|
|
|
|---|---|
|
Hej! Igår hörde hörde jag för första gången ett missljud från hjulupphängningen höger bak.....usch, inge kul. Det hörs då man kör över någon ojämnhet i vägen så att det blir ett snabbt slag mot hjulet, ett "klonkande" ljud typ. Från vänster sida hör man inte detta utan det hörs tydligt från höger så något fel är det nog. Jag är inte så hemma på det mekaniska men det låter som om det är glappt nånstans. Ska ringa BMW under dagen och höra om de vet direkt vad felet är. Men någon här på forumet kanske har haft samma fel och vet vad som behöver åtgärdas/bytas?? Mycket tacksam för inlägg. (Ska göra en sökning oxå så får vi se) Mvh /Petter | |
|
Sökte efter inlägg och hittade en del, verkar som det är stötdämparfästet eller silentblocken (men vad är silentblock o vart sitter de?). I något inlägg stod det även att det kunde vara länkarmsbussningarna?? /Petter |
|
|
Som sagt, det kan ju vara något av det alternativen du beskriver. Hissa upp bilen eller åk in någonstans där du kan få hjälp att undersöka felet. Om du söker inlägg kommer du hitta hundratals trådar om detta. Inte så många om just e46 men väl om andra modeller... |
|
|
Hade själv klonkade ljud från bakvagnen och sökte med ljus o lykta efter problemet. Alla bussningar och allt annat verkade tipp-topp, så jag kastade in min stetoskopförsedde mekaniker i baggaget och tog en tur över några gupp. Ljudet kom från fjäderbensfästena så vi bytte dessa och ljudet försvann. Lite lustigt att de slitna fästena såg ut som nyskick, men de orsakade ändå ljudet. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Min gissning faller på silentblocks bussningarna.. inte ett så vanligt fel som på e36orna, men på min bil är de bytta vid 6000 mil. Silentblocksbussningarna sitter i bakvagnen och centrerar en axel. När bussnigen pajar så slår metall mot metall och du får missljud. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Tack alla för svaren. Ska kolla beamern o se vad jag kan hitta. Var på BMW o snackade med dem och de kunde väl inte säga på rak arm vad felet var utan villa kolla bilen först. Men han blev lite förvånad när jag sa att det var en E46:a, trodde att det var en E36:a. Tydligen mer vanligt på den modellen. Blir nog att lämna in bilen om det inte är busenkelt att fixa felet. /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.