AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
713

Aux Ventilation & Regnsensor

Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Tjena
Är numera en mycket lycklig ägare till en 530iT -01 med massa godis i. Jag kan inte uttrycka hur underbar den är att köra.
Nu till min fråga,,på skärmen (navi/tv:n) finns valet "Aux Ventilation" med. Man kan ställa in två starttider tider på den. Är det för någonsorts extra ventilation man kan sätta in om det är varmt ute ? Någon sa att det kanske är bensinvärmare vilket fick mig att hoppa högt, men nja,,det står ju ventilation.
Sedan undrar jag hur spaken skall stå för att regnsensorn skall "ta över" ?. Det finns ju en liten ratt på spaken som jag förstått har något med saken att göra.
(Får mina svenska handböcker på fredag,,förhoppningsvis)
Ha det
Jonas

Live to ride
Åtminstone vad det gäller regnsensorn kan jag stå till tjänst då:
Du fäller upp spaken i första läget, då slår torkarna en gång.

Sedan ställer du lämplig känslighet med hjulet på spaken. Det
bestämmer i pricip hur mycket vatten det skall vara vid sensorn innan torkarna startar.
Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
CoolBlueM3Coupe:
Aha,,,,,misstänkte något sådant, men det är svårt att testa.
Tackar

Live to ride
Det beror på viljan, blomspruta för att spraya vatten på sensorn som sitter i mitten av överkanten på rutan ;)
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det här med "aux ventilation" betyder att du kan programmera in att kupéfläkten ska gå en önskad tid då bilen är parkerad.
-Trevlig funktion att ha på sommaren då bilen stått i solen.
Om bilen är utrustad med kupévärmare så finns det även ett menyval "stand heating" som tidsprogrammeras på samma sätt.
(beroende på årsmodell och utrustningsnivå finns det även fjärrkontroll för denna funktion, eller att man kan ringa upp bilen och slå på värmen via telefonen).

Ska tillägga om regnsensorn: om du bryter tändningen då torkarspaken står i läge ett och sedan startar och kör på nytt, så aktiveras sensorn på nytt så fort du vrider ett klick på hjulet åt något håll. (Du behöver alltså inte dra spaken till läge noll och tillbaka till ett).
Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
powertoy:
Aha,,,kanon,,,då var det som jag trodde. Inte fel funktion det heller även om jag någonstans önskade att det skulle vara bensinvärmare.
Har för mig att de är så fruktansvärt dyra att peta in.
Nu har mina svenska manualer kommit,,underbart,,och inte var de dyra heller. 238 spänn för den stora huvudmanualen och 150 spänn för de som är extra (tex navin).
Ha det gött
Jonas

Live to ride
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.