AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
596

boxer i bil?

ta
144
tamtech
750i -00
går det att stoppa in en digitalbox i en bil med tv? typ e38

har nån testat? det borde ju lira tycker jag.

T
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Ämnet har varit uppe förr.

Digitalboxen behöver en stabil signal för att fungera. Om du monterat en i bilen hade den möjligen fungerat vid stillastående, men inte i färd pga varierande signalstyrka.

Pröva "Sök inlägg"!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Det börjar faktiskt nämnas lite om möjligheten till digitalmottagning i husbilar osv. Blir förmodligen bättre i framtiden när man renodlar sändarnätet för digitala utsändningar.
I dag är det katastrofalt dåligt på vissa platser. Huruvida det nånsin kommer att fungera med fordonet i rörelse återstår att se. Digitalmottagare är inte känslig för synliga störningar på samma sätt som analoga mottagare men har andra krav på signalen. Även mycket hög signalstyrka kan vara kass för digitalmottagare, har jag märkt, måste bero på fasfel osv i signalen. Nån som har 230V i bilen eller husbilen får prova med bilen i rörelse.

FP
tamtech:Ja det går om du har bra signal i det området du måste dock ha en antenn kan i vissa fall funka med en skruvmejsel om du bor tillräckligt nära sändaren.Om du åker till en annan sändare så måste du göra en ny kanalsökning.Dock finns det boxar som klarar av mottagning av en inomhusantenn.

nofx16:Fel:))det finns boxar som man har testat i mkt höga farter +200km/h med god bildkvalite

Folke:vissa husbilar/husvagnar har det som en option dvs en digitalbox inbyggt i bilen.

De flesta större orterna har möjlighet att ta emot marksänt digital tv, år 2007/2008 kommer man släcka det analoga nätet då ska 98-99% av Sveriges befolkning kunna ta emot digital tv.

Boxen är känslig för störning mycket dåligt väder vissa elekroniska maskiner speciellt då med en inomhusantenn.
Då kan man uppleva s.k drops out dvs bilden fryser/bilden hänger sig.
ta
144
tamtech
750i -00
låter som det kan vara värt ett försök...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
starre,

Då mindes jag fel och ber om ursäkt. Förväxlade mina uppgifter med det där du nämner om att ny kanalsökning måste göras. Men givetvis har du rätt :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ett tips: Nån form av antenn måste ju användas. I Sverige ligger de digitala kanalerna fördelade på 4 olika frekvenser (kanaler) på UHF-bandet, olika i olika regioner (f.n. ett 15-tal har jag för mig). Därför får man göra kanalsökning när man rör sig ut ur täckningsområdet från en viss region. Problemet är att de fyra kanalerna är utspridda över hela bandet (från drygt 500 Mhz till c:a 850 Mhz) och antennen måste vara motsvarande bredbandig vilket den normalt inte är. Nya antenntyper är under utveckling för bl.a husbilar osv, oftast är en enkel antenn med ganska lågt gain mera bredbandig. På fordon måste ju antennerna vara rundstrålande också så långt det är möjligt och horisontalpolariserade, inte helt lätt på vanliga personbilar.

FP
nofx16:helt ok:))

folke:Med de nya inomhus antennerna(storlek 12*12*1cm) som finns så är det möjlighet att ta emot digital tv på campingen.

Givetviss måste du göra en ny kanalsökning om du åker ut ur en zon och in i en annan på samma sett som analogtiden där är det ingen skillnad.

tamtech:tänk på att du måste ha tillgång till 220v alt en omvandlare från cigarett uttaget eller nåt i den stilen
Det finns 4 muxar=frekvenser en femte är på inom kort, frekvens bandet är mellan 21-69.

Finns även s.k tefats antenner som man kan köpa till husvagnar/båtar etc för att ta emot digital tv.
OK, en femte mux är på gång.
Jag har iofs lagt ner mitt boxerprojekt hemma eftersom det funkade så dåligt, har alla kanalerna i både kvadrat och kubik på satellit i stället. Jo rundstrålande tefat, UFO och allt vad de heter är ju det som gäller när man är mobil, viktigast är att de är fullt bredbandiga så man inte blir utan någon kanalgrupp.
De har funnits länge med varit för ojämna i bandbredden, det är dessa jag menade som nu är förbättrade. Lite fula att ha på personbilar kanske...))

FP
De flesta hushållen bör kunna ta emot digital tv(mark)om man befinner sig i ett område med täckning se boxers hemsida knappa in postnr osv.

Digital tv fungera lite som gsm antingen bilde eller ingen bild och när det är bild bör bilden vara god.Om man har 20dbs mottagning kan det blir problem men om man har 23-24db och uppåt ska det fungera bra med inomhusantenn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.