AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
658

HJÄLP! min automatlåda dog idag

da
18
davidj
325iA -91
Idag när jag skulle köra iväg som vanligt på morgon så small det till som fan i växellådan när den skulle lägga i 2:an eller kanske 3:an. Sen blev den kraftlös och kugghjulet började lysa på instrumentpanelen. Stannade dirket och slog upp "kugghjulet" i instruktionsboken, det stod nått om att det var fel på körprogramen och bilen skulle komma att köras på 4:an (högsta växel). Frågade på Englunds i Luleå vad det kunde vara som pajat. Han trodde att det kunde vara hela lådan som var paj men sa att jag borde byta olja och testa först. Det skulle kosta 1600:-.
Vad kan det var för fel på lådan? Kan det hjälpa att byta olja? Är 1600:- mycket för ett oljebyte, jag har hört priser på 1000.
Alla tips tages tacksamt emot!
Bilen är en 325iA -91 med 4-stegs aut och har gått snart 20k mil.

Mvh David
da
18
davidj
325iA -91
<hr>
warbus
Tjena!
Det hände mig exakt samma sak förra vintern (har en 325IA -93) och lösningen på det var att man var tvungen att nollställa databoxen och radera felminnen! Jag vet inte vilka som kan göra det men BMW kan garanterat! (har en kompis där som fixade det).
På BMW kopplar dem upp bilen via databoxen, där kan de se alla fel! även gamla!!
Det där med olje byte tror jag inte hjälper men vadå det är ju aldrig fel att byta den!

Lars H
da
18
davidj
325iA -91
Blev den helt bra efter det? Kan man nollställa med att dra ut batteriet eller nått?
warbus
Bilen blev helt bra efter det! jag tror inte att du kan nollställa den genom att bara ta bort batteriet! Men varför inte testa, det skadar ju inte att blocka bort polerna 10-15 min och se vad som händer! Men jag tror att låsninge kommer att finnas kvar till du kör in bilen till någon som kan koppla upp den till en dator!!
Skriv gärna hur det går!

Lars H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.