|
|
|
|---|---|
|
Jag har återkommande gånger fått upp "getriebe program" alt. "trans program". Detta har resulterat i att bilen tvärdött samt att när startmotorn går så ploppar felmeddelandet upp igen,bilen går då ej att starta. Har tidigare gjort diagnos på bilen, fått upp fel om luftmassemätaren som jag bytt. Igår kväll när jag skulle starta bilen kom det upp igen!!! Skillnaden är att nu går det inte att komma in i styrboxarna till motor och låda via diagnosuttaget. Det enda som man kommer in i med datorn är "airbag". Har kollat: Motor-jorden (om det bara är en) säkringar, knackat på reläer, bytt batteri, använt startkablar, sprayat elspray på varenda kontakt man kommer åt inklusive växellådskontakten, bytt motor-chip samt ringt Bmw:s tekniska avdelning. De hade aldrig hört talas om att man inte kommer in i diagnosen. Han hade heller inte nån direkt instruktion till mig om vad man kan göra mer än att köra in bilen till dem.... Har nån därute råkat ut för samma fel och kan hjälpa mig??? Tack för att ni läst!! Bilen är en 540ia -93 | |
| Prova med polarns 54os styrbox.... | |
|
Jag har råkat ut för att man inte kommer in i boxen för att läsa felkoder mm ett par gånger på volvobilar,då fick man byta box. |
|
|
Jag börjar tro att det är någon av styrboxarna antingen till motorn eller automatlådan.. Finns det nån därute som har en 540 upp till95 års modell där jag kan stoppa i MIN box i den bilen och se om jag då kommer åt diagnosuttaget. Gör jag inte det borde det väl vara boxen?? Vad tror ni?? Är naturligtvis villig att betala en slant för besväret... |
|
|
Har nu stoppat i båda mina databoxar i polarns 530ia-93. Hans motor startade!!! Men han fick upp "getriebe program" i fönstret. Jag tror inte det är samma låda han har...-nån som vet? Med andra ord e det inget fel på motorboxen iallafall... Vid felsökning med min box i hans bil kom det upp "spänningsmatning B+" men när vi sedan stoppade i hans box igen så kom det upp även då. Ligger det kvar i nåt annat minne än DME:n??? (motorboxen) Eller är det bara för att vi tagit ur boxarna utan att ta bort strömmen innan? Det jag nu misstänker är soppapumpsrelät eller soppapumpen för de gör inte ett ljud ifrån sig, varken pump eller relä!! Haken är ju om det är just "getriebe program" som går in och bryter detta för att det är fel nånannanstans i elektroniken... HJÄLP MIG NÅGON!!! Det har blivit lååååånga nätter på sistone ; ) MVH / Danne |
|
| Det verkar som att styrenheten till automatlådan har något fel hursomhelst, men bilen skall väl starta ändå?? Någon som vet?? börjar bli en följetång där jag bara skriver till mig själv. Hjälp någon!!! / Danne | |
|
Äntligen!!!! Det var ett relä till DME:t (motorstyrboxen) som var paj. Samma relä som BMW:s tekniska avdelning sa inte fanns... Reläet var på min placerat under elektronikluckan under huven på passagerarsidan. Reläet var det vita. (EJ orange el. blått) Detta relä gör att man inte ens kommer in i diagnosuttaget om det är trasigt. Konstigt att de aldrig hört talas om detta på BMW.. Nåja, nu spinner den som en katt igen!!! Tack för er hjälp!/ Danne |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Grattis:)) lådorna är inte samma modell så det är nog anledningen till den indikeringen. B+ är anslutningen från generatorn, utgående till förbrukare och batteriet. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.