AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.936

B8 till salu riktigt billigt...

Sida 4 av 5
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag tror de har rullande schema på vem som ska vara sur olika dagar! :) Besiktningsgubbarna nere hos mig är mest sugna på att ge mig körförbud pga. modifierad motor, eftersom de inte har en aning om vad det är för bil jag kommer i.

Det är fortfarande många som inte har en aning om vad en Alpina är för något...
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
Nu har dom sänkt priset med 35000 på den ena B8:an hos Jarls.

Länk

//Palle
Länk

VIP
Den är alldeles för dyr för vad den gått, sänk den till 150000:- så kanske dom får några köpare.

Den dagen B8:orna ligger i 150k ligger ganska långt fram i tiden.
Jag blev förvånad när jag såg den bilen som jag nämnde när jag startade tråden.

Allvarligt, c:a 200 bilar tillverkade, de har ett bra mycket bättre
andrahandsvärde än vad en M3 (3.2) har, faktiskt.

Men, men. Kan tänka mig att det är en ganska begränsad kundkrets,
det är säkert svårt att sälja dem, det har sett så ut i alla fall.

/M
VIP
Bara för att du äger en B8:a själv......

Dessutom är det köparen marknad, dvs den som har cashen och inte den som säljer...
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Visst är det köparens marknad, men B8 an skall vara högre värderad än M3 an, av flera skäl....bla att motorn håller betydligt fler mil än M motorn ( detta är en extremt lågvarvig maskin), växellådan är betydligt stabilare, bilen är hantverksmässigt hopskruvad och sannolikt vårdad bättre än en M3 i vart fall de första åren, detta med tanke på att de som hade råd att hosta upp de ca 700.000 som en B8 kostade ny nog hade pengar till ordentlig omvårdnad med. Även på beg marknaden krävdes det fram tills förra året relativt kapitalstarka köpare. Sist men inte minst så har du ett sannolikt framtida samlarvärde med tanke på den begränsade upplagan, se som jfr EVO modellerna av M3 E30 jfr den "vanliga"

Har precis beställt tid för lite professionell omvårdnad av mitt ex.......beräknad kostnad = dyrt, visste ni förresten att en slirkoppling till BMW´s åttor numera går loss på 2750 kr

nope, det visste jag inte,
jag visste däremot att man får punga ut c:a 12000 för att byta kopplingen ;o)
(Det är något jag ogärna gör igen)

VIP: Självklart är jag partisk, går inte att vara annat, men att slänga ur sig något som "sänk den till 150000:-" är att vara lite trångsynt och inte riktigt rättvist.

/M
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En 97:a 8000 mil för 180.000:- på mobile.

Tråden startar med en 95:a för 150´

VIP kanske lägger sig lite lågt men tycker inte han är helt ute och cyklar.
Samlarbil visst, men också allt dyrare att hålla igång med tiden och milen.

BjörnB:
Den för 181 000:- på Mobile har väldigt lite info om säljaren, inga bilder. Kan mycket väl vara fejk, om inte lär det vara något skumt med den...
Om man köper en B8'a vill man förmodligen inte börja med att reparera den, man köper nog en som har historik och känns rätt.
Att köpa den som är först i listan på mobile när man sorterar efter pris är nog att utmana ödet.

Mvh,

/Wille
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Wiile W, det är inte den första i en lång lista utan en av två.

Visst har skicket stor betydelse.
Klart man som köpare kollar upp dom billigaste först. Och endast dom billigaste (läs prisvärda) blir sålda.

Priset vid avslutade bilaffärer ligger så gott som alltid lägre än det utannonserade.
Det är inte villor i attraktiva områden det gäller...
BjörnB; snarare en av åtta, om man räknar in den skumma Touringen som verkar vara ett hemmabygge...

Jag håller med WilleW och tror att en B8-köpare är om möjligt ännu mer kräsen vad gäller historik och dokumentation än den genomsnittlige BMW-köparen.

Drömmer om en B8 Touring.....
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ok ,många träffar blir det. Jag sökte på BMW och inte alpina.

3 är cabbar och en är touring så 4 st jämförbara kan jag sträcka mig till ;)

Över 200kkr strecket så är det ju EZ -98. Eller lågmilare.
Så 220kkr för en -96:a med relativt många mil är inte bilen jag skulle satsa på...

Jag har dock inga mer uppgifter om bilen jag referade till än vad som finns att läsa i annonsen, men det verkar som ni läser mellan raderna att det är något skummt med den?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BjörnB: Du värderar med andra ord din egna bill till ca 50.000?

Viss dröjer det längre för de dyrare bilarna att bli sålda, men är man ute efter en B8 så är man som tidigare nämnt en entusiast som ställer smått sjuka krav på skick/historik. Det finns ingen risk att några få ex skulle förstöra prisbilden för B8orna på samma sätt som tex E36 M3orna.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Acey, men alltså

Jag har inte valt den billigaste B8:an i en lång lista med 100-tals bilar. Dom få jämförbara som finns ligger ju mellan 180-200 kkr.

