AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
849

glödstiften ?

bl
91
blazern
750iA -92 (E32)
Bilen har alltid startat helt felfritt tills igår, då får den stå och tugga en stund innan den går igång, spelar ingen större roll om den är kall/varm. Är det ett eller flera glödstift som är slut? Vet inte när dom är bytta senast.

mvh, Jonas

Länk
Hur går den då igång? Dvs "hostar" den igång eller startar den bra då? Om den hostar igång kan det ju vara så att du har luft i bränslesystemet som den inte lyckas bli av med?
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Glödstiften används endast när motorn är kall.
Är motorn varm självantänder dieseln ändå.
Kolla ngt annat
bl
91
blazern
750iA -92 (E32)
Kom på att jag inte provat när den varit varm direkt, den har alltid stått ett tag emellan.

Så här är det, i torsdags använde jag bilen senast, då funkade den som den alltid gjort, visst har den varit lite seg i starten när den har varit kall, kanske har tagit 1-2 sek innan den hoppat igång. Den har stått i garaget över helgen utan att varit körd och igår startade den som den alltid gjort, men nåra startningar senare fick man vänta längre innan motorn tände till..kanske 3-4sek istället.

Man kan ju i alla fall tro att det är ett glödstift till som gett sig i så fall ?

mvh, Jonas

Länk
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Nej, precis som Mikaell skriver, är motorn varm spelar glödstiften ingen roll. Har en eelr flera glödstift gett sig borde motorn starta orent, inte på alla burkar samtidigt. Kvar då är väl spridare, bränsletillförsel, batteri eller dåligt komp. Mest troligt är då (tycker jag) bränsletillförseln, eftersom den verkar på alla 6 samtidigt. Vore det några av de andra borde någon/några burkar drabbas först, så att den gick orent precis efter start. Känns mindre sannolikt att alla cylindrarna skulle få tex dåligt komp exakt samtidigt. Batteriet kan det iof vara, dvs startmotorn går "tungt" och får inte upp komp lika fort, borde dock påverka en varm bil mindre pga mer lättflytande olja etc.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
bl
91
blazern
750iA -92 (E32)
Hej igen...

Nu har jag varit och undersökt, det är med 99% glödstiften, när bilen är varm startade den direkt, när den är kall står den och tuggar en stund.

Är det lätt att byta dom själv/vart sitter dom ?

mvh, Jonas

Länk
bl
91
blazern
750iA -92 (E32)
Har letat efter dom nu med hjälp av gamla inlägg här på forumet, men utan resultat, kan ingen fixa fram en bild eller ritning eller något liknande :)

är tacksam för all hjälp !

mvh, Jonas

Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
sitter under insuget, du ser dem med en lite mutter på och en kabel på varje glödstift, lättast att ta bort insuget för att byta dem är lite trångt annars, insugs packningarna kostar runt 6kr/st

Joakim Eriksson
bl
91
blazern
750iA -92 (E32)
Är det några speciella packningar eller går dom till exempel att köpa på mekonomen/biltema osv. ?

mvh, Jonas

Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
bara höra med dem om de har insugs packningar, ingen ide att göra sådana själv, och varför skulle du villja köpa dem på biltema eller mekonomen?? 6kr/st 36kr får alla är ju inget stor summa.

Joakim Eriksson
Kan upplysa om det har gått upp 3 ggr så mkt isåfall nu för jag beställde 6st idag för 18:-/st på BMW.
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej Jonas!

Kul att höra att Du har "Pärlan" kvar och att den rullar! "Stiften" är mig veterligt inte bytta nå'n gång, så det är nog dax nu. Ingen större operation att göra det, vill minnas att vi köpte "stift" från Biltema eller från lokal tillbehörsfirma (Autohörnan) till brorsan's 525tds (ganska mycket billigare än BMW).

Mvh/Stig
Sa
440
Saij
X3 -12
Föresten, finns det inte en säkring till glödstiften? På golfarna i familjen "vibrerar" dessa av med jämna mellanrum. Eller är strömmen kanske begränsad per "elektronik"?

Mvh/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.