|
|
|
|---|---|
µ_bmw_µ |
Hej! Jag lyfte toppen på motorn i helgen och såg på kolvarna, dessa hade märken som små halvmånar. Jag förutsätter att detta är ventilernas förtjänst, då det är ett märke på insugssidan och en på avgassidan. Ska det se ut så eller kan ett gammal motorras likt kamremshaveri eller liknande ha orsakat märkena? När jag synade märkena så såg man att det åtminstone på avgassidan hade skavt på kolven så att spånor hade uppkommit, på en av kolvarna fanns det inte ens något märke. Beakta att det är den gamla M20-B23-motorn och inte ser likadan ut som M20-B25. Om motorras är fallet, vilka åtgärder kan göras nu? Bilen gick förhållandevis bra och på alla cylindrar när jag demonterade den. Dock drogs den med ett missljud och eftertändnig när jag släppte på gasen samt det klassiska tickandet. En teori är att spånorna som uppkommit får en avsevärt hög temperatur och därigenom antänder gaser och på så sätt sätter igång eftertändning. Jag är ytterst tacksam för svar och hoppas att någon förstår vad jag menar(det är lite knepigt att formulera). Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
låter lite konstigt.men du kan ha rätt ..eftersom det inte fanns liknande märken på samtliga kolvar så är nog det så att ventilerna har bankat lite på kolvarna .tror dock inte på din teori om eftertändningarna ....tror att efter ett toppras så har man antingen slarvatt med ventilinslipningen eller så finns det fortfarande skador på ev.ventiltappar.som gör att ventilen ej sluter tätt... men det är bara en gärv gissning då jag ej sätt hur det ser ut. zingo |
|
µ_bmw_µ |
Läste i ett tidigare inlägg att en liknande incident hade inträffat då kamaxeln var rejält sliten, förra ägaren hade bytt kammen på min bil ett år innan jag köpte den men jag fick inte reda på varför. Det fanns inga märken på ventilerna så de är säkerligen bytta sedan dess. Frågan är dock, vad kan jag göra åt detta? Ska jag slipa väck graderna från kolvmärkena och slipa in ventilsäten, skruva ihop härligheten och hoppas på det bästa(läs: sälja till någon klent motorbegåvad) eller är det möjligt att göra på något annat vis? Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
tja.kolla tickandet....det kan vara kammen igen!!!kolla ventillyftarna...så dom inte är sletna.mycket vanligt...har samma problem med min nu...ofta är v-lyftarna slitna på utblås sidan...fattade inte riktigt var du hade graderna men sitter dom i cylinden så ta väck dom med lite smärjelduk....rasspa nu inte som fan ..utan bara så att dom försvinner...och du! inte upp och ner utan runt i cylinden(vågrätt)...är det på ventilen?(överväg att byta den eller dom) när du ändå har toppen nere slipa in ventilerna igen... zingo |
|
µ_bmw_µ |
Okajj, graderna sitter på kolven. Det ser alltså ut som ventilerna börjat gröpa ur kolven så smått, på insugssidan(alltså på kolven, där insugsventilen gått ner) är det rätt stora märken medan det på avgassidan(samma fast där avgasventilen går ner) inte är så stora märken men mer grader. Glömde att nämna innan men kolvarna på min motor skall väl vara helt släta? Jag är tackar för svaren hittills och hoppas på fler. Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
Det låter som din motor varit med om ett kamremshaveri en gång i tiden...(ventiler slår i kolven!)...troligen har någon bytt några ventiler då dom blir rejält krokiga när det inträffar (kanske oxå en kolv är bytt) Fö är kolvarna flata med ETT(!) urtag för insugsventilen. Ta bort graderna på kolvarna och se till att ventilerna tätar ordentligt...(obs att det kan vara omöjligt att med blotta ögat se om en ventil bara är lite krokig!) kolla oxå att toppen inte är planad för mycket (minihöjd på toppen är 124,7mm) .Vad är det för kam i motorn? Kanske vassare kam som lyfter mer!?...isåfall ska du oxå kolla upp ventil/kolvspelet,du bör ha minst 2mm frigång... Lycka till! |
|
µ_bmw_µ |
Du ska ha stort tack för de uppgifterna, jag antog också att det var standard med urtag för insugsventilen. På avgassidan var det dock tveksamt. Troligen är det en standardkam men är ej säker. En annan sak som är skum är att alla vipparmar är ställda olika(ni vet, den lilla nocken på vipparmen). Det tyder ju på ett visst och ojämnt slitage. Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
µ_bmw_µ |
Skulle dock hoppas på lite fler svar, finns det fler som varit med och sett liknande? Tack på förhand! Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.