|
|
|
|---|---|
| Hur skall man göra? Fixeringsskuven till bromsskiva fram trasig, sitter utav bara h---vete, går ej heller att borra ut hårt som bara den, några förslag.. har ej mer HÅR kvar att slita.Tröttnar mer och mer på min Bummse. | |
|
GEN! Jag förmodar att du dragit sönder sexkanten. Då återstår inget annat än att borra, stålet i den skruven är ej extremt hårt, köp ny borr som är vasst kör med lågt varvtal och mycket tryck och skärpasta så ordar det sig nog. mvh BLJ |
|
|
Den går att borra ur...ge inte upp! Leta upp ett färskt borr och kör försiktigt så att du inte sabbar du med en gång. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Skall fixa ordentliga borrar i morgon och nöta vidare. men det är ju som vanligt något som skall jävlas när man skruvar. bytt de tre andra och det gick nog för bra, därför krånglar den sista. Skam den som ger sig, skivan går ej som segrare ur striden. HAR tillgång till Dynamit. ;-) | |
|
om du ändå skall byta skivan så kan du såga sönder skivan istället. Lars |
|
| Och det är ju inte jobbigt.....? | |
|
Jag råkade ut för detta för ett tag sedan, och jag tog ett biltemaverktyg och fick upp den lätt som en plätt. Vet inte vad verktyget heter, men det är en vänstergängad "skruv" på rejäl stomme. Knacka lätt med hammaren och vrid, vips lossar bulten. Det finns säkert någon här som vet vilket verktyg jag menar. Annars kan man med bultar som fastnat, blivit runddragna, ta en huggmejsel, sätta den på kanten och slå i "lossningsvinkel". Det brukar ta de flesta. |
|
|
Hittade den på biltema, Skruvutdragarsats, 198:- Väl investerade pengar... Länk |
|
|
Det verktyg Pompe beskriver kallas för "grispick" och kan lösa det hela. Problemet är om grispicken går av (inte alls ovanligt). Då har man en svettig borrning framför sig... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
För grövre bultar kan "grispitt" vara ett alternativ men kanappast för en M6 skruv. Och för att använda den måste man borra ett hål i skruven, så du måste ändå borra. mvh BLJ |
|
|
Köp INTE svinapitten på biltema. Skitmaterial. Jag drog av en sån utan ansträngning. Slände hela satsen och köpte ordentliga på ferm. Andra tricks mot fastrostade skruvar: Hårda hammarslag Värm med gaslåga Sälj bilen |
|
|
Had samma problem, tog en 12kantare ungefär samma storlek, bankade den i hålet och sen var det bara att skruva ur, hur lätt som helst. Ha det gott! |
|
| Problemet är att skruven är av, Skivan har jag fått lös skall borra om en stund. | |
|
Du kan göra så där Länk |
|
jpbygg |
om du nu ska köppa borrar och du ska ha j..ligt bra borra så köp hilti utan att tvek man kör inte slut på en hilti i första taget. MVH:John |
|
GEN// Om du fått bort skivan är väl problemet ur världen?! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
GEN! Om jag förstår dig rätt. Resten av skruven sitter kvar i navet, inget sticker ut, för om så vore skulle du ta en atlastång och skruva ut den. Mitt förslag borra ett nytt hål i ett annat läge gänga detta M6 och du har löst problemet för återmonteringen. mvh BLJ |
|
cane |
titanbelagd borr + en bra grispitt löste exakt samma problem på min 325 87. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.