AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.073

Radiokabel hittas ej

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag har nyligen införskaffaten 520i -92. När jag skulle montera stereon hittade jag ingen radiokabel i härvan bakom stereoplatsen. Trots intensivt letande med ficklampa...

Jag har för mig att antennen sitter i bakrutan. Men är det nån som kan säga var kabeln går från antenn till instrumentpanel?
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Nähä. Ingen som vet.

Kan nån säga om den kommer från vänster (ratten) eller höger (passagerarplats)?

Sådeså
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Fan vad surt detta forumet var... får fråga på 5-serien då.
X-
375
X-ray
325i -87
inte säker men har för mej att jag har hört att det inte finns nån antennkabel. att radion har en radioförstärkare som du kopplar in på strömen på CDn, och antenn du har bak på bilen är för mobil-mottagning. *inte sur jag inte* ==)

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
Koaxkabeln från antennen är c:a 5mm tjock. Kanske du kan lyfta på baksätet och kolla om du ser den. Säkert går den längs bilens vänstersida med den KAN ju gå över mot mitten och komma fram i mittkonsollen. Den måste ju finnas där om inte förra ägaren har klippt bort den av någon anledning.

FP
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vissa radiopaket, bl.a. Professional tror jag, till e34 har radiodelen separat bak i bilen vilket innebär att det bara går signalkabel fram från den till huvudenheten (antennkabeln går således från antennförstärkaren till radiodelen). Du får i så fall dra en ny kabel från antennförstärkaren fram till instrumentbrädan.

Vilken originalstereo var monterad i bilen?
Se där. det tänkte jag inte på, så kan det säkert vara!!!

FP
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Oj. Tack för alla svar! Det har suttit en BMW orginalkassettradio i bilen. Jag blev lite konfunderad när jag inte hittade radiosladden.
Jag ska lyfta baksätet o kolla.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Snarare inredningen (på sidorna) i skuffen om du skall försöka lokalisera en radiodel.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Searching.....
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
I min 520 som jag hade för några år sedan som hade originalradio monterad, där fanns en vanlig antennkoaxkabel och den fungerade dåligt innan man kopplade styrström till den vita kabeln som ger ström till antennförstärkaren, vilken skall sitta i höger C-stolpe.(lite osäker på placeringen).
Det låter som om din kabel är kapad eller har ramlat ner bakom ngnstans. Satt det ingen stereo alls i bilen?
Gemini__
Har haft samma dilemma idag, fanns ingen anntenkabel dragen fram. Satt en originalbandare i bilen tidigare. Ngn som vet om/vart det ev. finns kopplingsscheman över dessa installationer, som alltså är från fabrik.

Som ngn nämnde här, är alltså antennen enbart till vid användning av "mobil mottagning".? Ngn som kan bekräfta detta? Har den ingen funktion till radiodelen? Hittade en radiodel samt ett slutsteg bak i skuffen. Samt ett helt ormbo av kablar bakom intrumentpanelen. Är det inte så att radiodelen bara är kompatibel med den originalstereo som satt i(uråldriga prylar)? Och att jag från antennen skall dra en antennkabel fram till stereoenheten, som torde ha ngn sorts radiodel integrerad?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh:
Thomas
Mobil mottagning? BMW har vanlig stereo med cd eller bandare som alla andra. Sitter i mittkonsollen, har/kräver antennkabel, annars ingen radiomottagning. Undantaget är bilar med navi, där sitter radiodelen i skuffen, varvid antennkabeln går hit i stället.
Antennen på BMW kan vara av konventionell typ (spröt) eller integrerad i bakrutans värmetrådar (sidorutor på Touring). Dessa antenner finns i olika utföranden, med eller utan diversity mm. Alla har en antennförstärkare (sitter i vänster C-tolpe på sedanmodellerna) som måste ha strömförsörjning. Sker med automatik i originalinstallationerna, vid utbytta stereo får man se till att pin 16 i radiopluggen verkligen har 12V när stereon är igång. Det förekommer olika info om färgen på denna kabel, vit eller vit/brun.

FP
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Stön...
Hittade en koaxialkabel långt in till vänster innanför instrumentpanelen. Fick fiska fram den med en lång ståltråd.

Men är detta radioantennen? En svart kabel med ett 90 graders anslutning? Är det bmw bavaria special eller? Det är ingen standard antennanslutning utan en kort, ca 10 mm djup.
Om det är antennen kanske det finns nån adapter...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är koaxialkabeln för antenn. Den har vinkelkontakten, det bör finnas adapter för att få den som en vanlig i närmsta radiotillbehörsaffär. Glöm ej koppla styrström till remote antennen annars får du kass mottagning
Visa användare
879
mageng
528iA -99
OKIDOKI får kolla om jag hittar adapter. Kjell&co borde ha....

SNART FÅR ETERN LJUDA SKÖN!!!!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Köpte en adapter på biltema för 19kr. Funkar.
Tyvärr är det rätt dålig mottagning ändå.

Ska leta efter rådet från Hubbe325:

"fungerade dåligt innan man kopplade styrström till den vita kabeln som ger ström till antennförstärkaren, vilken skall sitta i höger C-stolpe.(lite osäker på placeringen)."

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Fick du ordning på styrningen till antennförstärkaren?
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Nej, har inte hunnit. Den där styrströmmen, är det vanlig 12v från tändningen eller? Jag har hittat en vit kabel.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Du har en remote utgång på nästan alla bandare/CD. Den som styr elantenn eller slutsteg. de flesta nya radios (heter det så i plural?) har både remote till slutsteg och en utgång för elantenn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.