AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.334

Hur ska en M3 kännas vid fullgas?

Sida 1 av 2
Har precis provkört en M3 3.0 som jag är intresserad av. Eftersom jag bor i Stockholm så är det svårt att hitta någonstans där man kan sträcka ut bilen och testa "fullt ut". Fick nöja mig med att dra från ca 2000 varv upp till ca 5800 varv på tvåan. Motorn svarade direkt när jag gasade så det kändes bra, men i övrigt blev jag inte så imponerad av accelerationen. Kan nämna att detta var min första erfarenhet av M3, har tidigare kört 328. 328:an känns självklart slöare i jämförelse men skillnaden i ovan nämnda varv-intervall var inte så stor som jag föreställt mig. Kan det vara så att den kommer som mest över 6000 varv?

Är tacksam för svar med beskrivningar av hur en frisk 3.0:a ska kännas vid fullgas från lågvarv och uppåt. Vid vilka varv den drar mest o s v. Om någon har en länk till en effekt/vridmomentskurva så vore det kalas!

Jens
Varva till 7200 rpm! Varva varva varva! Notera vad jag skrev i min post tidigare ang. rejset mot Volvo 850 Turbon...
Precis som du skriver i rejset mot 850:n så kändes det inget speciellt upp till 4-5000 varv. Skulle haft tålamod och hittat en sträcka där jag kunde fortsatt varva upp till spärren. Måste provköra bilen en gång till och helst en annan M3 också som jag kan jämföra med.

Är ju skadad av 328:an som tog helt slut nånstans mellan 5 och 6000 varv. Den drog ju allt i början och ingenting på slutet! M3:an är tvärtom och det vet jag egentligen men måste fått hjärnsläpp av all upphetsning under provkörningen. Bilen hade ju ställbara Koni-dämpare och jag höll på o skita ner mig av glädjerus i varenda kurva :)

Jens
Ok varva, men inte till spärren! Speciellt om det inte är din bil...
Jag skulle nog inte bli så glad om du provkörde och varvade den tills spärren tog i!

Från 4k ska det hända grejer, man hinner inte tänka förrän det är dags att växla. Ungefär...

BMW M3 *Flight instructions not included*
glömde nämna att alla M3or är inte lika friska. men det kanske du visste redan, står mkt om det om du söker

BMW M3 *Flight instructions not included*
Precis som Mr.Vanos säger; efter 4000 rpm SKA den dra som f**n upp tills det är dags att växla. Är du van vid en 328 ska du känna en ordentlig skillnad, speciellt över 100 km/h. Tredje växeln är en rolig växel att varva högt, helt plötsligt går det alldeles för fort :)

/Wille

Länk
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jens:

Tjena kollegan :-) Allt bra på jobbet?

Jag har bara kört en kort sväng med en 3.0:a men då kändes det som den drog från ca 4000...

3.2:an drar från något lägre varv (bla pga sin dubbelvanos).

Jag rekommenderar att du testar en annan M3:a innan du köper!

Försök hitta en bra plats att testa den. Jag provkörde en 3.2 SMG i centrala Sthlm förra våren. Då tyckte jag att den verkade lite slö men det berodde säkert på att det var omöjligt att dra på ordentligt.

Lycka till med letandet/testandet!

/Fredrik
Segdra inte ifrån låga varv, då känns det rätt slött. Istället för att dra ifrån låga varv på tvåan, i med ettan och bilen ger sej iväg. Motorn måste upp i registret innan man ger sig iväg, helt enkelt, växla ner!

Mvh
Patrik
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag gick själv från en 328:a till M3:a och vet precis vad du beskriver. Håller absolut med dej, att köra M3:a (i alla fall om du inte drar ut den helt) är inte alls nån orgasm jämfört med 328:an, skilllnaden kommer först när du drar bilen riktigt hårt på höga varv och framförallt i höga hastigheter! 328:an trycker inte mkt mer vid 4000 varv än vid 6000 men där har du verkligen skillnaden på en M3:a. Testa gärna fler bilar, som Fredrik skriver, men var beredd på att bli lite småbesviken för 328:orna går mkt bra. Mitt tips på att känna draget är att ligga i 110 i 4:an och växla ner till 3:an och stampa, då brakar h-vetet lös om allt är som det ska =)

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
Tack för alla svar!

Mr Vanos; jag ska försöka hålla mig strax under spärren. Känslan av att inte hinna växla känner jag inte igen men det berodde antagligen på att jag inte varvade fullt ut.

Wille; Skulle gärna testat på 3:an i lite högre fart men tyvärr fanns inte den möjligheten, det är nackdelen med att provköra i Stockholm. Även om man drar ut på E4:an så är det alltid bilar i vägen.

Fredrik; Tjena! Jotack, det är extremt mycket på jobbet just nu vilket ju är bra :) Själv? Ska testa fler bilar helt klart.

sandgren; Tycker inte att det borde spela någon roll från vilket varvtal jag börjar dra, effekten och vridmomentet ska ju liksom vara konstant vid ett visst varvtal. Men jag förstår vad du menar, om man gasar lite lugnt upp till ca 5000 varv och sedan trycker gasen i botten så blir det en större kick än om man har fullgas i hela registret. Anledningen till att jag hade fullgas hela tiden är att jag ville testa att motorn drog jämnt över hela registret på fullgas. Detta för att upptäcka ev problem med Vanos och annat.

328-Johan; Jag hade inställningen att M3:an skulle vara hästlängder snabbare än 328:an i acc och det kan ju ha påverkat upplevelsen. Har mina misstankar om att bilen i fråga gått lite längre än på pappret och det kan ju också göra sitt till. Ska försöka få till ett test på 3:an i 110 nästa gång men det måste ju spinna nåt sanslöst då. Det gjorde det ju t o m på 328:an när man växlade ner från 4:an till 3:an i 110! Med vinterdäck i o f s.

