AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.069

Provade en M5:a igår... Besviken tyvärr!

Sida 2 av 8
Audi TT:

Vilken M3 jämför du med?Vilken är på väg in?

Om du syftar på E46 så visst är den mera sportig precis som Johan säger.Men att du blev besviken på M5 beror helt på vilka preferenser du hade innan du provkörde bilen. M5ans koppling bör/ska vara tungtrampad precis som M3ans(E46).
Det är lättare att bli fartblind på M5 speciellt om man har dubbla rutor i det kan jag intyg.

Sport=snabbare gasrespons det SKA märkas skillnad finns även på M3E46.
Jag måste faktiskt säga att den roligast M3:an jag har kört va en 96:a... Dom nya är inte riktigt så brutala som dom varför.
Men snart kommer M3:an och då får man väl byta använda namn...

MVH Patrik

Drive it like you hate it...
Audi TT:

Vilken M3 är på väg in?

Nu har jag inte haft förmånen att testa en E36,E30 M3 så där kan jag inte uttala mig om. Men att säga att M3E46 inte skulle vara brutal de anser jag i alla fall vara felaktigt, men(igen:;)ordet brutal en definitations fråga.
"Vilken M3 är på väg in?"

E36 med lite MH-GTR skoj...

"Men att säga att M3 E46 inte skulle vara brutal de anser jag i alla fall vara felaktigt"

Helt klart är att E46 är grym men lite för fin i kanten om du förstår vad jag menar.

MVH Patrik

Scheckheft
Hej, intressant tråd. Jag skulle vilja ge diskussionen en liten annan vinkling. Fick lyssna på en professor i företagsekonomi som bl a sa följande om kvalitet: en kund har vissa förväntningar på en tjänst eller en vara. Om tjänsten eller varan överträffar kundens förväntningar upplevs detta av kunden som hög/god kvalitet. Tvärtom om tjänsten/varan inte motsvarar kundens förväntningar blir kunden besviken, ledsen, arg osv.
M5:an motsvarade antagligen inte dina förväntningar, Audi TT. Sedan spelar det ingen roll om dina förväntningar var för höga eller orimliga innan provkörningen. Svar på din fråga: nej man är inte "dum i huvudet" när man upplever besvikelse över testkörningen. M5:an kan ändå vara en bra bil. Sedan är det naturligtvis så att vissa här på forumet blir upprörda över att du kritiserar (i deras sätt och se) en BMW. Konstigt vore väl annars med alla BMW älskare här :).
Mao kan vi diskuterar oss blåa, upplevelsen är ändå subjektiv och den säger ingenting om varan (M5:an) generellt.

Mvh
Scheckheft

En sak som är säker är ju att mina förväntningar suddades helt bort efter 5 mil i bilen…
Var mina förväntningar för höga? Jag tror det men det är ju knappast mitt fel utan det är ju BMWpower´s fel :) Alla här skriver om hur bra bilen är och vilken prestanda vagn det är…

Men att det är en dålig bil det tycker jag verkligen inte, tvärt om.

Var den så bra och snabb som jag trodde?
SVAR: Nej

Var den brutal?
SVAR: Nej

Den var bara trevlig och snabb… värken mer eller mindre.

Sen att det är en riktig sleeper är ju aldrig fel men är bilen verkligen värd så mycket pengar?
SVAR: Helt klart men det var inget för mig…!!!

MVH Patrik

AUDI TT>> Gillar man bilar på det sätt så att man köper sig en M5:a så gillar man nog också fartkänsla!!!
Sedan så finns det ju de som köper en dylik bil som "statussymbol" och de kanske hellre ser att bilen rullar tyst och fint än att den andas brutalitet!!
Tycker att de kanköpa en 540 istället och ett par "feta" fälgar!!
En M bil skall vara en M bil och inget vardagsrum på hjul!!
M.V.H.
Så du håller med mina argument?
En M bil skall utskilja sig ifrån mängden enligt mig men BMW bara döljer det mer och mer och sen när dom har nått botten vad händer då?
Jo man fläskar till bilen som f*n (M3 E46).

När den "nya" M3:an kommer så blir den garanterat en sleeper...

MVH Patrik

Audi TT:

E46 M3 är inte till fläskat den är utformad på ett mkt sofistikerat sätt för att sticka ut lagom gentemot den vanliga Coupen.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Audi TT:
En E36/E30 M3 rår inte på en E46 M3 vare sig på bana eller motorväg med jämlika förare. Vad är det konkret som är botten med E46:an menar du?

