|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Det är klart att har man stålar så man kan gödsla med dem så kan man köpa sig helt nya bilar och byta efter 5000 mil. Det är dock få förunnat och vi andra kanske också vill ha känslan av att ha en exklusiv bil med mycket motor, då får man gå på långmilare. Klart att kostnader tillkommer när saker går sönder men jmfr med värdeminskningen på en ny så blir det billigare iaf. Sen om du vill sälja din bil till långt under marknadsvärde så varsågod, ring gärna mig först så slipper du annonsera |
|
| VIP:Ja försvarar inte min gamla bil utan konstaterar bara att den går oförskämt bra för sina mil!O sen skulle ja personligen aldrig köpa en ny M eller Alpina för de e den sämsta affär man kan göra!!Möjligen en 2-3 år gammal för där finns de nog klipp att göra... | |
|
Dawwe, Ett klipp på en 2-3 år gammal M eller Alpina, hur menar du då? Om det inte är en väldigt sällsynt Alpina, eller om du tänkt behålla den i 20 år så lär du inte göra någon vinst direkt. Även M och Alpina sjunker i värde... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
VIP: Nu tycker ja inte att min bil är tok gammal och gått toklångt. Men att konstatera att 30-40 hkr går ut på grönbete såfort en bil rullat mer än 10 k mil är ju ganska naivt. Jag måste ha provat 20 m3 e36 i höstas innan jag bestämde mig för bilen jag har idag. de man kan konstatera är att service är betydligt mer viktigt än miltal. den absolut fräschaste m3an jag provkörde var en 96a med 14 k på mätaren. nu menar jag maskinellt, växellåda, missljud osv. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
| Ja mena som så att en 2-3 år gammal M eller ALPINA oftast inte har några fel om den vårdats som den ska!!!O så har de ju ibland tappat uppemot 50% i värde....Ja menar en M3 med 4-5000 fullservad mil kan likställas med en ny bil i mångt o mycket,utom priset!!!Vinst gör man aldrig på vanliga bilar som M eller ALPINA de e ja fullt medveten om,däremot kan man göra värdetappet mindre....Man får nog införhandla en McLaren eller liknande om priset utvecklingen skall gå i "rätt" riktning....Ja tycker att en M3 -02 för ca 380-420" me ca 1500-3000 mil e ett klipp!Finns ett flertal till salu i den prisklassen p mobile.de.... | |
|
Dumt att köpa splitterny bil, så är det bara. Tur att det finns de som gör det:) -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
bayerischemotor: nää dumt är det inte då har du själv möjlighet att exakt bestämma vilken utrustning och färg du vill ha.Men om ser det rent ekonomiskt så kanske det inte är det bästa, men så kan man inte alltid tänka. |
|
|
Starre: Klart, du har helt rätt i vad du säger. Du får ju din bil som du vill, det är ju alltid kul. Men på beg.marknaden finns ju ganska stort urval till trots. Jag menade främst i mitt föregående inlägg från en ekonomisk synvinkel. Dock tycker jag att det är bra att folk köper nya om de har råd. Det gynnar ju eknonomin. Bättre med fart på pengarna är spara. Ingen får nytta av snåla människor med stålar:) -Pengar är ju till för att användas. -Åtminstone använder jag mina. (Min synpunkt) -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Hmm, det här med att bmw motor skulle gå sämre efter högt miltal är nog ganska mycket skitsnack.... Allt beror på hur man behandlar bilen, och det gäller inte bara BMW, gäller alla bilmärken.... Läste nånstanns att man bruka tom vara mera hk i en orginal BMW maskin efter den har gått en hel del mil.. Men då ska den inte vara varvstoppskörd ständigt, och inte heller gubbkörd och igensotad... |
|
|
Klart att det är bäst att köpa en ny bil, om man har råd, om man planerar att behålla den länge m.m. Annars är nog en 1-2 år gammal ett bra köp. |
|
|
Bara för skojs skull kan jag nämna att jag öppnade i veckan växellådan till en Peugeot 205 Diesel med 50 000 (!) mil på mätaren. Första gången lådan öppnades. Synkringarna var slut men i övrigt kunde man inte se något slitage överhuvudtaget. Slutsats: En välservad motor och växellåda med slitdelar bytta "tappar" inga hästkrafter. Bilar som tappar hästkrafter är vanskötta. Tips: Använd bra olja och byt den ofta. Byt filter och tokvarva inte bilen när den är kall till exempel. Jag vet motorer med över 20 000 mil som körts i testbänk och som har precis lika mycket hästkrafter som när den var ny. Micke |
