|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Just B8:an på Mikaels Bilar i Klågerup har varit med om en del. Bl.a. har bakaxeln bytts ut för några tusen mil sedan då originalet rasade och det sitter numera en E36 M3 axel på, enl. uppgift satte man på en begagnad bakaxel. Den har dessutom ett ögonlock, ena njuren saknas och framspoilern ser ut att ha fått sig några smällar. Den var till salu för 175.000:- förra våren hos en annan firma i Malmö och det var har varit två nysvenskar som senaste ägare på den. Jag var ganska intresserad av den och körde de 2½ milen dit två gånger för att kika på den - första gången kom jag en kvart innan de stängde och kikade bara på den inne i hallen som var nersläckt (vilket den alltid verkar vara). Andra gången jag kom dit var säljaren inte intresserad av att ta ut den på en provtur. Han hänvisade till min polare som är mekanikers kunskaper om bilen och att jag skuille fråga honom, vilket jag redan hade gjort och han menade att bilen verkade fräsch när han servade den men det var ju några tusen mil sedan och ett par ägare.. Nåja, förmodligen har säljaren ingen försäkring på bilen och vågar inte riskera att något sker med den under en provkörning - eller så är den helt enkelt kass på något sätt. Jag tycker det verkar skumt att man inte låter en spekulant prova bilen. |
|
| Ganska intressant dessutom att man sänkt priset från 198.000:- till 150.000:- inom loppet av några månader. | |
| Min chef var och provade bilen. Han sa att den var fräsch, och att den gick klanderfritt. Han hade inga problen med att få prova bilen. Dock var han inte spekulant på den, utan ville bara "se om den gick". Kan tänka mig att säljaren då tröttnat på att lämna bilen för provkörning.. Beträffande bakaxeln så är det en Alpina orginal (om den köptes ny vet jag inte) likaså kardanen. Och att en sådan motor skulle ge upp efter 20000 mil.. Vad ska man säga? Det är så unikt från exemplar till exemplar så det enda man kan göra är att själv försöka bilda sig en uppfattning. Däremot tror jag inte att det är kul att reparera en Alpina när saker går isönder på den.. Reservdelarna lär ju inte vara billiga direkt. | |
| Så nu står den inte hos Mickes bilar längre----- | |
|
Grattis till en bra bil för en billig penning då! Hoppas den inte ger dig några överraskningar... Var i landet kommer du att rulla med bilen? /Marcus |
|
|
Alpina B8: Var det inte du som importerade denna bilen från första början? |
|
|
Kan även meddela att det var jag som tog in bilen till Sverige för några år sedan, den har haft 1 ägare i Tyskland som avverkade de första 18500 milen på ca 4 år. Bilen har i motsats till vad som spekulerats i detta forum inte vanskötts eller liknande samt är i originalutförande bortsett från nämnda bakaxel. Samt att Mickes bilar i Klågerup kändes som en seriös säljare som inte försöker lura på folk vrak, är helnöjd med affären och kan rekommendera killen. |
|
|
tror inte att det kommer några överraskningar, men allt kan hända. Det jag vet är att motorn, låda, koppling, dämpare & bromsar är i mycket bra skick för milen....men det är klart allt kan ju hända men har ju som sagt ägt bilen tidigare och känner han som haft bilen före mig och även om denne tidvis kört entusiastiskt så har han under majoriteten av de 1500 mil han körde bilen kört lungt så det borde inte dyka upp något. Bilen kommer att rulla i Malmö under sommarmånaderna, ställer av på vintern med tanke på de 13800 den kostar mig att försäkra....detta var en obehaglig överraskning, kostade mig inte mer än 5200 för två år sedan...men kanske kan den klassas som entusiastbil ochdå blir det billigare, har ju ändå inte tänkt använda den som bruksbil |
|
|
Grattis!! Jag var riktigt sugen på att köpa den men bakaxeln och rosten på vänster bakskärm fick mig att strunta i det. Helt underbar bil i övrigt! |
