AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.067

Provade en M5:a igår... Besviken tyvärr!

Sida 3 av 8
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anders.W: Men ändå är du ju sugen på en E46 M3a så något är det väl som lockar trots allt? :)
Japp lite. Den bilen e ju faktiskt lite råare på bana. Sen så tycker jag att den e rätt så mycket snyggare oxå :)

M-POWER!!!!!!!!!

Länk NYA BILDER!!
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
MatroxMGA:

Mitt i prick! Huvet på spiken!

Den svenska avundssjukan är väl härlig?
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Anders W:
Läckra bilder på tagit på M5:an!

__
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Räknar man alla vanos problem på 3.2an så vet i fasiken om den är mer hållbar? Jag känner iaf till fler vanosutbyten än sprängda m3 motorer. Dessutom är det långt ifrån alla vanos problem som går på garantin. Medans E46orna fått motorerna utbytta gratis.
viobebe
Dani:

är det din pappa som reparerar krockskadade BMW bilar????????
Jag tycker båda motorer är fantastiska, 3.2 321hk samt 343hk. Jag har 2 års garanti på min bil så att jag oroar mig inte för vanos byte, betalas i så fall av BMW. Jag är helt såld på Z3 M.

Konstaterande: M3 E36 + E46, Z3M (speciellt M-Coupe), M5 (speciellt E34) måste köras på ett speciellt sätt för att få den upplevelsen som dessa bilar kan leverera till rätt förare.....
T e x så SKA dom varvas, ifrån 5000 och ända upp till stoppet, då får man verkligen den "piskande" respons som en M-bil är ganska ensam om att kunna ge.
Allt för ofta får man höra att "M3:an var ju slö.....", men då är det till 99% ifrån folk som inte känner till hur en M-bil ska köras för maximal njutnig/respons. M-bilarna har ju inte världens bästa vrid, t e x M3 3,2 ger ju "endast" 350 NM, MEN dock 321 hk.
Det går ju inte att jämföra en turbobil emot en sugmotorbil, det är ju bilar med HELT olika karaktärer.
En förutsättning för att köra en M-bil på "rätt" sätt, är ju att den är tillräckligt varmkörd + att servicar är gjorda på rätt sätt. Annars kan det bli gonatt.....
Så till er som tycker att M5:or, M3:or är slöa, prova med att varva bilen rejält + ligg inte och segdra med dessa (möjligen M5 E39), så ska ni få se vad en sån här vagn går för..... Mvh Kimmo.

Nej nu får ni ge er...

Jag har aldrig sagt att E36:an är en bättre bil men jag tyckte att den var mycket roligare än en E46:a på grund utav sättet bilen uppförde sig...

Sen att ni säger att jag är avundsjuk det är väldigt lågt utav dom som känner sig träffade...!!! Vad vet ni om mig?
Det ända jag skrev var att jag inte tyckte om M5:an men då får man skit som vanligt... Jag tror att ni hatar mina åsikter på grund utav mitt användarnamn "Audi TT"! Jag kan lova er att jag kan mer och kört mer BMW bilar än 90% av BMWpower´s användare.
Sen att jag köpte mig en TT för att jag tyckte den var grymt snygg det kan man väl inte hänga någon för...

Det ända jag ville få fram va detta...
M5:an är för gubbar och M3:an för pojkar :)...

Jag tvivlar inte en sekund på att M5:an är en grym bil på BMW´s "bana" (alltså ringen). Alla tidningar kör bilarna där och det är där alla vill testa bilen på grund utav att den är byggd för banan.

Varför måste ALLA (nästan) tycka likadant på BMWpower?
M5:an är en bra bil men jag blev besviken som fan när jag fick rasta av den. Gör det mig till en sämre människa? Eller till en bättre efter som jag vågar ha en åsikt?

Det bästa med M5:an just nu är att priset faller som en sten i vaccum... Hade folk vetat att bilen skulle nästan vara gratis efter två år ja då hade försäljningen inte ens varit 1/3 tror jag.

