AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
450

Klonkande från bakvagnen E30!

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Tjena har uppståt ett irreterande problem på min 325 E30!

Vid växling från 1:an till 2:an så hörs ett "donk" från bakvagnen. Som om det vore glapp i diffen... om det är det, är det svårt att shimsa in den på en E30?

Eller tror att de kan va nåt annat!
Ja vet att två bussningar i bakvagnen är slut! Vet ej va de heter, men de sitter på en balk som går rakt över bilen en bit framför bakhjulen!
ant
Silentblock heter de bussningarna. Byt dom och bilen kommer att vara tyst vid växling.
För mer info söker du lämpligast på tex "silentblock AND e30"

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Kan vara bussningarna, men jag tycker det borde höras oftare än på 1an och 2an. Klonkade bra mycket på min när dem var slut. Är som tur billigt men jobbigt att byta.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
okej! Då får det bli nästa helgs nöje då!!!

Har läst meckar tips och det är några saker som är oklara!
Ska jag slå ut silentblocket uppåt eller neråt??

Sen så står det att man ska lägga ett mellanlägg när man ska dit me de ny silentbloclet! Fattar inte ett jota av de!!

Tacksam för svar!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har för mig att klonkandet hör på trean på min ibland oxå.
Vad kan det tänkas kosta att byta silentblock o alla bussningar bak på en E30? Med prylar och arbete på nån vanlig oauktoriserad verkstad?

mvh

ormen
sluta snåla o lämna in den... kostar inte mer än 800:- MAX!!! inkl. mtrl. det är inte lönt att försöka själv... spec. om man inte kan meka.... köp plåster innan om du vill ändå testa...

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Har mekat en hel del i mitt liv, o de sista jag gör e o lmna den till en verkstad!!!!
ormen
ok... kör på... dela med dig erfarenheter efteråt om du pallar

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Joda, kan skriva ner hur jag gjorde det!

Vill fortfarande ha svar på! Ska silentblocket slås ut uppåt eller neråt???
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Min kille hörde va dom skulle ta i Gävle minst 1000 per sida.. Är dom jätte slut så brukar det ta längre tid enligt dom så då kostar det mer ... =0/
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Lättast vad jag har erfarna är att skruva bort bakvagnen och klämma ur bussningarna...
Skruv först bort bultarna som håller inne silentblocken, sen fäller man ner bakvagnen och skruvar bort allt annat, det ända som är jobbigt med detta sätt är att ta bort mellanaxel bultarna... bruka va jobbiga som satan...
Men det är mycke lättare än att byta på plats....
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Hade planer på att åka till mekonomen idag o köpa bussningarna! Va ska jag säga att jag ska ha för bussningar? vad heter dem???

Kan också tilllägga att jag för ca 5minuter sedan skulle ja slänga ut bilen på ett redigt ställ, låg på 2:an och snärtade till med kopplingen... Lät förjävligt, typ som om hela bakvagnen skulle braka upp genom golvet! Kan detta också bero på bussningarna?

Mycket tacksam för svar!
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Mekonomen kallar dem för "Bussning bakvagnsbrygga"
Länk

Här kan du se hur man kan göra
Länk
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Wardof: Tack för ett bra svar!

Blir till o åka till mekonomen och sen försöka ge sig påo byta dem!!
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
HAr inte lyckats få ändan ur vagnen änuu, men snart så! Tänkte att det är väll lika bra o köpa super-flex bussningar när man ändå är i farten!

Har kikat lite på Kgtrimning på super flex! Finns bara en lista på engelska, vilka bussningar är det?

Länk
ant
Mr_Fatise: Titta på Bildelsimportens hemsida. Där kan du hitta Powerflex bussningar.
Länk

==========
Min bil:Länk
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
okeej! Tack för hjälpen!

Kan man låta bilen stå på två ramper bak? alltså inte ha hjulen fritt hängande i luften? lr måste den stå på pallbockar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.