|
|
|
|---|---|
|
Jag är nybliven ägare till en M3-97 med SMG-låda. Har läst förmaningarna (både i instruktionsboken och här på forumet)om att inte varva innan oljan nått en viss temperatur. Mitt problem är att där det normalt sitter en oljetempmätare finns en display som visar vilken växel som används. Hur långt eller länge kör ni innan oljan nått tillräcklig temperatur för att använda hela motorn? | |
|
15-20 min körning krävs i regel för att få upp tempraturen. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
|
Normalt når oljan arbetstemperatur långsammare än vad kylvätskan gör. Dvs. vänta ytterligare några minuter efter att vattentempen visar på "normal" temperatur! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att få oljetempen riktigt varm innan jag varvar nåt är en regel som jag aldrig någonsin tummar på! __ Länk |
|
|
Brukar ha som tumregel att det tar dubbelt så lång tid att få upp temperaturen i oljan kontra kylvätskan.. Cirkus en kvart från någon plusgrad till drifttemperatur på oljan(80grader cirka)blir det väl då.. Varierar en del på bl.a. yttertemp ,motorkonstruktion, mm. Mvh Janne. |
|
|
På min pärla hinner jag inte många hundra meter innan vattnet är på arbetsnivå. Oljetempen tar däremot en väldans massa tid att få upp. __ Länk |
|
|
Jag har en mätare i bilen som visar närbilen har nått rätt oljetemp, tar ett tag fakiskt. BMW skriver själva att man inte ska varva över 4000rpm när oljan är under 80 grader. Jag bruker vänta tills oljan är lite varmare än så och varvar inte 4000rpm när motrn är kall, max 2800rpm och sen när motorn blir varmare kan man gradvis öka. |
|
|
Det beror även lite på vilken olja du använder. Jag vet att Ferrari tillåter att man gasar "lite" när deras "racingolja" når över 60 grader, men rekommenderar minst 70 grader innan det blir allvar. Jag kör Castrol TWS i min BiTurbo. Alpinan har så effektiv oljekylning att den i kombination med TWS'ens mycket goda värmeavledande egenskaper sällan når över 80 grader vid lugn körning på våren. På sommaren kommer jag som högst upp i 90 grader, men då kör jag inte heller så busigt. Jag säger ca. 15 minuter och minst 70 grader. |
|
|
mefa: Du har ju en oljetempmätare under varvräknaren. Försök hålla dig under 4000 varv innan 75-80 grader som MatroxMGA säger. Som kuriosa kan jag ju nämna att E46 M3:an (med sina adaptiva gula fält som försvinner när temperaturen går upp) faktiskt tycker att det är OK att varva rätt högt bara efter 2 minuter. Själv kollar jag altid på oljetempen och väntar upp den ordentligt innan jag går över 4000-4500. |
|
|
Hej, Jag kör på 70 graders oljetemp innan jag börjar varva uppåt ca 5000rpm. När sedan oljetempen stigit lite ytterligare då varvar jag mer men inte innan tempen överstigit 70 grader. MVH ATG |
|
|
CBM3: Har detta med adaptiva fältet inte disskuterats tidigare?Det känns som fältet går på vattentemperaturen dvs de gula fälten försvinner väldigt fort ska den värkligen gå på olje temp? Jag kör på olje temp har kommit upp till rätt nivå innan jag trycker för hårt. |
|
|
Jag drar inte upp varvräknaren över 3500rpm innan 70 grader oljetemp, sedan undviker jag höga varv tills oljetempen ligger på 80 grader. /Wille Länk |
|
|
Upp till 60 grader kör jag inte över 3.000rpm Upp till 70 grader kör jag inte över 4.000rpm Över 80 grader är det bara ge fullt om du så önskar :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department //cruZZe |
|
Axel |
När jag körde från Stockholm till Malmö i vintras gick inte oljetempen över 60 grader på hela tiden,hade dock full kyltemp och oljan är casrol slx. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Vad som är viktigast med att oljan får bli varm innan man varvar motorn på höga varvtal är att den blir tillräckligt tunn för att hinna med att smörja. Att den håller en viss temperatur är egentligen inte så väsentligt ur smörjsynpunkt. Därför bör man fundera på vilken olja man har. Skillnaden är ganska stor om man kör 0w30 eller 20w50 tex. Mao, En trögflytande varm olja smörjer betydligt sämre än en lättflytande dito om varvtalen är riktigt höga. |
|
|
Anders S. : "En trögflytande varm olja smörjer betydligt sämre än en lättflytande dito om varvtalen är riktigt höga" Om detta stämmer som du säger varför är en tjockare olja bättre enligt BMW till t.ex min M3? Så den olja jag köpte för svindyra pengar (castorl TWS 5w60) smörjer sämre än den billigare pga att den billigare är tunnare? förstår inte riktigt... mao smörjer t.ex SLX oljan min motor bättre när den är varm och höga varvtal? |
|
|
Pelle: Som jag fattat det: När oljan blir riktigt varm (som den ju kan bli på M-bilar) så blir den FÖR lättflytande. Det problemet får man inte med 10W-60 (t.ex. TWS). Rätta mig gärna om jag har fel. __ Länk |
|
| ok, då förstår jag. | |
|
Om man inte har någon mätare som visar grader då? Är det "mitten" på tempmätaren som gäller, eller ska jag göra "en kvarts normalkörning" som regel? /Fredrik ovetande och undrande |
|
|
Min vattentempmätare visar på mitten redan efter 1½ minut. Oljan når däremot inte 70-80 grader förrän efter 15-20 minuter. Så vänta gärna i minst 15 min efter start innan du varvar på allvar __ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.