AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
601

Ska titta på en Z3 M Coupé idag. Vad bör jag kolla efter?

Cartén
Vad bör man kolla lite extra på förutom det normala slitaget typ däck, bromsar mm?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Däck? :)

Att Vanosen låter bra, är ju ett rätt så vanligt fel på dessa motorer annars. Att den känns tajt och bra. Man får ju självklart relatera till miltalet. Jag skulle nog kolla en sådan bil extra noga överhuvudtaget, en dyr bil som kan kosta mer om den inte är schysst.

Lyssna noga på vanosen. Det är det vanligaste fel hos en M Coupe. annan vanligt BMW fel är tydligen en dålig luftmängdmätare. Kolla noga på tomgång vid kall motor. Pendlar det så kan det vara fråga på ett tidig täcken på fel. (Jag har just fått problem med detta)

Men jag rekommenderar att komma överens med säljaren om att boka tid hos BMW verkstad för att köra diagnostik programmet. Då får du allt svart på vit. Bättre än motomänen, dem har inga BMW anpassade kontroller.

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
eF
900
eFx
520d Touring -09
Carten, vad är du ute efter för bil? Z3M Coupe underförstått...

/eFx
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Jag har provat några, där kopplingen varit dålig.
Lägg i 5:an , tryck gasen i botten tryck till snabb på kopplingen.
Den bör inte slira mer än ett par sekunder.
Kolla så transmissionen känns bra. Kolla så att ingen olja läcker runt motorn.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Slira i ett par sekunder? Är inte det lite väl generöst tilltaget på (frisk) koppling?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den ska inte slira alls helst :) Mer än en tiondel max. Ett par sekunder så har du problem...
Glapp i bakvagnen, känns igen på att bilen kan vandra lite på vägen...klassiker på Z3 Coupé. Märks väldigt väl på den gamla bakvagnen samt att den inte behöver gå många mil innan det märks.
Det är alltså bussningarna som är slut då...
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Ang sliringen med kopplingen var kanske 2sek , för lång tid.
Men alla M modeller jag provat har slirat lite grand. (mer än 3st..)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är naturligt att kopplingen slirar lite efter hård körning. Men den ska komma tillbaka. Att den ska slira på kopplingen i 2sek låter galet för mig och tyder på en ofrisk koppling?
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
För att vara ute i god tid, vilka bussningar bak är det som man ska kontrollera?
En M-coupe är ju en rapp liten sak, med andra ord ofta hårt körda. Behöver iofs inte vara vårdslöst körd, men känn på bilen och transmissionen så att den är "tight" o fin, inget glapp eller klonkande ljud.
Vanos. Kan bli en dålig affär om vanosen krånglar. Kolla så ett den drar jämt o fint ifrån 3000 varv för att sedan "explodera" vid ca 5000-5500 varv. Ett visst "rassel" ifrån kamkedjan är ganska vanligt vid fallande varv och speciellt vid ca 1500 registret. Behöver inte betyda att Vanosen är felaktig, men kör en diagnos på Bmw för säkerhets skull.
Att Luftmängdmätaren skulle vara ett vanligt fel på M-Coupen har jag aldrig hört talas om. Skulle isf betyda att det är ett vanligt fel på övriga S50B32 maskiner..... Inte vad jag känner till.
Kopplingen. Ska EJ bita långt ner, ej heller slira. Lite slir kan förekomma vid hård varnkörning, men försvinner i vanliga fall.
Bakvagnen. Ska inte vandra över vägen, utan ligga tight o fint.
Kolla bakdäcken. Ofta lite slitna av ngn anledning.....
I övrigt det vanliga, servicar, ej krockad, historik mm. Lycka till, mvh Kimmo.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är en bra generell checklista inför beg-köp:
Länk

Glöm inte bort att kolla så att bilen är fullt betald och att det inte finns skulder med bilen som säkerhet eller liknande....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
en liten komentar till det som estorilmongo säger om att bilarna är ofta hårtkörda: jag utgår ifrån att en M bil är byggt för att köras hårt. Dem mår bara bra av det. Vill man lalla med den så köper man en Fiat. dem ska inte köras hårt ;-)

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Visst är dom byggda för att köras hårt. Tyvärr finns det många som inte förstår att bilen också behöver skötas därefter. Även välbyggda grejer behöver service så att säga.. :)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.