AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
663

motorn låter högt/illa efter topprenovering.

Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
Jag har just satt ihop 323:an efter vinterns topp renovering.
Så idag när jag startade upp bilen vågade jag bara ha igång den ca 20 sekunder pga att motorn sjöng illa, gick högt (inte knackningar) + att jag inte vågade längre, måste fixa en ny sladd från oljetrycks givaren.
Ventilerna är förövrigt justerade 0,25 vid kall motor.

Fråga 1: Vad kan det bero på att motorn låter såhär??

Gråga 2: Sladden från oljetrycks givaren, går den raka spåret till lampan i instrumenteringen eller ska den till ytterligare till någon form av box/givare??

Tack på förhand !!!
Sjöng illa??Du får nog beskriva lite bättre vad för ljud som lät "fel"....
Var det absolut första gången du startade upp efter renovering? Det tar en stund för oljan att gå runt ordentligt, så låt den gå ngn minut eller 2 så låter det säkert bättre.
Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
Absolut första gången! Ska låta han gå längre sen när jag fixat oljetrycks sladden, känns mycket bättre när man kan hålla koll på olje trycket =)

Dawwe..
Låter som vanligt fast dubbelt så högt (mekaniskt sett) Tycker också det låter som ventiljusteringen hade gjorts med för stort spel men det är som det skall vara.

Kimpan:De e bättre me lite mer ventilspel än tvärtom....killen som ställde ventilerna kanske visste detta....Dock skall det "sjunga" fint från ventilknastrandet över 2000 varv.....inget tick!!!Säker på att du fått tillbaka kamremmen korrekt?
Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
Nu har jag låtit bilen stått o gott ca 20min och oljudet försvannn !
Nu är det bara det att motorn hurklar = går ej på alla cylindrar över 2000rpm men detta beror nog på att toppen är portad & planad så fördelaren vrids lite fel pga planingen, blir & justera detta sen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.