|
|
|
|---|---|
|
Har just provkört en M3:a jag är intresserad av. Det är en Limo med e36:ans sportstolar i skinn. I framsätena fanns flera djupa veck i skinnet, på gränsen till sprickor. Är detta normalt efter "bara" 10 000 mil? Kan nämna att det var framförallt på förarstolen på den delen mot dörren. Stolarna var i benvitt skinn så det kanske gör sitt till men jag tycker att jag sett andra e36-inredningar på bild som sett mycket fräschare ut. Är tacksam för input från ni som har erfarenhet av skinninredningar i alla modeller men främst e36 sportstolar. Jens | |
|
10000 mil på 8 år tyder på endast kortsträck körning. I det fallet så slits skinnet mer än på en 2 år gammal bil med t.ex. 10000mil. Vi servar ett 40tal företagsbilar (Golf/Astra mm)årsmodell -94 till -99 med extremt låg mätarställning, ofta inte mer än 500mil/år. Bilarna används dagligen på ett stort fabriksområde av många olika chauförer. Inredningen i dessa bilar går inte att beskriva med ord. Ser ut som SKIT helt enkelt. Mvh Marin |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Skinn brukar spricka vid längre nmiltal än så om det är skött enligt anvisning. Om import! Kanske skruvad!? "Snälla! Bromsa!" |
|
Ska kolla historiken genom "Novation bil" i Uppsala som har själva har sålt bilen en gång i tiden. Tycker att den borde vara ok eftersom en BMW-handlare har tagit emot den. De måste ju ha kollat historiken ordentligt! Jens |
|
|
Sålde nyligen min M5:a -95 som gått 15400 mil! Jag vill påstå att skinnet (svart buffelskinn) i det närmaste var i nyskick! Tittade man noga kunde man se liten skillnad i skinnets struktur på förarstolen jämfört med passagerarstolen och baksätet! Det du besakriver verkar skumt eller åtminstone som om bilen är vanskött! Per L |
|
|
Ljust skinn har en benägenhet att bli "sunket" fortare än mörkt skinn, och vitt är ju inte den mest tåliga färgen. "Om import! Kanske skruvad!?" Om den är svensksåld så kan den alltså inte vara skruvad? Avliva myten om att svenska bilar inte skruvas! |
|
|
Oskar; Bilen är INTE svensksåld. Det jag försökte säga var att Novation bytte in bilen begagnad av någon som hade importerat den. Rimligtvis borde de i samband med inbytet gjort någon sorts kontroll av miltalet. De sålde den sedan med 12 mån EuroPlus-garanti vilket de antagligen inte gjort med en bil som de misstänkte vara skruvad!? Jens |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag såg en kanonfin M3cab-97 med ljust skinn i. Och det såg abolut inte så fräscht ut som resten av bilen, riktigt sunkigt tråkigt på en för övrigt mycket fin bil. Har sett fler exempel på ljust skinn i e36 där skinnet ser 20 år äldre ut en resten av bilen. "skittråkigt" kan man väl säga att det är, för helhetsintrycket försämras ju radikalt. ///MVH Hasso Länk |
|
Sportstolar brukar ju har ganska stor skålning vilket leder till att man sliter på skinnet på sidorna när man kör och dessutom när man kliver i/ur bilen mkt mer än på en bil med "vanliga" säten. Men en M3 som ju är en exclusiv bil borde ju sköts om ordentligt från början av en stolt ägare så så värst mkt slitage borde det ju inte vara efter 10000 mil om bilen fått den kärlek den förtjänar. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
Jag kollade på en M3 -94 i vintras med 12k på mätaren, hade ljust orginal skinn som såg mycket bra ut. Normalt sett om inte skinnet är vanvårdat ska det se bra ut efter endast 10k mil. Kollade du på slitaget på pedaler och ratten också? blästrade glas, blästrad framruta (orginal?), mycket stenskott i fronten? omlackad (eller delvis omlackad)? Man vill ju att slitaget på olika delar ska matcha varandra samt motsvara miltalet. /Wille Länk |
|
|
Wille; Det låter ju märkligt om den bilen du tittade på hade fint skinn efter 12k jämfört med denna som bara gått 10. Skinnet var alltså i princip som nytt? Även på stolarnas sidostöd? Annars tyckte jag slitaget var ganska jämnt förutom kanske skinnstolarna och golvmattorna. Ratten såg ut som 10k mil, motorhuv, vindruta likaså. Golvmattorna var däremot väldigt slitna vid gaspedalen, allt "ludd" i mattan var borta just där. Det är ju velourmattor men ska det verkligen vara så slitet ändå? Jens |
|
|
Jens: Man ska väl inte säga att det såg ut som nytt (nyskick är ett kraftigt misshandlat ord), men stolarna var helt klart i bra skick (inga djupa veck som du beskriver). Velourmattor ska inte vara nedslitna efter 10k mil heller. Om det ringer varningsklockor för dig tycker jag att du tar det lite lungt och kollar på något annat/några andra objekt att jämföra med innan du bestämmer dig. Ha inte bråttom, M3'an är en underbar bil, hittar man ett ex. som behandlats som den bör och är i ett gott skick så kan man nog inte hitta mer bil för pengarna. /Wille Länk |
|
|
Du har nog rätt Wille, jag ska försöka hitta fler exemplar att jämföra med. Problemet är att jag vill ha en Limo 3.0 och det finns inte så många att välja på. Ev sträcker jag mig till en tidig 3.2 om priset är rätt. Det fina med denna bilen är att den är i ett väldigt bra skick, rent maskinellt. Vanos är bytt, växellåda, koppling, bromsar m m fungerade klockrent. Det var ju min första M3 jag tittar på och det är lite farligt, man blir ju kär vid första ögonkastet (eller första gaspådraget) och då bortser man från såna petitesser som slitna stolar och golvmattor :) Jens |
|
|
Med tanke på att det bara kostar 7500:- att klä om båda framstolarna hos Bilskräddarna kanske detta är värt att satsa på om bilen i övrigt är fräsch? Ljus skinnklädsel är väl inte idealiskt men nog ska det se hyfsat ut efter 10.000 mil. En polares pappa hade vaniljfärgat skinn i en A6 -99 som han sålde efter 10000 mil. Det skinnet var knappt slitet överhuvudtaget - värt att tänka på vid fundering av mätarställning. Ha det gött //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.