AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
610

Går ej att växla

Nån som vet vad som kan vara fel på min E30 då jag inte får i backen, ettan eller tvåan då bilen är igång?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Får du i dem när bilen är avstängd? rasslar det eller tar det bara stopp? Funkar 3 och 4 bra?
På vissa bilar sitter det som en kuliss för växelföraren (som på ferrari, typ) fast den inte syns. om denna hamnar snett kan det bli stopp.
Ja, jag får i växlarna när bilen är avstängd, men jag får vålda lite. 3:an och 4:an går bra. Kopplingen är även slapp. Tar typ på halva, och man kan tro att vajern är av. Men det kan ju vara kopplingen som spökar. Kanske måste byta den, eller kan det bara vara att man behöver justera den?
Vet inte vad felet är, men du har iaf ingen vajer. Den är hydralisk.
Kan var synkroniseringsringaran som har är sönder.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trasig slavcylinder är inte helt ovanligt och då får du inget tryck i hydrauliken.

Om du har tur kan det vara enbart luft i systemet. Lufta den som man luftar bromsar. Luftningsnippeln sitter vid slavylindern vid växellådan. (du måste komma in under bilen för att komma åt den!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
okej, ska testa det. men synkringarna kan troligen vara slut oxå eller?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är synkringarna slut så skrapar det till när du försöker få i växeln, i ditt fall låter det som om kopplingshydrauliken är paj.
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Tjena! Alla synkringar pajar ju inte på en gång!!

Prova som Johan B sa att lufta slavcylindern, funkar det då så är det bara att tuta å se glad ut!

Om det fungerar efter att du luftat, men blir likadant igen efter ett tag så kan du prova med att byta packningssats i slavcylindern, hur lätt som helst, och kostar inte många tior i material!

Lycka till!

Clintan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.