AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.274

Jag ska kapa framfjädrarna ett varv fram på E34,nåt man bör tänka på?

Visa användare
39
Larry6
325i cab -94
Jag har använt sökfunktionen men blir ändå inte
klok på om man ska kapa eller inte.Dom med pengar
tycker ju förstås att man ska slänga upp 1500 kr för
att får bilen nån centimeter lägre.

Men det känns som att 2 nya däck är viktigare,så därför
har jag bestämt mig för att kapa fjädrarna fram ett varv,
helst utan att ta lös dem.Bilen ska bara ner ca 30 mm fram.

Enligt mina beräkningar så är det bara att dra ihop fjädern
men fjäderspännare,och sen kapa exakt ovanför där fjädern
går ner i skålen just nu,sen pilla bort den biten och sen släppa
ner den kapade fjädern i skålen igen.

Vad tror experterna om detta?
Bättre att försöka kapa å komma billigt undan,
för om det blir bra så...annars om det blir dåligt
får man väl kanske köpa färdiga fjädrar då.

//Larssa
Asken (AutoPower)
Betänk att dina bil är ca 10 år gammal och det sitternog orignialfjädrarna på den. Det innebär att de är rejält slitna. Att sedan kapa av dom redan slitna fjädrarna lär ju inverka dubbelt negativt på den fjädrande förmågan. Min rekommendation skulle vara först däcken och sedan kika efter en vettig sänkningssats om du nu vill komma närmare marken. Lycka till
Asken
Asken (AutoPower)
www.sanksats.com kanske kan vara ngt?
Visa användare
39
Larry6
325i cab -94
Tack,jag ska kolla där//Larsa
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kapa inte fjädrarna! Det gör bara bilen sämre, väghållningen kommer att försämras och dina stötdämpare kommer att bli slut på en gång pga av att de måste ta hela bilens tyngd. Om du verkligen måste sänka bilen så spar pengar till en riktig sats med 4 fjädrar och 4 stötdämpare! Själv tycker jag originalhöjden på BMW E34 är perfekt.
to
3
toiva
518i -90
Jag kapade 35mm fram på min E34, och har inte märkt nån skillnad i väghållningen.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Man ändrar fjäderns slaglängd. De gör att fjäderns livslängd blir kortare och materialet försämras.
Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Tjena
En annan aspekt är hur dämparna arbetar. De är gjorda för att arbeta effektivt inom ett visst "arbets-område".
När du kapar fjädrarna flyttar du detta område. Dämparna kommer naturligtvis fungera, men du sliter ut dem otroligt mycket fortare.
Done that,,,och fick byta dämpare 6mån senare.

Live to ride
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Fjädrarna fram har lite mindre diameter på varven längst ut. Kapar du dom så borde de inte passa i fjädertallriken sedan.
Toiva, hur lyckades du?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
m-julle:var samma diameter på mina framfjädrar på min E34:a..kanske är olika på årsmodeller isåfall?!?..bytte till ett komplett väghållningskit för ca 2månader sedan på min därför jag kommer ihåg det =)

-----
Länk
...sen blir inte Jesperado och hans kollegor helt imponerade heller...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kapa med ett snabbt handlag med vinkelslipen så det inte går varmt... Gör avslutet på fjädern så likvärdigt som det var tidigare.
Det funkar nästan lika bra som sänkfjädrar...som precis gör vad dom heter...kortar fjädringsvägen och i bästa fall förbättrar vägegenskaperna??

Ang sänkningssattser tro inte att dom ger dunder egenskaper på era bilar...utan det är oftast ett custom tillbehör istället för att vara förbättrande för vagnens uppträdande!
Om man ska sattsa pengar på något så är det dämpare som är justerbara coilover funktion och fjädrar som har en fjäderkofficent som passar just till din bil...och hur många massproducerade tillbehörs delar har det?

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.