|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har låtit byta tändstift hos BMW på min 12a... dyrt blev det =/. Nu efteråt har jag hört ett tydligt ljud, som jag tror kommer från höger sida av motorn, framtill. Det låter exakt som när man slår en kabel mot batteripolen. I vissa lägen kan motorn "hurva till" exakt samtidigt som denna "knäpp" hörs. Den har varit in på BMW åter igen för att kolla om något är fel/glappt, men dom hittade inget. Grejen är den att ibland hörs inget alls, medans en annan gång "knäpper" det oregelbundet men ganska frekvent. Är rädd för att när dom skulle göra felsökningen så uppstod inte felet. Vad kan det vara? Borde ju inte vara allt för svårt.. men enligt BMW ska alla tänd-detaljer sitta där de ska... | |
| Det du beskriver låter ju som någon form av högspänningsöverslag. Det begränsar ju fe källorna till tändspole, fördelarlock och stift samt kablarna däremellan. Jag skulle börja med att ställa bilen i ett mörkt garage för att se eventuella ljusbågar från överslag. | |
|
Japp, bra idé.. ska prova det. Man måste nog montera bort en del plast för att se något antar jag... Man kan ju dock tycka att BMW verkstaden borde kunna hitta det, och laga det, eftersom att felet uppstod efter ett besök hos dom... |
|
Paap Reeder |
Hej! Otroligt lätt att bryta själva tändstiftshylsan om man är oförsiktig. Hylsan är konstruerad så att man skall kunna dra den rakt ut med ganska stor kraft om man fått tag i den "lättrade delen". Hylsan innehåller sedan en keramisk det som är skör för brytkrafter. Hö sida är också värst. Är det 4, 5 eller 6:an? MVH /// Paap R |
|
Ingen aning om exakt var det låter... men jag får nästan för mig att det är längst fram, dit alla tändkablar går. Borde väl vara någon slags tänd-fördelare eller dylikt? Kan var någon annanstans också.. mycket svårt att höra. Ska försöka kolla lite själv så fort bilen kommer tillbaks från lack. Återkommer med fler frågor/rapport. Kan ju förresten nämna att jag har fått bakluckan omlackad pga en ytterst liten rostbildning (knappt synlig) i nederkant. Allting på rostskydds garantin! Suveränt! Detta trots import + ingen riktig servicebok. Så ni som har bilar under 5 år.. granska rost och be BMW verkstaden göra en förfrågan om garantiåtgärd! Mvh Johan |
|
|
Längst fram på varje topp har du mycket riktigt ett vanligt fördelar lock med rotor. (OK då, motronic-fördelarlock ser lite anorlunda ut, men funkar precis som i en gammal volvo). Tändspolen till höger motorhalva sitter en bit ner på höger innerskärm, men även den ganska långt fram.(På vänstersidan sitter tändspolen precis bakom luftrenarburken längst ut mot skärmen, om du funderar på vilken "mackapär" du ska leta efter). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.