__
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Klart man vill höja sin egna bil. Men som övriga talare skriver så finns det inte en enda punkt, och då menar jag inget, som E36 M3an är bättre på. Allt E36an göt bra gör E46an mycket bättre.
Jag instämmer med wolv.
Läs alla tester, 0-100. Ringen-tider, 0-200. osv osv.
E46 M3 äter E36 M3 till frukost på alla plan.

De du verkar vara ute efter är fartkänsla.
Jag föreslår 9-3 Aero eller T-4. där känns de som bilen
ska slita sig ur händerna på en när man stampar plattan i mattan.
Fartkänslan i M3 E36 3.2 är de absolut inget fel på, en av de roligare vagnar jag provat, inget ont om den men E46 M3 är en klass för sig, därför piskar den konkurenter som släpps flera år efter m3an kom till världen. Läs Rs4 osv.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Koppla ur fartspärren och håll stålet en stund på motorväg får du garanterat fartkänsla även i en M5a!

M5 e39 är den bil som alla kategorier (njaa det var ju den där Ferrari 550 Maranellon såklart...) har imponerat mest på mig. Maken till bil får man leta efter. Men smaken är som baken. Som tur är.

Qvarnis
Dani
Jag håller helt med dig TT...M5:ans prestanda "dög" heller inte åt mig...när jag testade en kompis M5a för några veckor sedan...men håller samtidigt HELT med Johan...det är ingen bil man ska känna brutal fartkänsla osv...utan det är M3:an till för..;)

Men som långfärdsbil...och även på större banor..aaa...då är det knappt ngn bil i världen som slår M5:an. Kolla in länken om den saudiska prinsen M5:a...snackar om ett skott!!!!!
Dani:

Fin bil park du kommer att få, nästan som du har alla äss:))
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Hej Audi TT, jag tror jag vet vad du menar men kom ihåg bilar
med V8:or är ju inga 'riktiga' BMW :):) (låt mig leva grabbar !!) -
testa en frisk E34 3.8 Li M5:a men även den kan kännas lite som jag tror att du menar, så bilen för dig är nog en E28 M5:a DÄR är jag säkert på du hittar vad du är ute efter och med hänsyn till när den bilen bygges så är vi där igen 'BMW leder utvecklingen' i allafall DÅ, en rak 6:a skall det vara i en BMW, undantag E30 M3:an, allt komfort-hokos pokus m.m. gör bilarna till glidande kraftpaket men 'känslan' är borta, skulle tro att en E28 M5:a är snabbare runt -Knutstorp- än en E39:e M5:a, eller hur Gustav ? med samma förare ! -
Dani
Starre: Aa man skulle ju kunna önska det...men kommer naturligtvis sälja bort...eller snarare byta in mina bilar....mot en M3:a...så de två översta ska bort...;)

Kan ju fråga dig....har du SMG/II eller manuell?
Jag vet itne varför...men gillar dock mer manuell låda till sprotbilar. Bilen jag spekulerar på är just 6vxl.
Har du råd att komma med?
En BMW som kan lägga låga 8or på ringen!! Skulle det vara en tråkig icke brutal bil? Och med duktig förare så e den inte långt efter m3 på ringen heller!!
En bil som hänger av det mesta, även m3 e-46 på motorväg! Tråkig? Knappast. Enligt mig så e M5an den bil som imponerat på mig mest av alla bilar i bmw familjen. Med nästan 2 ton bil och som är god för 300Km/h och med alla de bekvämlighetsgrejor som finns och som inte heller gör bort sig på bana så tycker jag det e en helgrym bil. Visst fartkänslan kanske inte infinner sig lika mycket som i m3an. Men att säga att den e tråkig mm mm e ju i mina ögen helt fel...

Men visst, smaken e som röven, klöven :)

M-POWER!!!!!!!!!

Länk NYA BILDER!!
Det är väl inget snack om saken att E36 M3 inte är lika vass som E46 M3. Jag åkte med BMWs chef för förarutbildning i Tyskland på Nurburing med just en M3 E46 och han körde FORT. Bilen gick som in i och bromsarna var helt slut när vi åkte där ifrån. Vi tävlade även mot en 993 turbo som var lite snabbare i rakorna men hängde inte med i kurvorna, och även han var en duktig kille på att köra.
Jag tycker nog att Audi TT verkar lida lite smått av den svenska avundsjukan. Att avfärda E39 M5 samt E46 M3 på det sättet som han gjort tycker jag är mycket konstigt.

Tycker däremot att 321hk motorn är helt fantastisk och verkar hålla bättre än 343hk motorn.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.