AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
979

Pruta inte alltid bra!..

Undrar varför folk skall pruta på ett redan ypperligt pris på en Alpina B10? 55,000:-
Har själv tagit mig till de bilar jag varit intresserad av och tittat, sedan påpekar jag bilens fel och brister.
Därefter så kan priset komma på tal.

Men dessa människor som ringer och prutar innan man ens förklarat hur bilen skick är ,,, har jag väldigt svårt för!
Så en liten bättring på de som känner sig träffade...

Micke.. Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Håller med.Sen vill dom provköra också fast dom inte tänker köpa bilen.Fast det är ju inget som dom säger högt.
B10Alpina,

tänk om man har långt att åka och inte kan tänka sig utannonserat pris då. Skulle aldrig åka 30 mil enkel resa och försöka att pruta på plats, kraftigt underläge. Prutar på telefon själv, tänker fortsätta med det utan att skämmas.

Känner mig inte träffad själv utan du borde känna dig träffad som inte förmår sätta dig in i köparens situation. Irritera dig på de som aldrig kommer, saknar pengar, skriker, mer eller mindre hotar, men INTE på de som vill förhandla pris.

/Simon
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Än värre är de som skickar ett mail med skambud... Och ett par dagar senare ett mail där dom talar om vilken dålig säljare man är som inte svarar på mail...

Kollade in din annons och blev lite sugen... Men har just nu varken tid eller plats för en bil till och lät därför bli att ringa.
Kristian = förebild ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
SKit i att lägga ut telenummer så slipper ni alla nötter som ringer stup i ett. De seriösa bemödar sig att maial en sväng.
Mvh
Asken
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Simon// Har stor förståelse för ressituationen. Men det kan väl vara värt att höra om bilens ev. brister innan man börjar pruta?

OT
Asken// Ingen Porsche/banbil på g längre?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Asken: Jag tycker helt tvärtom... Det har blivit alldeles för enkelt att bara skicka iväg ett mail nuförtiden... Jag sätter hellre ut telenummer och pratar med dem istället. Då kan man själv lite snabbare skapa sig en uppfattning om personen ifråga.

Men det är ju vad jag tycker...

Diesel-räsern
Länk
Kristian Larsson,

håller med, är det inte intressant alls blir det inget bud. Missförstå mig inte, är lika trött som många andra på oseriösa. Irriterar mig inte på de som vill pruta inom rimliga gränser, oftast 5-10%. Försök med 30-40% på en bil som redan har ett lågt pris anser jag som oseriösa.

/Simon
Jag har jobbat som säljare på BMW så jag vet nog hur jag skall handskas med ev, kunder vid bilaffärer, och har dessutom handlat åtskilliga bilar via annons.
Och självklart så finns det en rimlig prutning över telefon om man har långt att åka för att titta på en bil.
Man kan tex, höra vad säljarens lägsta gräns ligger, därefter åka och titta om det är inom ens egna ekonomiram.
Men att inte ens lysnna på bilens skick utan av egen nervositet slänga ut ett bud som inte ens hör hemma i BMW's värld tycker jag tar kraften ur de som verkligen kan vara intresserade.

Så om du kände dig träffad ber jag om ursäkt för det,, men du verkar inte vara en av de som jag menade i inlägget.
"""
Må nu så gött ni bara kan...

Micke.. Länk
Verkar som om vi är inne på samma linje B10Alpina!

/Simon
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Helst ska folk bemöda sig med att titta. Men har faktiskt sålt flera bilar på telefon/mejl. Har inte varit nå stora pengar i dem men ändå. Har haft normala priser, ändå ingen som ringer. Så hellre ett skam bud än inget alls. Ibland får man sig i alla fall ett gott skratt.
När jag sålde min 325:a för 5-6årsen fick jag bud på allt mellan 22-28', vänta en månad sen kom en kille som var villig att betala 40', begärt pris 45'. Men ibland orkar/kan man inte lägga ner tiden.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det värsta är mer eller mindre seriösa spekulanter som använder "B10Alpina":s metod. Gå genom bilen, sen ta begärt pris och dra ifrån pengar för "felen" som hittas.
Jag som ägt bilen vet naturligtvis vilka fel och brister som finns på bilen och tagit hänsyn till detta när jag satt mitt pris.
Begärt 55000:-, minus några tusen för det behövs nya däck, minus några tusen för en liten buckla och en lackskada mm. Till sist vill dom nästan ha 500:- för att ta hand om "liket"...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
B10alpina: man kan ju inet fråga om vad "lägsta pris är"
va fan e de för sorts affärer?
kom med ett bud istället, är det löjligt lågt så svarar jag blankt nej, lite för lågt så kan man diskutera...

när ja sålde min M3 E30 så frågade en spekulant: "vad är lägsta pris på den här då?"
svar blev: "det står i annonsen" å sen blev de en rivstart därifrån...
kan tilläggas att ja sålde den nåra veckor senare för 105 tusen... 5 tusen under utsatt pris.

/Jonas
Jag förstår inte varför det ska fjäskas med alla som ska sälja bilen för? Att man kan bli förbannad om någon vill pruta ner halva priset över telefon, det kan jag förstå. Men inte om mindre summor. Om man har en maxgräns för vad man kan ge för en bil vill man kanske inte åka 50 mil för att få ett nej. Jag säger inte att man ska komma överens om priset över telefon, men man bör ju kunna diskutera OM en prissänkning kan komma till, eller om priset är fast.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Greenberg mfl. Det är ingen som blir irriterad om man kollar om prisnivån är bergfast eller ej, men de som försöker få loss bilen med 15-50% rabatt, dessa gör en galen...
Nu är den SÅLD...

Micke.. Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag tycker att pruta på telefon är helt snett också. Har man ett pristak på 60.000 och man hittar en bil för 65 så skall man inte ringa. Bättre då att ringa på en bil för 60 och pruta ner den till 55 om utrymme för detta finns och sendan ha 5000 över.

B10Alpina:
Skönt att du fick sålt i alla fall.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
10% av det säljaren begär räknar jag alltid med att pruta..
Men om bilen redan har ett lågt pris så kan man låta bli.

----
Min FD,M3 DAYTONA
Länk
----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.