|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 520i Touring -92 med 24v-motorn utan VANOS. När jag köpte den gick den mullrigt och vibrationsfritt. Den hade då gått 24500 mil. Den har nu gått 26000 mil och har börjat gå dåligt. Bilen vibrerar på tomgång. Det bluddrar ur avgasröret vid gasuppsläpp. Jag har haft den inne på verkstad och de konstaterade: - Inga felkoder - Lambdasonden fungerar - Inga avgasrester i kylvattnet - Höga avgasvärden Efter byte av tändstift går den fortfarande illa. Det märkliga är att jag vesiktigade den med bra avgasvärden i februari. Kan spridarna sätta igen sig så fort som på fre månader? | |
| Vilka avgasvärden är höga? CO eller? Är ditt avgassystem sjysst? Finns inga läckor i vakumslangar m.m.? Luftmängdmätaren? | |
|
Hej! Både CO och HC (tror jag att han kallade det) är höga. Avgassystemet läcker lite någonstans under bilen. Det hörs liksom "avgasljud" från underredet. Har inte undersökt det mer än så. Kanske ska prova med att ttill det och se vad som händer. Vacuumslangarna har jag inte kollat. Det är ju lite svåråtkomligt under alla nedrans plastkåpor och bråte. Hur kollar jag luftmängdsmätaren? |
|
| Luftmängdmätare borde BMW ha mätt när du hade bilen inne. De kan ju se allt med datorn. Men, ta bort alla plastkåpor och inspektera, det kan ju finnas läckor. Ta lite startgas och spraya på vacumslangar och framförallt på insugsbälgen. Ökar bilen i varv då så har du hittat läckage! Om avgassystemet är dåligt så kan CO halten öka, men inte mycket. Men, läckor i vakumslangar m.m kan ge väldigt konstiga avgasvärden. Kolla dem! | |
| Kollade med verkstaden. De hade mätt upp 1.5 i CO (Ska vara max 0.5) och 200 i HC (Ska vara max 100). River bort alla kåpor och gör en rejäl översyn ikväll. Jag har haft en läckande bänsleslang som kanske gjort att en vacuumslang utsatts för rinnande bensin. Ska ta en titt. Tack ska du ha för hjälpen! | |
Axel |
Kontrollera tändspolarna ett klassiskt fel på M50 av dom tidiga årgångarna,ger precis dom symptom du nämner. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
| Men hur kontrollerar jag dem? Köpa en ny och skruva dit i en cylinder i taget? Går de att mäte upp på nåt sätt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.