AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.295

Ny vindruta, garanti !?

Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Köpte nyligen ny (begagnad) bil från bilfirma, dom hade låtit byta vindrutan när dom bytte in den i höstas pga stenskott.
För ett par dagar sen fick jag helt plötsligt en spricka i glaset när jag körde, inget stenskott eller yttre påverkan.

Kan det vara så att rutan hade några spänningar i glaset från fabriken och därför sprack !?
Eller kan det vara så att den på något sätt inte är helt rätt monterad så att den sprack av den annledningen ?

För jag har aldrig varit med om att en ruta bara spricker utan "yttre påverkan" ex stenskott.

I sånna fall har man vanligtvis någon garanti på ex 1år när man byter vindruta ?

Självklart tänker jag kontakta bilförsäljaren, men tänkte höra med er först om någon vet vad jag kan förvänta mig !?

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Jo det kan bli spänningar i rutan så att den spricker och då bör det gå på garantin.

Råkade ut för något liknande för något år sedan. Rutan sprack dan efter jag hade fått den bytt. Enligt glasmästaren så fanns det ingen garanti, men han bytade den ändå av ren goodwill.

/T.P.
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Vanligt på Mercedes, dra på full defrost en riktigt kall vinterdag och risken är stor rutan spricker
Biltvätt mitt i sommar värmen spräcker många framruta...

Tänk själv hur varm rutan är när bilen stått ute hela dagen i +25 C och stekande sol sen tar du fram slangen med +5C vatten.....
Svärd
Min ruta står det BMW på så det är väl en originaldel och den ska ju vara två års garanti på. Men det gäller väl antagligen inte för stenskott eller annan yttre påverkan och det kan ju vara svårt att visa att det inte är.

//Martin
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Ska bli mkt intressant att se hur bilhandlaren ser på saken & därefter hur bilglasmästaren ser på det. Rutan har varit monterad i 200 mil, å det finns inte ett endaste litet märke & så sprack rutan bara av sig själv helt plötsligt när jag körde, mitt på plan landsväg...

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.