AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
365

Kamaxeln och ventilerna, hur hänger det ihop

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kan någon förklara hur det hänger ihop för mig.
Om jag nu har 1 överliggande kamaxel men 2 ventiler per cylinder, sitter det då 12!!! kammar på kamaxeln efter varandra på en rak fin rad?
Eller har jag helt och hållet missuppfattat allt?

Om någon även har en sprängsskiss på E30 motorn skulle detta uppskattas.

Önskar en bra dag

*BAWORAK*
Nej då, du har inte fattat fel. Men de kallas nockar. Nockarna är ju sedan "vinklade" olika då inte alla ventiler öppnar och stänger samtidigt.
Se
70
Sebban
525i -89
Mellan varje nock på kamaxeln och ventilen sitter en sk. vipparm. Nocken på kammen lyfter vipparmen i ena änden, detta gör att den trycks nedåt i andra änden vilket trycker ner (=öppnar) ventilen. Och precis som du säger, det finns 12 nockar på kamaxel. 6 vipparmar på varje sida av motorn. 6 till insug- och 6 till avgasventilerna.

Mvh. Sebban

Sex ÄR roligare än fyra!
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Svante,

Kolla:
Länk

Så ser du lite bilder på hur det ser ut. (Överst i mitten sitter oljespray röret som duschar kamnockarna. Under det kamaxeln. På sidorna sitter vipparmsaxlarna med sina vipparmar. Notera BMWs klassiska excenter i änden på vipparmen som gör det mycket smidigt att ställa ventilspelet -inga shims här inte!)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tack så mycket för svare,
Speciellt bilderna.
/Svante

*BAWORAK*
ahh.. den PDF:en skulle man ha haft på svenska eller engelska.. Kan ju lixom inte tyska..

/Jimmy
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.