar lova att nästa generation M5 kommer bestyckas med automatlåda och säkerligen även dyka upp i touringutförande. Det ligger i tiden. |
|
| Kanske om man tycker att SMG är en automatlåda. | |
|
Jag tycker det faktum att Audi TT inte kände ngn skillnad på om sportläget var i eller inte säger allt för känner man inte det saknar man totalt känsla för bilar. ;) Allvarligt, hur kan man missa att gasresponsen blir dubbelt så snabb och att styrningen blir betydligt tyngre? |
|
|
MatroxMGA>> Varför i hela världen skall då dessa medelålders män köpa en M:bil då????? Om de nu inte orkar växla och kör mest i stan.... 540...? js_snicke>> Vem har påstått att den nya är dålig? Tror nog att de flesta här är överrens om att den är lite bättre på vissa punkter än E34! Dock ger den ett "mesigare" uppträdande!! Något som de kanske kompenserade med en lite ungdomligare deign på E39.... Den gamle låter ju för fasen 10 gånger rappare och sportigare än E39:ans brummande från åttan! M.V.H. |
|
|
Anders.W: Man kan inte jämföra E34 mot E39n gällande antal tillverkare bilar det är inte rättvisst. Man måste ta hänsyn till flera olika faktorer så som:Vilka alternativ fanns det då?Vilka målgrupp inriktade sig Bmw på?Hur stor var marknaden etc etc. Johann:det undrar jag oxså:)) |
|
|
Föresten.... Finns Porsches värre modeller med Automatlåda?? GT3 eller GT2?? En M:bil är en KÖRMASKIN och ingen bil för soffpotatisar! Den kräver lite men ger å andra sidan mera tillbaks än andra bilar. Förstår att BMW inte stoppar i en AUT i en M:bil hur som helst. En kombi vore ju iof inte fel! Det finns ju familjefäder mfl som också vill ha kul och som ORKAR växla m.m. M.V.H. |
|
|
Andreas Plars: Menar det var fel av Bmw att sätta in en SMG II på M3E46? Via SMG II så har du val möjligheten att växla eller låta maskinen till en viss del sköte det åt dig. |
|
|
Porsche turbo finns att få med automat, Ferrari 360 samt 575 samt 456. Inte minst M3 både E46 och E36. Jag håller med dig att de ska vara sparsamma med automater i M bilar men inte utesluta. Om man ska gå efter ditt exempel så skulle det inte finnas någon marknad för några av de bilar jag radade upp, inte minst Mercedes AMG och Audi RS. Jag själv hade ju valt manuell eller SMG men många vill ha automat så de slipper växla och koppla hela tiden i stan. Jag vet flera som hade köpt en M5 om den fanns i antingen automat ( eller SMG ) eller touring. Annars så har jag kört M5:an och tyckte det var en otrolig bil, kanske inte lika rå som e46 M3 men de inriktar sig till människor som är ute efter lite olika egenskaper. Svårt val. |
|
|
Kanske vore det inte helt fel med SMG i M5..... Kan bara inte fatta de som köper en M:bil och väljer Automat..... M.V.H. |
|
|
Andreas Plars: 9/10 M3 som säljs av Solna är med SMG II Automat och SMG är inte samma sak. |
|
|
På vilket sätt skulle det vara konstigt att välja automat om den möjligheten funnits på M5? Mercedes AMG, Audi S/RS, Jaguar XJR/XKR och andra landsvägslok är i regel utrustade med automatlåda. BMW M5 är en konkurrent till dessa men kan inte levereras med automat. Det är konstigt! En sexväxlad automat hade varit perfekt till M5. Det passar utmärkt till en dragstark V8. Dessutom är inte M5 någon racerbil utan en tung landsvägsmissil och vad passar väl bättre till en sådan än en automat? Hur som helst, om både manuell och automat hade funnits tillgängliga för M5 så hade alla smaker blivit tillfredställda och BMW kunde norpa en större marknadsandel. |
|
| Jag har en M3 med SMGII och i mitt reg. bevis så står det manuell =) | |
|
bjoerck: Inte så säkert att Bmw hade kunnat norpa åt sig en större marknadsandel. Tänk på att det finns Bmw bilar inom familjen som finns med olika former av icke manuel växellådan, så vissa potentiella M5 köpare har säkert köpt 540/Alpina med automat/swichtronic(ev felstavat). |
|
|
Hur stor del av alla som köpt en M5 E39 på 2.000 kg tror ni kört den på bana? Inte många... Klart det är en direktionsvagn av högsta kvalitet med ordentlig knuff! =) Jag tycker inte det finns någon direkt anledning att jämföra M5 med M3 oavsett årsmodell, inte ens här i BMW-forumet. Jämför vin med öl i stället, lika intressant... ;) roadZter |
|
|
Enligt BMW ligger tjänstevikten på 1795 när jag pratade med de i Solna.... M:bil är lika med KÖR maskin för mig! Oavsett storlek. M.V.H. |
|
|
Andreas Plars: Tomvikt EU är 1.795 kg för en M5 E39. Smäll in en fet direktör och full tank och vips så har du två ton. ;) roadZter |
|
|
DanneZeta>> Tjänstevikt ÄR förare 75kg med full tank!! Så du har nog lite fel där med vikten.... Tomvikten utan förare och tom tank är betydligt lägre! Den fullutrustade de testade i Teknikens Värld hade en lite högre tjänstevikt pga all utrustning och låg på 1838kg. Tung bil men inte sååå tung. Inge illa menat! M.V.H. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.