|
|
ja, en m3 axel, även om den faktiskt inte var begagnad är inte riktigt 100 men den ska nog hålla då jag kör inte bana ;) Tja bilen kostade 150000 kr, lägger jag ner 2-3000 på att laga de små bubblorna av rost som finns är det fortfarande en billig bil, det viktiga var som många här påpekat att motor och låda bör vara i gott skick, och i motsats till det exet jag provade tidigare som rullat strax under 10000 mil (på mätaren iaf) så......... Du missade en bra bil när du inte köpte denna, men det var tur för mig he he |
|
|
Alpina B8 - vilka andra Alpinor har du kikat på? Har du kikat på några av de andra B8:orna som är till salu på Jarls i Hbg? |
|
|
Var i Tyskland för två veckor sedan och passade på att kolla på en i Hoheneggelsen (eller hur det nu stavas). Nä Jag tycker att Jarls håller en alldeles för hög prisnivå, den coupen de har där verkar vara samma som ligger till salu lite här och var på nätet, och eftersom den också varit till salu i typ 6 månader så finns det säkert en anledning att ingen tycker att den är värd 250.000 kr med nära 17.000 mil på mätaren. |
|
| Hör du Sweanders, är det möjligen Claes som är den mekaniker du hänvisar till när du skrev om Mickes bilar i Klågerup? | |
|
Jepp, det är Claes jag menar. Han pysslade om min Porsche tidigare och jag lärde känna honom genom en vän som rekommenderade mig att han skulle sköta om mina bilar - håller fullständigt med. |
|
| Förresten, på din B8 snurrar kylfläkten hela tiden när motorn är igång. Claes snackade om att det förmodligen var en trasig sensor och att den fläkten nog snodde 15-20 hästar - ett billigt sätt att "trimma" om du fixar det. :) | |
| ja, jag märkte det, och som du sade en bagatellgrej som ger mycket. Men den får snurra på i några månader till, det är dax för service snart och då får Claes gå genom bilen och fixa allt han hittar så att den är i toppskick inför nästa säsong. Men jag tackar för tipset. Hoppas du också hittar dig en B8 snart, eftersom B8:an är en helt outstanding bil som bara ger dig ett större och större leende desto mer du kör den. Förstår inte riktigt varför folk går på pågakörda M3 or för 100-150.000 kr när det för en gångs skull verkar finnas sisådär 10 st B8 or till salu runt om i Europa, varav vissa till överkomligt pris. | |
| ja, jag märkte det, och som du sade en bagatellgrej som ger mycket. Men den får snurra på i några månader till, det är dax för service snart och då får Claes gå genom bilen och fixa allt han hittar så att den är i toppskick inför nästa säsong. Men jag tackar för tipset. Hoppas du också hittar dig en B8 snart, eftersom B8:an är en helt outstanding bil som bara ger dig ett större och större leende desto mer du kör den. Förstår inte riktigt varför folk går på pågakörda M3 or för 100-150.000 kr när det för en gångs skull verkar finnas sisådär 10 st B8 or till salu runt om i Europa, varav vissa till överkomligt pris. | |
|
Kanske för att för att det är lättare och garanterat billigare att hitta delar och laga pågakörda M3:or än en B8 om den skulle gå sönder. Ingen motor håller förevigt hur pedantskött den än är ;) |
|
|
Jag förstår inte varför det skulle vara dyrare med en M-motor än en Alpinamotor. F.ö. är det ju samma motor som sitter i X5 4,6 så det går nog att få tag på grejer. |
|
|
Var precis och besiktigade pärlan.....Maken till surkart till besiktningsman går nog inte att uppbringa. Fick en 2 a för för högt inställt ljus vänster sida. När jag vänligt frågade honom om han inte kunde dra två varv på inställnings skruven så svarade han att han inte var där för att meka med folks bilar, dessutom hade han ingen insexnyckel. Antingen har SBP i Malmö fått hårda intäktskrav på sig eller så var det den berömda avundsjukan som gjorde sig påmind. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.