|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått problem med motorn/motorstyrningen på min 740. Har haft den inlämnad på BMW för kopplingsbyte och när jag hämtade den så gick inte motorn på alla cyl. längre! Fick lämna in den igen och då konstaterade dom att kattarnas innanmäte hade lossnat och täppt till avgassystemet.(Vilken slump!) Jag tog då och rensade kattarna och kollade så det inte var plugg längre bak i systemet, svetsade ihop skiten och monterade tillbaks det. Bilen gick skapligt en mil och sedan började den gå konstigt igen. Vid ca. 3000 varv och upp går den klockrent på full gas men inte annars. Den verkar få för fet blandning för det luktar bensin när den står och blöddrar på tomgång. Har misstänkt lamdasonderna, har provat och kört med dom bortkopplad men bilen gick då ännu sämmre.(Dock inte när jag körde hem bilen från BMW utan avgassystem!) Någon som har nå förslag om varför den blivit såhär? Tilläggas kan också att om jag håller gaspedalen lika hela tiden så går den dåligt för att övergå till normal gång och sen dåligt igen med jämna intervaller hela tiden. När den börjar gå bra så stiger även bränslemätaren och sjunker när motorn svänger till det sämmre. Oj! Blev nästan en hel bok om dethär! | |
|
Utan att ta hänsyn till om detta överhuvudtaget kan ha med saken och göra så berättade en vän igår att hans kompis 540 hade tappat en cylinder, i hans fall var det en kamaxelgivare eller något åt det hållet,,, Jag är lite osäker på om kamaxelgivare var det exakta ordet han sa, kanske kamvinkelgivare?? Nåja, lycka till iallafall... www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
| Ja, det kan ju vara någon givare förståss... Ska in och prata med BMW nu igen. | |
|
Kolla så att du inte har ett oljeläckage i någon ventilkåpspackning. Då kan det samlas olja i en eller flera tändstiftsbrunnar, vilket kan göra att tändstiften inte funkar som de skall = tändmissar och i värsta fall helt tändningsbortfall av en eller flera cylindrar. Läckage vid ventilkåpspackningen är inte helt ovanligt. Det är lätt att upptäcka om du skruvar ur stiften, är de blöta av olja på "porslinssidan" har du läckage. Motsvarande problem kan även uppstå om du får vatten i tändstiftsbrunnarna. Det kan inträffa efter motortvätt och liknande. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo, det har jag kollat. Var inte länge sedan jag bytte stift. Lite olja var det då men jag torkade bort allt. Jag ska prova att byta stift igen å se om det händer något. | |
| Tilläggas kan att BMW inte hade några felkoder på givare eller dyligt... | |
| V8-orna har ett insugsmembran som brukar ge dessa symtom när det är trasigt, inte så dyrt att laga. Gör en sökning, det finns massor skrivet i ämnet. | |
| Jag hade liknande symptom. Det visade sig vara dåligt fungerande kamaxelgivare. Enligt BMW fick de en felkod på detta vid avläsning. | |
| Ja, det där membranet har jag haft i tanken, men problemet kom så plötsligt. Bilen gick klockrent när jag lämnade in den, och när jag hämtade den så gick den dåligt... Någon felkod på givare eller liknande fanns inte heller på deras dator. Kanske kan vara värt att byta membranet ändå och chansa att bilen blir bra.(Det ända kvar som man kan göra själv tror jag) | |
Nissen |
Jag hade ett problem med min förut den gick dåligt, det berode på dåligt tändstift. motorn gick in i någon felsäkert läge. byte stift fungerar fint. |
|
Nu har jag provat med andra stift och donat med bilen men samma sak: Blöddrar och luktar bensin! Den verkar gå bra ett tag när den är kall men efter ca 30-40 sekunder börjas det igen. Den vänstra motorhalvans stift är det som blir blöta. Tänkte att jag ska prova att mäta tempgivare och dyl. Är det någon som vet vad det ska vara för värden kall resp. varm? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.