|
|
|
|---|---|
|
Hej, det här är ett sista försök att få hjälp, en felsökning skulle bli allt för dyr på verkstad. Efter att ha gått igenom snart alla komponenter på min gamla bil (535i -86) har jag fortfarande inte kunnat lokalisera varför den går lite ojämnt. Jag blev rekommenderad att göra en motordiagnos av Paulssons i Helsingborg via diagnosuttaget, något som skulle kosta 400kr. Nu valde jag att kontakta Jarls Bilservice istället p.g.a. deras goda rykte, där fick jag beskedet att den gamla motronicen inte ger någon information om felkällor och att det därför var meningslöst att koppla upp den för att finna felet. Är det någon som vet vad som gäller här? För den som orkar engagera sig kan jag beskriva problemet så här: Efter att ha bytt motor i bilen har den inte velat gå riktigt jämnt vid dellast, dvs jämn fart, t.ex. 100 km/h, eller vid lite försiktigare acceleration. Man kan känna små ryckningar, motorn missar helt enkelt lite på någon spann. Det är främst vid 2-3000 varv man kan känna det här, och trampar jag lite hårdare på gasen märker man det knappast. Men det är irriterande vid "finkörning" och borde gå att lösa. Dessutom varierar det från gång till gång. Stänger jag av motorn och t.ex. tankar kan den gå utan symptom eller nästintill efter det. Jag hade förövrigt 4.2 i CO på besiktningen, 3.5 är max. Om detta hänger ihop med att pluggat pulsairen eller om det är länkat till misständningarna vet jag inte. Tomgången är jämn och motorn går finfint i övrigt. En kompmätning gav att jag har 12.5-13 kg på alla cylindrar vilket är utmärkt. Jag har sprayat startgas i motorrummet för att se om den drar tjyvluft men det gör den inte det heller. En ledtråd kan kanske vara att jag noterat att momentanmätaren för bränsleåtgång åker jojo om jag kör i jämn fart i det intervall problemet uppträder. Det tyder ju för mig på ett elektroniskt fel, att motronicen tappar någon signal eller dylikt. Följande har jag bytt. -Luftmassemätare -Bränsletrycksregulator -Spridare -Tomgångsmotor -Tändkablar -Stift -Rotor & fördelarlock -Olja & filter -Extra jordledning dragen för att säkra gemensam jord Tempgivare samt tändspole uppmätta och ger rätt värden enl. verkstadshandboken. Rätt värden finns också inne i bilen om man mäter på kontakten till databoxen så det är inte kabelbrott. Vakuumslangarna är ok så vitt jag förstår sånär som på den som sitter under insuget, den går in i kupén och där hänger den bara. Vet inte vad den är till för men det funkade ju med den gamla motorn och att plugga eller låta den vara öppen ger ingen skillnad. Vad i helvete kan jag mer göra? Kan det vara motronicboxen som pajat ur, eller som någon annan nämnt, att kamkedjan är sliten och därmed gör att motorn tänder lite fel? På forumet har jag sett åtminstone 3 andra med samma problem på sina 3.5:or så det verkar inte helt ovanligt, ingen har lyckats lösa det. Några tips vore som ni förstår välkomna. Patrik | |
|
Hur ser stiften ut?det låter som den tjuvluftar på din redogörelse har du provat o lyft oljestickan?,bränslefilter har du väl bytt eftersom det står´ filter`.Har du provat typ redline till spridarna? mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Stiften är fina. Jag har som sagt (det står någonstans i min roman ovan...) testat med startgas överallt i motorrummet utan resultat så tjuvluft verkar det inte vara. Lyfter jag stickan sjunker varvet markant så även det verkar vara i sin ordning. Spridarna är både bytta och ja, jag har faktiskt kört Redline. Bränslefilter är inte bytt men inköpt (rosten gör det hela svårt), fast jag tvivlar på att det kan vara orsaken. Bilen går ju fint med fullgas så bränsle får den. Men tack iaf för ditt engagemang. Det känns som om det här är hopplöst att komma till rätta med. Eller? |
|
|
Lycka till! Jag har en 318 iT-97 med samma problem , utan att jag lyckats lösa det...(min bränslemängdsmätare fladdrar ej). Men vi kanske skiter i detta och erkänner att BMW har ett stort problem som dom tydligen aldrig lyckas lösa på dessa begagnade bilar... Mvh // Snart en Stjärna på huven igen... Stafva |
|
|
Har också haft väldiga problem misständningar, pendlande tomgång, bludder, ryckig gång mm. Bytte stifft, olja+filter, soppafilter, luftfilter, lambda, insugsbälg, inget hjälpte. Duschade hela motorn med startgas, upptäckte en liten läcka vid sexans insug. Nåväl, rev ner insuget i helgen. Vid fyra av sex insug var packningen trasig. Dit med nya packningar och på med insuget igen. Motorn blev som ny, stabil tomgång, inga misständningar mm. Visserligen är min en 525I 89:a men det kan kanske vara något liknande med din. mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
|
Jag bytte alla packningar vid motorbytet så den är garanterat tät. Har efterdragit med. Inte kan det vara olösligt...? Jaja, vi får väl se vad som händer. |
|
| Om det finns lamdasond på bilen kan det väl vara den? | |
|
Nope, ingen lambda. Har någon varit med om att motronicboxar börjat ge symptom trots att bilen fungerar ganska bra? Jag har hört att de lägger av helt för det allra mesta. Jag har funderat på hur svänghjulet på den motor som jag har satt i (735ia -88) ser ut och ger puls i förhållande till det som satt i min gamla motor. Jag minns inte att det var några synliga skillnader och jag kör ju med samma kontakter. Någon som vet mer om pulsgivaren och hur den jobbar på de olika M30 rovorna? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.