AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
839

AC´n startar & stannar oavsett om AC är påslagen

Za
32
Zajber
525iA Touring -95
Hejsan!
Jag har precis varit och fått min AC påfylld och nu kommer det kalluft som det ska.. *men* kompressorn startar och stannar med jämna mellanrum oavsett om jag har AC´n påslagen eller inte, när kompressorn stannar så pyser det så att det hörs inne i kupén. Till saken hör också att ibland när jag stannar bilen och drar ut nyckeln ur tändningslåset så låter det som att ett relä bakom instrumenteringen har fått fnatt och ligger och surrar och knäpper..kan det vara nån styrning till AC´n???

// Zajber
1. AC kompressorn ska slå till och från med jämna mellanrum bland annat för att det annars bildas is av kondensvattnet. Finns säkert bättre och fler anledningar men det är den jag kommer på så nu på direkten. Jämför med kylskåpet hemma som inte heller "går" hela tiden. Det är fullt normalt.

2. Pysandet inne i kupèn låter inte fullt lika normalt, det är inget jag känner igen iaf.

3. Fullt normalt att det låter bakom instrumentpanelen när bilen slås av. Har fått höra att det är lite värmeventiler och jox som ställer in sig.
Visa användare
68
david_hedlund
E34 525 TDSA touring -96
kan bara säga att jag har samma pysande, och tror det kan komma av "för lite" gas i systemet, då vi inte sög ur o fyllde på nytt igen, utan bara fyllde på lite.

och att det e nått som knäpper ibland efter tändnignen av har jag oxo, men vet ej heller var det kommer ifrån..

"spännande män luktar diesel"
Za
32
Zajber
525iA Touring -95
Hejsan igen!
Jo det låter väl vettigt.. har kollat lite extra nu idag och kompressorn drar inte igång när jag har slagit av AC-knappen..så det fungerar som det ska.. men jag fick ett tips att det kanske är just den där termostaten som reglerar att kondensvattnet inte ska frysa som behöver bytas.. den ligger och slår av och på hela tiden och då menar jag att kompressorn startar och går för att efter ca 20-30sek. slå av och så håller det på..(fråga vart sitter den termostaten eller givaren?)
Sen vad gäller *relätickandet och tjiirpandet* så är det direkt knytet till AC-knappen och luftcirkulations-knappen..när jag slår på eller av nån av dom så sätter oljudet igång..helskummt..

// Zajber
Ja
760
JanF
530i-93
Det är precis som det ska.

Kompressorn slår av efter några sekunder för att inte evaporatorn ska frysa sönder. Om det är +50 grader ute så kan den kanske gå hela tiden utan att behöva slå av.

Ljudet är servomotorerna som drar spjällen...
Za
32
Zajber
525iA Touring -95
Tack för alla tips..

// Zajber
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.