Jens
Gustav2
Känner igen det du skriver, körde själv 328 när jag provade en M3 3.0 för första gången.

Jag tyckte att den gick helt okej, men när jag körde hem i min egen 328:a så tyckte jag att den gick ju nästan lika bra.

Jag tror att anledningen är som många skriver att den kommer mer och mer i varvtalet, sen för min egen del så var jag (av respekt till ägaren) ganska försiktig när jag körde en annan persons bil och körde inte den på samma och drog inte ur den så hårt som jag gjorde med min egen.

Hade jag gjort det så hade jag garanterat bytt bil den dagen.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

När folk var o provkörde min M3:a så tvingade jag dem att varva till 6500 rpm så de fick känna på hur det skall kännas samt höra ljudet. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
det är bra BUMPER,det är A och O att varva............)

m3johan
Jag önskar att jag fått provköra din M3:a, bumper. Så jag hade fått känna på "The power of Köhler" :)

Jens
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Vänta lite nu Jens... Spinna på 3:an i 100 med en M3:a med 245:or, eller tom i en 328:a, oavsett däck, är nog en omöjlighet om vi inte snackar på ren is. Det är mkt få bilar som man kan få släpp på rak väg utan provokation i 3:an. Vad skiljer en 328:a oh en M3:a.. 1,3-1,5 sek till hundra med rätt förare? Det är inte så mkt skillnad. Den dagen jag inte har råd med M-bil längre vill jag nog återgå till 328-330, det är faktiskt väldigt mycket bil för pengarna. Sen att det inte är samma chassi, bromsar, låda osv är ju en annan sak men maskinellt kan jag hålla med om att de hundra extra kusarna känns mindre än vad jag förväntade mej. Körde själv ett bra gäng M3:or, varav ett par GT-bilar innan jag köpte min och efter provkörning av den första, ganska sunkig M3 nyimport på 16k mil tyckte jag precis som du beskriver, faktiskt njöt jag av turen hem i 328:an som var i snuskigt fint skick jmfrt med den jag provkört. Men det e klart, handlaren var med och då drar man sig för att pressa ordentligt. Första GTn jag körde var även handlaren med, men då sa jag till honom att här kommer det att gå undan och mycket riktigt han fick en tur han sent skulle glömma. För att kolla hur bra den går ska du faktiskt egentligen dra bilen till max åsså, det visar sig fort om bilen pumpar på bra upp till 250-260, det är då M-bilarna verkligen bekänner färg och dom extra hästarna vaknar till liv. Provkör många bilar innan du klipper till, tänk på att dessa bilar lätt väcker ett "habegär" och risken att man klipper till bara för att det ska göras är ganska stor. Lycka till!

Länk
MrMarsupilami: Det jag menar med att inte ligga på tex 1500rpm på 2an och ge fullgas det är dels att det går ganska slött där nere, samt att effekten ökar ju gradvis hela tiden så man märker inte lika mycket av det. Ligger man däremot i samma hastighet på 1an och ger fullgas, PANG och man är iväg som en raket!

Mvh
Patrik
328-johann: Nej det är ingen omöjlighet att spinna när man lägger i trean vid 100 km/h. Har hänt ett antal gånger på grus eller då det är vått. Ställ i 100+ km/h är itne alltid det roligaste...
Tack för ditt långa utlägg, Johan! Jag erkänner att jag överdrev med hjulspinn på 3:an med 328:an. Det var inget regelrätt hjulspinn utan bara antispinn-lampan som började blinka. Detta var när jag låg i ca 100 och växlade ner från 4:an till 3:an för att köra om en lastbil. Det var torrt väglag så jag blev riktigt chockad måste jag säga. Tänkte att om antispinnen börjar blinka på en 328:a så borde det spinna på riktigt i en M3:a men det är klart, med 245:or så är det inte lika lätt som med 195:or...

Precis som du säger så är det självklart inte bara motorn jag är ute efter i M3. Chassi, bromsar, diffspärr m m är minst lika viktigt eftersom jag vill ut och pressa lite på bana. När man blir äldre och mognare så lär man väl "nöja sig" med en 328/330 eller motsvarande...

Jag fortsätter leta och siktar in mig på att få provköra ett gäng innan jag hittar rätt. Är lite tveksam till om jag kommer våga pressa upp till 250-260 i någon annans bil, dock :)

Jens
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Gustav: Nu talar vi om torr asfalt och rakt fram. Klart man kan få ställ på 3:an men det var inte ställ jag menade, utan hjulspinn rakt fram, genom ren fullgas. Jag tror personligen att din ASC-lampa fick spel, Jens, att få en 190-hästare på 1500kg att få släpp rakt fram är näst intill omöjligt om du inte kört på blankslitna cykeldäck med 10kg tryck =). Min M3:a släpper då inte i 3:an och inte i 2:an heller för den delen med mina nya S03:or som fullkomligt vägrar släppa om man inte provocerar bilen till spinn, som jag inte testat med dom sulorna för det var dom för dyra för.

Länk
ant
Vid nedväxling kan man ju lyckas låsa upp hjulen lite om man inte möter fullt med gasen och färdas lite fortare.
Kanske var det som inträffade?

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Visa användare
91
partypeewee
BMW 523i -99 Touring
Tjena

Jag har provat några m3:or ock jag kan säga att det finns vissa som inte lever upp till rykte ett tips är att prov köra flera m3:or så lovar jag att du kommer att märka skillnad..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.