|
|
|
|---|---|
| Jag har en 325 '93 - Som verkar dra ganska mycket olja, Jag gjorde ett olje&filterbyte för ca: 4 månader sedan och dom var det olja till översta strecken på stickan. Nu har jag åkt ca: 400 mil, och har ca: 3 mm kvar till nedre strecken på stickan. Vad kan man göra för att den ska dra mindre olja ? eller är detta normalt? | |
|
Detta är helt normalt. Sen kan man iof säga att alla bilar är olika, vissa drar lite mer och andra mindre. Det behöver inte alltid bero på väldigt sliten motor om bilen drar mycket olja. Men 400 mil utan att ens behöva fylla på olja skulle jag säga är bra! Mvh Anders S. |
|
| Jag har kört 700 mil sen jag bytte olja, och nivån är fortfarande hög... | |
| Jag har kört 800mil sedan byta. Jag har fyllt på närmare 3 liter sedan dess. Jag vet inte om det är mycket, men bilen blåryker inte. Jag kör 95% stadskörning. jag har hört av en mekaniker att p gamla bilar så är det alarmerande om dom drar 1 liter per 100 mil. Att min drar knappt 0,4 liter per 100 mil säger han är helt normalt. Så säger han. Jag hoppas han har rätt. | |
|
En bil som inte tar nån olja alls spär förmodligen ut oljan med bensin. Detta hjälper inte upp oljans smörjande egenskaper kan jag lova. 1 liter per 100 mil är en vedertagen "gräns" för äldre motorer (2 ventilare när vi snackar BMW). Men läser man i ägarmanualen till E30 325 står det att upp till 1,2 liter per 100 mil är ok. Det är iofs ingen panik att motorn tar olja, bara man kommer ihåg att fylla på. Det är ju dock irriterande om den blåryker, men inte panik. Den värsta oljekonsumtion jag haft på nån bil är 0,5 dl per mil (5 liter per 100 mil). Det var en E21 320 som rök som om den brann men gick som ett troll. Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
| Skönt å höra! Det är bara att fylla på å köra!!! | |
|
Kollade oljan idag, och det visade sig att jag bara behövde 1 liter för att nå översta strecket inte 4 som jag trott tidigare. Då drar min 325 endast 0.25 lit/100mil inte som jag av någon anledning trott tidigare ( 1lit/100mil )... och dom på bmw sa att det var helt normalt. Så nu mår jag bra igen :) |
|
|
Det är "alltid" 1 liter mellan min- och max-märkningen på oljestickan, oavsett bilmärke. Kan vara bra att veta... Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
Tur att du sat "" runt alltid! På mina engelska vagnar är det 2 pints mellan strecken vilket innebär c:a 1.2 liter. Men på våra tyska glädjemaskiner är det nog alltid 1 liter. /Mats |
|
Thomas S |
Tjena. Min 325á drar ca 1-1,5liter på cirka 500mil. Tycker det är mkt,men trots normalt om man läser inläggen. Thomas S |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.