AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
692

Viktig fråga... läs detta angående Kylvatten fråga M5 e34

Igår när jag åkte, klammer som håler fast slangen i vattenbehållare hade gått av, har byt den och fyllt på vatten. Motor var jätte var men hade inte hunnit kokat.. jag fylde på vatten igår precis när det hände, men idag när jag kollade det fanns inte vatten i behållare... så min fråga är om det kunde ha varit att när motor är varm trycket gör att vatten som man fyller på behållare inte sjunker in i motor men när motor är kall då vatten sjunker i motor och det är därför att vatten har försvunnit.

Hur skulle man veta om topppackningen eller var den heter har gått sönder och det är därför att vatten försvinner. har kollat olja och den är fint.. när man åker bilen håller ett normal temperatur...
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Det kan mycket väl vara "övertrycksslangen" i expansionskärlet som är igensatt. Innan du åker till verkstaden och byter topppackning, byt expansionskärl! Det kan mycket väl avhjälpa problemet.

Har du skjutit toppackningen kan du få "vitt skum" på oljepåfyllningslockets insida,kanske lite annorlunda motorljud(mer högljudd typ) eller så trycker bilen ut vattnet pga övertryck(kompressionen trycks in i kylsystemet)....I ditt fall tror jag inte på att packningen gått eftersom den håller normal temp när du kör utan mer på luft i systemet....
Det är ju inte precis bra att fylla på med kallt vatten när motorn är varm heller, undvik det i fortsättningen. Om man har otur så kan man spräcka toppen.

Mikael Melander
Länk
Nu är allt fixa det var bara att jag hade förlora så mycket vatten att när jag fylde på vattenbehålare och åkt efter en stund då var det tomt.. men nu har jag fylt på ungefär 4 liters vatten och nu är vatten på normal nivå... skönt.......... hade få lite luft i systemet men efter att ha sättat på max värme i kupe och åkt en stund då var luften borta... så nu allt är perfect....

M.V.H
Mauricio Villasmil...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.