|
| Mikren-6: Precis min åsikt, vart skulle hästarna ta vägen? Ok om den är dåligt skött så rörliga delar inte löper lika lätt men i en normalservad motor så har iaf jag ingen förklaring till varför kraften + effekten skulle avta, det är ju samma mängd bensin som förbränns i samma utrymme som tidigare. | |
| Tyska AMS har, så länge jag kan minnas, långtest som sträcker sig 10000 mil. De mäter bl.a. prestanda när bilen är ny och när den har gått 10000 mil och det finns inget som tyder på att bilen skulle vara långsammare efter 10000 mil. Ofta har bilarna blivit något snabbare men självklart beror det ju på förutsättningarna vid testet också. Men att motorn skulle tappa mycket i kraft med tiden om den är i bra skick maskinellt är bara struntprat. | |
| I vissa fall (Tror det var en saab, men minnet sviker) så var bilen betydligt tröttare efter 10k mil. Jag tror det kan skilja från bil till bil. Finns ju exempel på det omvända också. | |
|
Kanske annat med turbo motorer? Kanske turbon laddar sämre efter typ 20.000mil? -Eller är jag nu ute på hal is? Saab, Volvo m.m. förlitar ju sig helt på fläkten för att få fart i spisen. -We can't stay here, this is bad country! |
|
Franke |
Har haft en saab 9000-88 som gått 50tusen mil med samma turbo o två ägare före mej.Den går klockrent fortfarande men då var ju hela karossen slut istället när jag tog över den. Har nu förutom Bmw:n en Mb 300-88 som gått nästan 30tusen mil och den hör man inte ens ticka ,när man har öppnat oljelocket o lyssnar när motorn går |
|
Anledningarna att en gammal motor är tröttare än en ny motor, är endast misskötsel och mekaniska fel. En välskött 30000 milare, presterar precis lika bra som en ny motor, förutsatt att slitdelar bytts och underhållits. Att en motor som tappar komp, har usla ventiltider pga. slitna kammar och ojusterade ventilspel och spridare som flödar som en trädgårdsslang går dåligt, är inget konstigt... men då är motorn misskött, inte långkörd. Tjejens 735i från 1987 har över 30000 mil på mätaren och går otroligt fint. Men så är den också servad och ompysslad som de här motorerna förtjänar. |
|
| Varför snacka alla motor??? Är det någon som börjat byta chassiedelar? DET(!) kostar!! Bussingar, bromsar, dämpare etc.. Att dissa en motor pga att bilen gått långt är dumt.. Man får titta på helhetsintrycket. Hellre en bil med kass motor och bra chassie (utan rost) än en bil med helt ny motor, fast med dåligt chassie. Det som sliter på en motor är (som nämts tidigare) serviceslarv och tex kallstarter. Sen beror det på hur bilen är körd. Hellre en bil som gått mellan Malmö och Kiruna med 30000 mil på mätaren, än en som rullat som taxi i storstan och har 10.000 mil på mätaren. Byta en motor kan man göra men att börja byta ut allt runt om motorn kostar.... | |
|
Dom flesta har poäng med det dom säger...Men tänk på det är hur bilen sköts och behandlas som är avgörande! Är bilen väl-servad och ompysslad med div. slitage detaljer så ska man inte va rädd för en långmilare!Chassie slits mer på än motor(i regel)Eller det finns MER på chassie som kan rappla! MED BILAR KAN ALLT HÄNDA!!!LAGEN OM ALLT JÄVULSKAP! DU FÅR OFTAST VAD DU BETALAR FÖR! Detta är viktiga punkter här i livet... Allt gott/ Macke Umeå |
|
mackan325 |
En stilla undran, är det inte ganska självklart att en motor med hög litereffekt typ Alpina, M et.c. slits fortare än en med ett beskedligare effektuttag typ en vanlig M30. Och därför kan man kanske vara tvungen att räkna med att högeffektsmotorn kan behöva renoveras et.c. efter 15-20000 mil? På senare år har stora framsteg gjorts vad gäller smörjmedel vilket lett till att att man flyttat fram 'renoveringsgränsen' men pricipen att desto större effektuttag desto större belastning på motorn är väl ganska självklar och den bör man ta i beaktande om man tänker köpa en begagnad prestandabil, fråga alla som rasat sina M3-E36 motorer..... Just my 2 cents for whaterver they're worth.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.