AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
659

Går det bra med motorbyte från E36 320i till E36 325i?

va
11
vallew
320i (4 dörr)sedan -94
Idag har jag varit inne i BMW service och ställde frågor till tekniker om man kan byta motor E36 320i till E36 325i utan problem eller finns det viktigt att tänka på innan jag byter motor E36 320i till E36 325i? Tex. byta bromsskivor, el-system m.m. Tekniker sa mig att jag ska ta kontakten med bilbesiktigs station o ställer frågor. Jag hoppas att ni vet nåt om detta. Min bil är 320i E36 sedan... årsmodell är 1994. Är sugen att byta motor till E36 325i. Tacksam på svar.

//Valle
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vill du få bilen godkänd så har du massor med jobb + du måste registrera bilen som ombyggt fordon och då räcker inte att byta motor och bromsar.
Men byter du och är tyst så kommer sbp antagligen inte märka att "fel" motor sitter i.
Elsystemet är antagligen inte helt lika, men jag vet ej, databoxen måste iaf bytas annars styr du motorn med samma program som 2liters maskinen och den kommer gå sämre än innan.

Det billigaste alternativet för dig är nog att sälja bilen och köpa en 325:a.
Si
765
Simon01
120dM -08
köp en 325:a direkt istället, det är det smidigaste och nog det billigaste i längden.

Du kan köpa min : )
Är man verkligen tvungen att regga den som ombyggt fordon? Jag menar, sätter man samma komponenter på en 320 som det är på en 325 så är den ju egentligen typgodkänd. Eftersom 325an är det.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja, annars måste BMW skriva ut intyg på att bilen överensstämmer på alla punkter med en 325:a och det gör de ej.
Sök och finn ett antal trådar om detta.
Vad jag vet så har ingen lyckats få ut papper från BMW.
va
11
vallew
320i (4 dörr)sedan -94
Hej! Ja det stämmer bra att jag skulle ha 325 direkt vid köpet. men usch tanklös av mig. Har utvecklat och stylat den så länge. då kunde jag inte sälja den för den e min ögonsten... Jag e bredda att ta besvärlig jobb för motorsbyte. Jag har kollat att 320i motorrum och 325i motorrrum såg likande ut och det är säkert att det är lite olika till tex el-system, styr-system m.m.
Jag är lite tveksam om det är samma bak-axel hos 320i i 325i? Måste man fixa också bak-axel? kan man slippa undan?
Tacksam på svar...

//Valle
va
11
vallew
320i (4 dörr)sedan -94
Jag kom på en sak att man kan alltid kolla handboken (haynes)
för både 320i och 325i om jämföra med delar m.m.
Länk

//Valle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.