MVH Patrik
(Lite små full efter puben, men jävligt besviken!!!)

PS: MatroxMGA --> Ha Ha vad du är själv god alltså! Bara för att du kör en E46 M3 tror du då att jag är avundsjuk? Tyvärr så är dina åsikter väldigt tråkiga och fega... Jag hade inte sagt nej till en E46 M3 men det finns faktiskt roligare bilar... Det känns som om du är en sådan person som åker "raggar-rundan" med din bil enbart för att visa hur cool och duktig du är eller rättare sagt brist på uppmärksamhet...

Drive it like you hate it...
Jag håller med TT. Har man föreställningen att M5:an skall vara alert och rolig så blir man besviken. Då är M3:an det rätta valet. Har man istället föreställningen att den skall vara snabb, komfortabel och sportig för sin storlek, ja då är M5 det rätta valet.

Detta är säkerligen en väl uttänkt strategi från BMW, då det aldrig kan bli fråga om kannibalism mellan dessa bägge "storsäljare".
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
TT: På vilket sätt uppförsig E36an roligare? Är det den svagare motorn, sämre väghållningen, avsaknaden av den roliga, förlåt, tråkiga, M-diffen? Det ganska tråkiga utsendet som kan förväxlas med en 318?

Om man bara vräker ut sig saker utan att förklara sig är det självklart att folk kommer argumentera emot. Självklart har du rätt till en åsikt, och du är inte en sämre människa för deT :) Men måste alla hålla med dig?

Vakna upp och inse att du är på ett BMW forum, ett forum för entusiaster som i många fall tycker BMW bygger världens bästa bilar. Skriver man att allt utom fartupplevelsen på M5an är skit så kommer man få lite mothugg :)
Dani:

Jag har SMGen och är hel nöjd har testat manu på en lång resa ca:200mil visst är det en bra låda men, då jag sitter ganska mkt i köer så skulle jag nog få kramp då kopplingen är ganska tungtrampad liksom M5ans.Sen tyckte jag att det var/är bekvämnt om man vill leka F1 förare:)) med paddlarna. När man växlar ner så infinner sig ett mellangas ljud som får en att ja helt underbart ljud.Visst är det roligt att kunna välja hur man vill köra med de alla olika lägen som finns SMG 1-6.
Sen tror jag(helt min egen uppfattning)att vi en ev försäljning så är SMG mera eftertraktad 9/10 M3 som säljs via Solna är med SMG.
Åter igen testa en SMG

Audi TT:

Om du ställer ovanstående påstående på ett forum som är för folk som älskar sina bilar över ja nästan allt(inkl mig)så kan det bli lite hårda ord om man så att säga svär i kyrkan.

Och nej det gör dig inte till en sämre människa och att det bästa med M5 är prisfallet är helt fel.
Det bästa med M5 enligt mig är den kombination av sport och familjevagn det är få bilar som har den kombination även om man ser till övriga tyska märken:))
Buspelle
Audi TT; Första gången jag körde en M5a tog det ungefär 5 minuter innan tanken "en så´n här måste jag ha" infann sig, men man upplever ju saker olika, och att M5an är mer av snabb komfortvagn än racer är det väl "duktigheten" på bana till trots ingen tvekan om. Vad som ändå gör mig lite fundersam är hur det är möjligt att inte uppleva bilens i mitt tycke sanslösa (brutala om man så vill) respons, råstyrka och kraft. Jag har kört många snabba bilar och jag vet faktiskt inte vad som skulle vara bättre än M5an ur aspekten"kraftupplevelse". Undrar om den bil du körde var fullt "frisk". Din inledande beskrivning av känslan i kopplingen antyder ju möjligen att något kan ha varit fel där och med en slirande koppling försvinner självklart "kraftupplevelsen. Prova en annan bil!
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Var jävligt nära att köpa en M5 E39 när jag provkörde den första gången den kändes sjukt grym - det blev dock inget köp och jag köpte en M3 E36 3.0 istället. När jag testar M5:or nu blir jag besviken av flera skäl. Jag har helt enkelt blivit van vid att köra denna sjukt roliga bil E36 M3 3.0 som ger total närvarokänsla, grym fartkänsla (man skiter fan på sig i 250), underbart vasst ljud från M3-sexan, det känns liksom att bilen lever och bara vill explodera hela tiden och liksom smälter ihop med föraren. Detta gör inte en M5 som känns som en isolerad komfort-direktörsbil med jättemotor.

