|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag måste köpa ett antal nya delar till min 525i -90. Det jag behöver byta är: *Bakre- och främre ljuddämpare inkl monteringssats *Vattenpump *Olje-, luft och bensinfilter Vågar man köpa Mekonomens grejer (det är HALVA priset mot BMW Original!) Jag menar, är BMW delarna bättre? (Ovanstående delar?) | |
| Mekonomen har bra grejor, jag skulle inte tveka på att handla där istället. I många fall är det säkert tillverkat i samma fabriker. | |
| Min kompis köpte en del av sitt avgassystem för nåt år sen BMW original. Det var den bakre burken och den var betydligt billigare hos BMW än hos Mekonomen. Många "smådelar" jag köpt till min gamla 316 har varit billigare eller samma pris på mekonomen som original. Tål att jämföra. | |
| Jag håller med, man ska alltid kolla med BMW innan man handlar någon annanstans. De kan vara förvånansvärt billiga ibland, eller ofta faktist. | |
|
Mekonomens avgassystem håller max 2-3år. Det är våran erfarenhet. //Marin |
|
|
Per_j82, vilka saker på Mekonomen är halva priset mot original? Inget jag har tittat på har varit i närheten av det, ibland tom dyrare. Mvh Rasmus |
|
|
Till min 535a tex, tar Mekonomen för komplett avgassystem inkl monteringssats 4969.-. BMW tar lite drygt 5600.- inkl monteringssats. Bensinfilter Mekonomen 176.-, BMW 210.- Oljefilter Mek. 99.-, BMW 110.- Luftfilter Mek. 224.-, BMW 226.- Kupéfilter Mek. 254.-, BMW 287,50.- Jag har kollat andra saker tidigare som tex rotor och fördelarlock, totalt sett billigare på BMW. Det enda hittills som jag sett varit hyfsat mycket billigare på Mekonomen var startmotor till M30an, typ 600.- billigare. För liten skillnad i de flesta fallen för att köpa pirat tycker jag i alla fall. Kan det verkligen vara så att just till 525an så är mekonomen 50% billigare? Mvh Rasmus |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ju äldre bilar blir och ju mera delar det går åt till en bil,(antalet sålda) så sjunker reservdelspriserna så småningom. Till E39 är tex prisnivån lika, pga få tillverkare och till 90% samma som levererar till BMW, som också har sänkt sin priser därav så är prisskillnaden minimal och det spelar ingen större roll var du handlar. ///MVH Hasso Länk |
|
Ett tips bara... En anställd på BMW tipsade mig att mekonomens vattenpumpar var bättre än original.. På BMW´s är vattenhjulet i plast......som oftast släpper då axeln är i stål.. på Mekonomens är den i gjutjärn...fungerar finfint... tror det skillde en 100-lapp i priset med....Mek-billigare // Zajber |
|
|
Nackdelen med piratdelar är att det är omöjligt att tala om vilken kvalitet de håller. BMW:s delar är ju mer eller mindre garanterade en viss nivå. Men därmed inte sagt att piratdelar är sämre. Bara att man inte vet vad man får. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
BMWs vattenpumpar är även dom uppdaterrade med bredare lagerhus och metallskovelhjul. får man nog annat så är det hyllvärmare som man inte ska acceptera. Det var 2 årsgaranti/2000 mil på vattenpumpen har jag för mig , den inhandlades på mekonomen , då BMW i Örebro inte kan sälja reservdelar på lördagar, trots minst 3 sysslolösa försäljare, som inte "hittade" på lagret enligt vad dom sa. ett sånt "litet" företag (storstads Mcdonaldstorlek) där alla borde kunna hjäpla till med lite av varje. priset var dock det likvärdigt. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, Jag köpte precis (förra veckan) nya casterstag på mekonomen och de var ca 400kr billigare än BMW. När jag hade tagit av mina gamla som var bmw orginal så såg man att på dem som var köpta mekonomen så hade man slippat bort BMW-märket. Det samma gällde bussningen. Märket på Mekonomens casterstag är Lemförder. Hälsningar Lars |
|
Det är just så man tillverkar "piratdelar" av "original" vilket jag påtalat många ggr tidigare. Det finns inte så många tillverkare av kvalitetsreserdelar att välja mellan.Du kan handla "original"delar med BMWlogga på även av reservdelsgrossister och inte bara hos BMW. ///MVH Hasso Länk |
|
Men vad jag menar är att du kan inte veta om du får en sådan "orginaldel" som säljs som "pirat", eller om du får en billigare variant. Ofta ser man inte det förrän man river isär och jämför. Nu är inte jag någon orginalnerd men jag tycker det värt att syna piratdelarna lite extra. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
Självklart ska man vara objektiv och syna delarna om man inte vet vem tillverkaren är och i vilka led som delarna säljs. Men har man sett sånt här under 30 år så får man ett visst öga till vad som inte är bra och vad som är likvärdigt oavsett vad det står på kartongen när innehållet är det samma ///MVH Hasso Länk |
| Vattenpumpen kommer jag utan tvekan att köpa BMW original. En så pass viktig detalj är värd 200:- extra mot Mekonomen anser jag. (Vågar inte chansa med tanke på de känsliga topplocken på M20 motorerna.) Men, däremot avgassystemet kan jag tänka mig att köpa på Mekonomen OM det ser exakt lika ut som original och har en bra livslängd! Har ni några erfarenheter av Mekonomens avgassystem? | |
Skulle välja mekonomens pump, dumt att betala 200 kr mer för en reservdel som erkänt dålig från BMW.Åtminstone på E39. Skillnad på original och mekonomenspump på E39 är nog det att det är samma tillverkare,men pumpen förstärks. Originalpumpen skulle jag kunna köra upp i häcken på den inköpare som köpt in den till monteringsfabriken. En vattenpump ska hålla 12000 mil minst:)) Länk ///MVH Hasso Länk |
| Min BMW Original vattenpump är aldrig bytt :-) Den har nu gått 23000 mil :-) Men, vattenpumparna till E39 kanske är sämre Original? Vattenpumparna kanske har blivit sämre på äldre dar? | |
| Sliter fram en gammal tråd... Någon som monterat ett Mekonomen avgassystem i sin BMW? Fabrikatet är Walker. Det känns tungt att punga ut med 7 lax på ett komplett avgassystem från katten o bakåt monterat o klart. | |
|
Kolla in Länk , tyvärr vet jag inte om momsen är inkl eller exkl... Mvh |
|
|
Marknadsförs i Sverige av: Matab . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Namn Malmö Autotillbehör AB Box Postnummerprefix Postnummer 213 74 Ort Malmö Telefon 040 - 31 79 00 Fax 040-21 47 29 E-post info@matab.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.