AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
870

hjulinställning bak e28

MartinR
har ett litet problem. har sänkt min e28:a bak och eftersom det är delad bakaxel så pekar hjulen inåt. däcken slits ju på insidan då.. så tänkte höra om de går o kompensera det, går det att ändra hjulinställningarna på nåt vis?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nej... eller jo men det är inte smidigt...

===
Min E30:
Länk
MartinR
hm.. är de så jävligt så de inte ens är nån ide att ge sej in på det eller vadå?
An
22
AndersH
540iA -93
1502 -75
Om du inte har sänkt bilen onormalt mycket, så nöts inte däcken SÅÅ mycket på insidan. Ifall du märker att däcken nöts mycket på insidan och vill göra något åt det så finns det 2 möjligheter. Det finns att köpas bussningar speciellt ämnade för sänkta bilar. Hylsan i dessa bussningar är ut i kanten och inte i mitten. Detta gör att du kan vrida den som du vill och på så sätt ändrar hjulvinklen. Jag menar ju bussningarna som är i länkarmarna. 2 st per sida. Ett annat alternativ är att kapa loss öronen där länkarmen är fast i tvärbalken, och flytta öronen och svetsa fast dem, så att du får korrekt hjul vinkel. Jag vet inte om det är lagligt, men om svetsningen blir bra, så vet ju ingen om det heller =). Angående svetsningen, så måste du ju veta vad du gör.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vart får man tag på dom där specialbussningarna (misstänker att det är excentriska) till en e28?

/Jesper
mag
man kan köpa dom till M5an på BMW för ca 350:- paret.

//Magnus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Och dom passar rakt av på en e28:a?

/Jesper
Paap Reeder
Hej!
Passar rakt av. Har sådana på min m535. Inte för att den är sänkt utan att få till en korrekt toe-in bak.
Mina står i max-läge. De yttre.
MVH /// Paap R
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Paap Reeder:

Berätta mer om bussningarna , M5:a e28 eller ? vad ska dom vara bra för ?

/Mvh Göran
mag
Det är till M5 E28 (eller i vart fall dom jag köpt).

Paap vad menar du med max läge ?

Det finns en "pil" som indikerar hur det är tänkt att dom skall sättas in, vad händer om man gör så ? (eller inte gör så...)

Kan man ändra bakvagns intällningen när dom är monterade eller måste man köpa nya bussningar då ? (på en firma som gör bavagnsintällningar)

Det verkar ruggit bökigt att byta dom själv, nån som vet nått prisvärt företag (BMW vekar vara ganska dyra trots att dom har ett specialverktyg).

//Magnus
Paap Reeder
Hej!
Dessa bussningar -M5 E 28 - äro excentriska.
Genom att ställa dem så att bärarmens yttre ände kommer så nära balken som möjligt kommer Du att få max toe-in.
D v s Du skall ha den "tjocka delen" längst framåt. Då kommer också själva fästet längs framåt.
Genom att ställa bussningen så att bärarmen höjs istället kommer inte toe-in att ändras men väl Cambern men jag tror det blir marginellt ändå.
Rörelsen i bussninen kan kanske var max +/- 3 mm.

Jag bytte mina med bärarmen kvar i balken med inre fästet monterat (tror jag det var). Har Du bärarmen lös får Du "inga bra tag som spjärn".
Du måste förlänga Din fasta nyckel med kanske 30 cm - köp Bacho på en gång / Biltemas kröker sig - och sedan får Du ta i "utå hilvite".
Behöver ej gå på Friskis å Svettis på minst en månad.
Själva bulten måste hålla högsta sträck klass. Vill minnas det var nått med /19.
Köp hos Siverts på Lindhagensgatan.
Måste vara tätgängad annars orkar Du ändå inte.
När Du så spännt bulten till vad Du tycker känns som bristningsgränsen - tar Du en kulhammare "och drar till" på själva fästet varvid det kommer att höras "ett skott".
Då har bussningen rört sig 0,05 mm. Sedan är det bara att fortsätta tills alla 40 mm är ute.

När Du är klar kommer Du att märka att hon bara spårar när Du "gränslar spår i vägen typ trotoarkant"

MVH /// Paap R
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Lät ju som ett omöjligt arbete för en dödlig :(

/Mvh Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.