Mip
Audi TT; Du måste väl inse att när du skriver att i stort sett allt var skit med E39 M5 på ett BMW forum där alla är entusiaster så kommer du få lite kritik. Om man går efter vad du skrev tidigare så tycker iaf jag att det lät som den svenska avundsjukan infann sig i dina resonemang. Sen ang. att jag skulle vara själv god, tycker jag är ett konstigt påstående. På vilket sätt? Sen så skulle jag aldrig vara så korkad att skriva att M5 är skit på ett BMW forum men alla är olika. Jag kan även lova dig att jag får tillräcklig med uppmärksamhet med mina bilar utan att behöva köra "raggar-rundor" som du uttryckte det. Problemet med "raggar-rundor" i en Audi TT är väl kanske att ingen tittar, men det vet du nog bättre än jag. Lycka till här på forumet, det lär du behöva! Men det aldrig för sent att lära sig.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Audi TT:
Det är inte första gången du lyckas med bravaden att få alla emot dig och besviket tycka att alla är konstiga/knäppa...

Du kan ju testa att besöka NordicAudi och berätta för dem att RS6:an är skit. Tror att reaktionerna blir ungefär likadana som här :)

__
Länk
Varför tar folk upp M3 i jämförelsen??
Glöm den!!!
Vi pratar väl M5 E39 här och jämför väl då lämplige´n med E34 LR??
Den nya är tråkigare än den gammla!! Villka håller med?
M.V.H.
Jag förstår hur skoj Audi TT har åt alla BMW-fanatiker just nu. Ofta är prestigen allt för stor och självmedvetenheten allt för liten hos BMW-anhängarna. Det hela tenderar att få en pinsam inramning. Att på detta forum säga att M3 eller M5 inte är världens bästa bil är detsamma som att hävda för en galen fotbollssupporter att hans lags stjärna inte är den bästa i världen. Det slutar hetsigt i båda fallen... :-)

Lite mer självdistans skulle inte skada ibland.

För att återgå till ämnet. Jag tycker BMW har gjort några stora missar med M5-modellen. Den första är att bilen inte kan levereras med automatlåda. Många kunder som köper en bil i det segment som M5 återfinns i vill ha automatlåda. Alla konkurrenter kan leverera med automatlåda. Dessutom har den manuella lådan i M5 en tillhörande koppling som är i det närmaste värdelös. Nu kommer märkesfanatikerna finna skäl i form av att BMW satsar på sportighet och inte vill ha automatlåda... Struntprat menar jag. Att begränsa kundens valmöjlighet ligger verkligen inte i tiden.

Den andra stora missen är att M5 inte går att få i touringutförande. Nu kommer märkesfanatikerna börja förklara att bakvagnen inte duger somm sitter i touringversionen. Struntprat menar jag. (De enda som kritiserat bakvagnen på touringmodellen är motortidsskriften Teknikens Värld. Någon djupare förklaring i problemets egentliga härkomst gjordes dock aldrig. Det kanske inte ens är bakvagnen det är fel på?)

Om BMW hade levererat M5 E39 i touringutförande med automatlåda hade bilen sålts i betydligt större mängder än vad den gjorde. Dessutom hade det pasat biltypen ypperligt med automat.
På tal om Audi, har ni hört nya S4'an sjunga?
Brutalt ljud från fabrik:
ftp://www.rs6.com/rs6.com/AudiS4-V8atAirfield.wmv

/Wille
Länk
Opps!
Blev ingen länk, går inte att "spara mål som".
Prova att gå in på:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.