|
|
|
|---|---|
| Åkte med en taxichaufför härom dagen som på fullt allvar hävdade att det är bra att slå i 250 ml syntetolja i bensintanken vid full tankning. Den svenska bensinen är alldeles för ren, den smörjer inte tillräckligt vilket sliter hårt på motorerna. Det funkar på alla insprutningsmotorer menade han. Han hade lärt sig det av en Volvomek med 25 års branscherfarenhet. Själv körde han Merca. Vad tror ni? Kan det vara så? | |
|
Visst är det bra med lite extra smörjning, även spridare håller sig rena. MEN, för mycket användning är förmodligen inte helt hälsosamt för katalysatorerna. |
|
|
Det var inte diesel han snackade om? Moderna dieselmotorer från bl.a USA måste ha lite tvåtaktsolja i dieseln annars kärvar spridarna ihop pga dålig smörjning i den svenska dieseln. |
|
|
Fick själv ett linkande tips av en mek för många år sen när jag körde en Volvo med PRV-6:an och hade problem med spridarna. med...då handlade det om en pytteliten skvätt 2-taktsolja. Tror inte att det är bra för moderna bilar med tanke på katalysatorns funktion... __ #232 E28registret Länk Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det var en mycket vanligt att man gjorde så, med äldre bilar med mekansik insprutning K.jektronic mfl. En kapsyl tvåtaktsolja varannan full tank för att smörja bränslepump och bränslesystem. Även jag gjorde detta då och då. Men jag tror inte att det är lämpligt att göra detta på bilar med Kat utan bättre då att möjligtvis använde de avsetta produkterna för detta.??. ///MVH Hasso Länk |
|
Pratade med en auktoriserad Boschmekaniker som inte tyckte att man ska ha tvåtaktolja utan injektiontrim som inte skadar katalysatorn och är gjord för att smörja bränslesystemet, han menade att slå i en flaska var tionde tank ungefär. ---------BMW ///M3---------- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.