|
|
|
|---|---|
|
Har fått klart för mej att det kan vara en hel del som spökar på en E34 i framvagnen men.. skaffade en 525 tdsa touring -93 med 28K mil på mätaren. Satt plåtisar med vinterhjul på den.. Var en hel del vibrationer, men visste att en stötdämpare var helt kass, så tänkte det kunde bli bättre efter byte. bytte först tilll sommarhjulen (orig bmw 15" alu) - vibrationerna kvar - bytte stödämpare fram - vibrationerna ÄNNU värre.. Kommer vid precis 90 km, värst (RIKTIGT ILLA) mellan 90 - 105 km, blir lite svagare över, men känns helt klart... Svagt klonkande vid små gupp mm - ej klonk vid inbromsning, och vibrationerna ändras inte vid bromsning. Kan det vara nått i kardanen (gummiskiva???) eller e det i framvagnen, och då vad??? Tacksam för svar.. "spännande män luktar diesel" | |
| Om vibrationerna uppkommer vid 90 km/h så borde det vara någonting i drivlinan som är slitet. Men, du kan börja med att se över bromsarna runtom så att inget ok kärvar, eller bromsskivor är skeva. Kolla även handbromsen, så att den inte ligger an. En annan orsak till både vibrationer och klonkningar i gupp kan vara stötdämparna bak eller Silentblocken=Bakbalksbussningarna. Jag förutsätter att du kollade fjäderbenslagringen när du bytte stötdämparna fram? | |
|
Som "per_j82" skriver så kan det vara något med bromsarna. Lättaste sättet att kolla detta är att köra en ordentlig tur å därefter känna med handen på fälgarna om någon av dom är varm. Detta tyder i sånna fall på att någon broms ligger på vilket gör att fälgen & navet blir varmt vilket kan leda till vibrationer. Annars låter det ju också som om drivlinan kan vara boven i dramat, är lite osäker på E34:ans konstruktion men vet att den sk "hardy skivan" ibland kan torka och ställa till med diverse obalanser och läten likaså stödlagret till kardanen om det sitter något sådant på en E34 (det fanns på E30). Lycka till. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
| Har precis bytt bromsskivor runt om, och allt vad vibrationer heter är som bortblåst. har provat med allt tidigare och inget har hjälpt. Är såååååå nöjd. | |
|
... men om det skulle vara bromsarna, skulle inte vibrationerna öka när man bromsar?? dessutom har jag fått ett klonkande ljud vänster fram när jag "duttar" på bromsen under färd.. Bärarm??? "spännande män luktar diesel" |
|
magkai |
Hej! Ett tips kan vara att verkligen kolla fälgarna, att de verkligen är orginal och att de är avsedda för just din modell. Annnars kan centreringsringar till dina fälgar krävas för att få bort det mesta av vibrationerna. Jag köpte själv BMW orginal 16" till min BMW 540iA hos BMW i Solna. De sa att de var avsedda för min bil. Jag hade likadant fel som du har beskrivit. Jag lämnade in bilen 2 ggr hos BMW för felsökning och 1 ggr hos en däckverkstad. BMW lyckades ej lösa problemet. Det var däckverkstaden som snabbt såg vad som var fel. Fälgens "navöppning" var för stor. Det visade sig sedan när jag stämde av med BMW's försäljning efteråt att den fälg de sålt mig endast fungerade för E39 karossen. Kul va 21.000:- nästan åt skogen, om det inte varit för lösningen med centreringsringar! |
|
ursäkta om jag klagar.. men vem fan köper 16" fälgar för 21.000kr.. bra undrar. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
magkai |
En som kanske inte är tillräckligt kunnig. BMW Solna rekommenderade att köpa 16" istället för 17" för att bibehålla bättre åkkomfort! (21000:- inkluderar däck+fälg monterat och klart) Mycket dyrt, men orginal och rekommenderat från BMW. Så här i efterhand så var det ju inte direkt mitt i prick, snarare en riktig blåsning från BMW Solna. |
|
Jeg har hatt just samma problem på min 95 mod 525i. Hade vib med 3 par hjul, og reknade derfor inte med at det var problemet, og kostade på mellanaksel 2500 kronor. Dette hjalp ingenting, og avbalanserade mine nya felger/dekk for 2. gang i håp at det skulle bli bra! Det visade seg at dekkleverandøren hadde hatt en dårlig maskin, og efter dette var jag kvitt problemet!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.