AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.007

k-jet justering

Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
Först så undrar jag vad orginal system respektive styrtrycket ligger på på en e21 323??

Sen undrar jag vilket tryck man bör ställa dom båda på när toppen är lite portad/polerad, planad + en 325 kam??

Kanske nån som gjort nått liknande som vill berätta !
*L.R*
tjena mors..

systemtrycket ligger på över 5bar. vet inte exakt, men skulle tippa på 5,2-6bar..

stytrycket. runt 3 bar.

vad du bör ställa på går inte att svara på på rak arm, det beror på så mkt..

lite mer soppa ser du ju ut att behöva.
jag skulle rekomedera dig en bränsltrycksmätare så du kan hålla koll på trycket när du justerar..

kortfattat kan man säga att det är förhållandet mellan systemtryck och styrtryck som avgör hur mkt soppa det blir..

om jag skulle vilja ha ur det mesta ur min bil skulle jag jsutera in det med avgastempmätare och bredbanslambda..

annars skulle jag göra det på känn i kombination med vanlig lambda och läsa av stift osv..

kan ju tillägga att styrtrycksregulatorn från VW's KR motor är jsuter bar. det går att borra bort en liten mässningsplugg på baksidan med en 5mm borr. sen går den att justera med en 3mm insexa.
Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
ska systemtrycket verkligen vara 5 bar?? Vet att 325ans systemtrycket ligger på 3bar......... så borde inte 323an ha däromkring också??

Och vart sitter styrtrycks ventilen/regulatorn ??
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
om jag minns rätt så har 323 jäkla bra hästkrafter orginal.... BMW hade väl problem att få mera hästkrafter i 325an med billigare bränsle ekonomi osv osv
serben
japp kjet. ska ha ca 5 bar.
Vill du ha mera soppa då måste du sänka ner lite på styrtrycket.
Styrtrycket kan ligga mellan 1,7kall upp till 2,7-3 bar varm motor.
MEN dem här siffror angående styrtrycket troligen stämmer inte med din motor

man kan inte ha bra bil o bra brud
*L.R*
de olika elektroniska jetronic har 3 bar vid atmosfärtryck..

k.jet har som sagt högre.
Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
Ok. Tror ni det räcker med att bara justera ner styrtrycket, när bilen är såhär lite modifierad eller måste jag samtidigt pressa ihop regulatorn lite för att få bränslet & räcka till??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.