Lite OT, Jag kan gärna tala om vad jag tycker min bil är värd och vad jag försökt sälja den för. Men tala gärna om vad du tror först.
Fakta om bilen:318i -97 16000 mil, klima, lucka, import -00, lm-fälg, bra skick, servicebok.
BjörnB; Det behöver inte vara något skumt med bilen men jag tror personligen på regeln "man får vad man betalar för" även om det givetvis finns undantag. När det gäller en B8 så finns det ju så pass få exemplar att det är lätt att få en översikt över prisbilden, därför tror jag att det är ännu svårare att göra klipp. En säljare ser ju direkt vad folk tar för sina bilar och om du har en bil i bra skick så vill du ju ha lika mycket betalt som alla andra. Är din bil däremot i lite sämre skick så vet du att du inte får lika mycket för den och måste därför dumpa priset för att få några spekulanter på den. Att säljaren heller inte visar upp några bilder på bilen är ytterligare ett tecken på att den kan vara i ett sämre skick än vad som förväntas av en e36 som gått 8-9000 mil.

Jens
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Björn B: Du tycker inte den verkar konstig. Denna bilen som jag nämnde hade gått 11500mil och hade all normal utrustning. Alltså är det att skjuta sig själv i foten när man går på den billigaste, näst billigaste bilen på mobile.se. Det är egentligen ännu tydligare när det finns så få bilar till salu, det är väldigt sällan som riktiga pärlor är till salu, och när dom är det så brukar dom gå åt.

Hade det bara varit så enkelt att välja en bil på mobile och tro att man får en bil i lika bra skick som en bil som kanske kostar 2x så mycket hade jag ägt många bilar nu. Visst b8an för 180 kan vara ett kap, lika väl som en 318 från 97 med 115000 mil och all nödvändig utrustning för 51.000 kan vara det...
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Men varför bråka om värdet på B8 or????? Som på alla andra saker som säljs och köps handlar det om tillgång och efterfrågan...tillgången är relativt sett liten, men efterfrågan för tillfället tydligen ännu mindre, alltså är det i dagens läge köparens marknad på B8 or. Det intressanta är nog ifall man köper en nu och ska sälja en om fem år, relativt om man köper en M3 av motsvarande årsmodell och skall sälja den om fem år. 78 couper tillverkades hur många finns kvar av dom nu, kanske 65, om fem år kanske 55, vem vet men sitter du på en välvårdad sådan då har du troligtvis inte förorat samma mängd pengar under ditt femåriga innehav som på en M3 under samma tidsperiod.

Vad gäller att gisa värdet på din 318 som rullat 16000 mil....tja eftersom många här anser att en lågvarvig v8 som rullat 20000 mil inte är värd ens hundra tusen så borde en fyra med 16000 mil inte heller vara värd många kronor, med tanke på den uppsjö av sådana som finns att tillgå på marknaden. Personligen hade jag inte varit rädd för den om historiken är verifierbar, 50-60000 färdigprutat hamnar min gissning på

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
MrM, jag köper hela ditt resonemang men jag tycker inte priserna varierar speciellt mycket. Återigen mellan 180-200 på mobile.

Dom små bilderna på mobile ger jag inte mycket för, bilen kan vara mycket dålig utan att bilderna avslöjar något.
VIP
Satan vad trollen gick igång efter Björns inlägg :-)

Allvarligt, så fort man börjar prata pris på andras bilar så blir det en het debatt oavsett bil.....

Alla vill få andra tro att deras bil är så unik och dyr....

Inget konstigt, men inse verkligheten, en B8 med 8000 mil går få ganska billigt och med bra historik.

B8 är ganska dyra i Sverige, men dom får ju inte sålt dom heller eftersom ingen är beredd betala 220000:- för en som gått 17000mil om man inte är dum förstås :-)

Jag säger som "Alpina B8", sluta tjafsa om värdet, alla får ha sin egen uppfattning om priser, kan sätta vilka priser som helst, sist men inte minst är det ju den som har pengarna i handen som bestämmer om han vill betala önskat pris.

Sen kan man diskutera pris i evigheter.....

Kan nämna min Alpina jag sålde, köpte den ny hos BMW Solna för 365000:-, körde den 8-9000 mil och sålde den 1993/94 för 165000:-

Den var i kanonskick och mintcondition, ingen skruvad mätare och inte grabbkörd och inte körd på bana heller för den delen.

Jag fick inte mer för bilen, jag satt 205000:- först men ingen var ens intresserad och då stod den utställd på en av dom stora bilhandlarna i Sthlm i flera månader.....

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Acey, du svara inte på frågan, vad tror du jag kan få ut för min bil utan att ha sett den?

(Du kan få köpa den för halva priset av den dyraste 4-d -97:an på mobile)

Lägg på import kostnader på 51.000:- så är du inte så långt ifrån vad jag tror jag får ut för min bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.