AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.542

Var finns begagnad styrenhet ABS?

Bytte ABS givarna hos BMW idag (får inte följa med in så jag vet inte om de bara var smutsiga eller om de verkligen var trasiga). 1800:- kostade det i alla fall. Fick sedan till svar att man inte kunnat släcka lampan trots byte av givarna pga fel i styrenheten till ABS (ASC). Den kostar 8000:-. Bilen är en 523-99.
Jag är övertygad om att det går att lösa betydligt billigare men hur?

Se
70
Sebban
525i -89
Gå in på Länk Sök efter "styrenhet ABS" Ett tips är att läsa av nummret som står på din box, så man kan hitta en med samma nummer.

Mvh. Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Håller med Sebban, det kan ju passa från andra modellar och till och med andra märken!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och varför byter man givarna när styrenheten är trasig??
bildelsbasen är nog det billigaste alternativet.
En 325tds var inne för samma fel, en styrenhet lånades från en annan bil för att konstatera om det var felet.
(den bilen var förövrigt skruvad från 12.000 mil till 6000 mil.)
trodde först att det kunde ha nått samband pga klantiga elektronikputtar som skruvad, men så var inte fallet förmodligen.

///MVH Hasso
Länk

Tack för fina svar!
MVH
Mats

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Har letat efter nummer på min ABS/ASC styrenhet monterad framför hydraliken men kan inte hitta det.
Någon som vet var det står eller vad det skall vara för nummer?
måste man skruva bort den för att se nummeret eller är det något av de som står präglat i hydralikblocket i aluminium?

Måste beställa en ny då den gått sönder som på alla -99or
Enligt vissa källor skall det vara betydligt billigare att köpa direkt från tyskland men då vill man ju vara säker på att man beställer rätt pryl.

/Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Numret ska stå på en skylt på undersidan tyvärr, men ta dit chassienummer och försök få BMW att ta fram rätt artikelnummer på den uppgraderade versionen som är till din modell.
De har uppgraderat den flertalet gångr med nya nummer.
Det är olika om du har ASC el DSC.
Priset i Tyskland ligger på ca 3500-3700 kr och bör att gå att få hit för runt 4000 spänn. En kille i England fick tag på en bra kontakt, och Johan här på Power fick också hem en från Tyskland via sina kontakter för ungefär samma pris, var faktiskt billigare att köpa till England . Undrar om jag inte har några bilder på en sönderskruvad ABS enhet nånstans från en 528.
kollar upp det.

///MVH Hasso
Länk
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Enligt BMW i malmö, så är givarne som dom har monterat dom senaste 2 år "felfria".

Att köpa på bildelsbasen är säkert bra, men du kommer säkert att få samma problem igen, så kanske det är värd att göra "rätt" från början.
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Enligt BMW i malmö, så är givarne som dom har monterat dom senaste 2 år "felfria".

Att köpa på bildelsbasen är säkert bra, men du kommer säkert att få samma problem igen, så kanske det är värd att göra "rätt" från början.
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Tackar Hasso!

Det är ju visserligen bara sex skruvar men om man kan få fram en uppgraderad vresion via chassinummret är det ju klart bättre.
Det var faktiskt via en tråd på forumet jag tog kontakt med Johan som sedan tipsade mig hur jag skulle gå tillväga med Tyskland.

Som tur är har jag vänner både där och i England så jag kan ju be dem kolla när jag fått fram ett passligt nummer.

MVH
Fredrik
Paap Reeder
Hej!
Rent logiskt tycker jag att det skall mycke till innan ABS- elektronikboxen ger upp.

Har svårt att tro det.

Är det någon box biltillverkaren verkligen satsar på så är det "bromsboxen". Tänk vilket försäljningsras ..... Volvo S 80 går ej att bromsa ....

Nej tror inte på detta.

DIS må "säga så" men på min gamla 750 har DIS också sagt en massa rappakalja utan några egentliga fel.

Människans logik slår alltid ut alla datavärden.

MVH /// Paap R
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Raap Reader!

Läste av DISen vid flera tillfällen och fick svaret att det var ABS givaren på höger fram.
Vi provade att byta den två gånger för säkerhets skull utan framgång.
Sedan tog vi en ny ABS/ASC box från en bil vi visste fungerade och konstaterade att felet försvann.
inte så mycket att fundera på efter det eller hur?

Du kan ju även läsa här och se att det är mer än en E39 från 99 som haft samma problem.
Länk

/Fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Paap Redaer.
Det är ett seriemässigt fel på "alla" E39-99.
Det finns inte en beggad styrenhet varken i Sverige eller England på skrotar alla går åt med en gång.
Problemet är också att du måste ha rätt serienummer som stämmer med hydralenheten dvs tillverkad i samma serie om man ska hitta en på skroten annars fungerar dom inte ihop.
Detta fel gäller både ASC och DSC moduler.
Personligen vet jag minst 40 st E39 i Sverige i England /USA som drabbats och som jag varit i kontakt med.
Hemanders diagnosavläsning är typsikt modulfel.
Enheterna har uppgraderat i flera omgångar med nya artikelnummer.
Dessutom går det utmärkt att bromsa bilen utan fungerande ABS,
det går tom att köra den utan elektronikmodulen sittande på hydralenheten, men utan hastighetsmätare då signalen kommer från denna modul.

///MVH Hasso
Länk
Paap Reeder
Hej!

Okey ... får ge mig ... tyvärr ..... ty jag hade hoppats på ett enkelt fel för "absgivare".

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja det hoppas man ju alltid på, men tyvärr har Bosch gjort nån tavla, detta är ett bekymmer som även finns på VAG bilar, men jag vet inte vilken utsträckning.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Har nu äntligen fått hem en ny ABS/ASC modu från tyskland via en kompis.
Pris €517. (euro) en betydande skillnad mot BMW sverige som vill ha 8000:-

Glad i hågen skruvade jag dit den men när jag startar bilen slocknade bara ABS lampan inte ASC, spelar ingen roll om jag trycker på knappen.
har försökt starta ett antal gånger men resutatet är det samma.

Vid hård inbromsning känns det att ABS fungerar som den skall men varför fungerar inte ASC?

Läste på en annan tråd att man inte behöver återställa DIS vilket jag märkte när vi konstaterade att modulen var trasig (se inlägg högre upp)

Känns oerhört frustrerande.
finns det någon som har några idéer?

/Fredrik

Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Hermander!

Hur gick det med din styrbox? Fick den att fungera? Har liknande problem som du haft (gissa vilken årsmodell....). Måttligt sugen på att ge 10000kr för att få detta fixat.

Oskar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hermander: Du måste till BMW och programmera den nya boxen annars fungerar den inte.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.