AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.068

Provade en M5:a igår... Besviken tyvärr!

Sida 1 av 8
Hej gott folk…
Jag provkörde en BMW M5 igår och jag måste säga att jag tyvärr blev besviken.
Bilen i fråga var en –01:a och den hade runt 5000mil på mätare.

Det första jag tänkte på när jag hoppade in i bilen var att kopplingen kändes som att stampa i ett smörpaket. Det gick helt enkelt lite väl lätt att trycka ner kopplingen.
Sen när man skulle kasta i en växel så kändes det inte rätt för man fick flytta hela armen och inte bara handen som man är van vid. Vad betyder ”sport” läget egentligen? Jag tyckte inte att något speciellt hände faktiskt.

Det bästa med bilen var när man satt i passagerarsätet för där kände man verkligen suget…
Jag hade nog hoppats på något mer extremt och brutalt men istället så kändes det precis som att köra en 523:a med lite större motor.

Min syn på Femman har ändrats avsevärt men synen på trean har istället ökat.
Okey jag kunde inte utnyttja bilen till 100% men vi försökte i alla fall.
Är det någon mer som delar min uppfattning om bilen? Eller är man dum i huvudet?

MVH Patrik

Drive it like you hate it...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag delar INTE din uppfattning.

Troligen var kopplingen på bilen du körde slut, så ska det inte kännas.

En anledning till att bilen inte känns så brutal är att fartkänslan är bortisolerad. När man kör i 150 känns det som 50 i exempelvis min bil, kan tänka mig att det är lite samma med en TT.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
"En anledning till att bilen inte känns så brutal är att fartkänslan är bortisolerad"

Ja det fattar ja men det var inte farkänslan vi pratade om eller hur... Denna hade även dubbla rutor.

MVH Patrik

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hade du extremt (jätte) höga förväntningar kanske? För nog fan rör den på sig om allt är som det ska..
Nu tar jag och klistrar in lite ifrån min text...

"Det bästa med bilen var när man satt i passagerarsätet för där kände man verkligen suget…_"

Den gick bra men resten kändes skit.

MVH Patrik

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Audi TT,

ehhh....så du menar att fartkänslan inte påverkar hur brutal en bil känns? Annars har vi nog delade uppfattningar om vilka egenskaper en brutal bil ska ha.
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Audi TT:
Jag delar absolut INTE din uppfattning, tycker att det är en helt underbar bil. Har provkört min kompis M5:a -99 och jag blev verkligen biten av den otroliga kraften som finns över hela registret.
BMW har helt klart lyckats...att kombinera brutal kraft med en otrolig komfort, det är inte helt lätt. Vi åkte med den till Nurburgring i Påskas och det var inga problem att åka långt i den plus att den var riktig best på banan.

Men men, smaken är olika.

Mvh
Fred

Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Så du menar att du är med nöjd med TT drivlinan?
Jag har oxå kört nya M5:an och jag upplevde det som att man "åker" i M5 och "kör" en M3.
Bra med krut i båda bilarna men det krävs mer av föraren i en M3 = roligare bil enl min uppfattning.
Det fantastiska med M5:an var att det bara var att trycka på gasen i högsta växel och den bara stack iväg.
Lite direktionsvagn över M5:an medan M3:an bjuder på bus.

Kanonbilar båda 2!
"ehhh....så du menar att fartkänslan inte påverkar hur brutal en bil känns? Annars har vi nog delade uppfattningar om vilka egenskaper en brutal bil ska ha."

Jo helt klart men jag klagade aldrig på farkänslan eller hur...

MVH Patrik

"BMW har helt klart lyckats..."

Ja med kraften ja men inte med resten...
Jag tycker att M5:an är en "stor" sportbil och borde därför ha lite mer sportbils känsla enligt mig.

MVH Patrik

"Så du menar att du är med nöjd med TT drivlinan?"

Med tanke på att min TT koppling och växellåda kändes mer distinkt än M5:ans så svar JA.
Bara någon timme innan så körde jag även en 996 och den har det M5:an saknar enligt mig...

MVH Patrik

Hur f*n kan man komma på iden med att "trolla bort" fartkänslan?
Varför köper man en sådan bil? För att känna på känslan av att rulla fram ljudlöst!
Tacka vet jag E34 3,8!!!! Vilket ljud!
Den nya låter ju som en 540.
M.V.H.
"Lite direktionsvagn över M5:an medan M3:an bjuder på bus."

Så sant... Så sant...
Men M5:an behöver lite hjälp tycker jag av lille bror (M3)...

MVH Patrik

Andreas Plars -->

Helt klart... Men fartkänslan kan vara ganska jobbig i längden eller hur...

MVH Patrik

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Audi TT: Det låter definitivt som att du har köpt rätt bil, om det är en M3 E46 som är på väg in. Den har säkert det du saknar i M5:an. M5 är ingen sportbil som är kul att köra fort i rondeller med, utan en långfärdssportbil. Den väger faktiskt nästan 2 ton. Den passar inte så bra på Gelleråsen, utan bättre på Nürburgring om du förstår min liknelse.
Om du vill åka bil med fartkänsla så är M3 E46 det bästa valet, den är kul hela tiden men lite påfrestande vid långkörning. M5 är klart vilsammare, en milslukare som ändå piskar porschar på ringen!

Mvh Johan
Men när man hör vad alla bara lovordar M5:an i flera månader och sen när man får prova den så är det bara skit enligt mig, ja då blir man lite ledsen. Det ända roliga med bil va att när man låg i 190 ja då kändes det som 110 men det är nog bara roligt tills man möter Pappa Blå eller hur…

MVH Patrik

Fixa en shortshift till M5 så är det fixat.
Gustav -->

Ja fast $670 för Kellners är det kanske värt.
Men då ingår ju även Alu pedaler :)

MVH Patrik

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Som Johan säger här, du har nog varit ute efter fel sak.
M5 är inte en liten sportbil utan en stor prestandavagn, självklart känns den mer "vardagsbil" än porschen.
M3 är nog vad som passar dig om du skall välja BMW.
TT har jag ej kört och kan därför ej uttala mig om drivlina m.m.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
fast jag kanske skulle erkänna att jag inte heller var speciellt impad första gången jag provade en M5, på BMW:s sverigetour. jag körde den svarta som de bytte koppling på var 250:nde mil....
bara gasa rakt fram ger kanske inte så mycket, bilen är så civiliserad att det inte märks hur snabb den är. däremot märks bilens prestanda bättre i trafik, vid omkörningar eller liknande. eller testa den på en lagom kurvig 90-väg istället, det blir en helt annan grej.
fast jag tror i alla fall att det är M3 som gäller för din del, bilarna vänder sig till helt olika målgrupper.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.