AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
879

Uppmätta motstånd luftmängdmätare

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Efter lite orolig tomgång, lite slö bli, lite för hög bränsleförbrukning samt en i bland lite småskuttande bil när man kör i 50 på 4:an påbörjade jag lite felsökande.
(Tändstift, rotor, fördelarlock är nybytta).
1. Med startgas runtomkring alla slangar sker ingen förändring på varvtal.
2. Med stargas direkt in vid insuget går motorvarvet ned (bilen dog nästan en av gångerna)
3. Mätning av motstånd på luftmängdmätaren gav något konstiga värden: fullt stängd lucka gav värdet 281Ohm.
När luckan sedan öppnades långsamt var värderna ej konsekventa
en något öppen lucka gav värde va 500-600, lite mer öppen gav värden runt 380-400
en fullt öppen lucka gav värden runt 400Ohm

Enl. boken jag har ska värdet öka efter hand luckan öppnas.
Någon som har ideer tankar etc. ??

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Upptäckte ytterligare ett tillfälle då bilen betedde sig skumt.
Körde på motorväg igår i konstant hastigthet och märkte
att under knappt en sekund tappade motorn varv/vrid (varvräknare från 3200->2700) och sedan återkom varvet igen.

Hjälp nån???

Dett här låter ju precis som min är efter en liten renovering av toppen, riktigt kass tomgång, en svag känsla av att den är lite svag samt lite skuttig.

Rotor och fördelare är inte vackert men nytt är på G

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Jag har även lagt märke till att varvräknaren följer denna skuttighet, den är liksom inte mjuk i sin rörelse om ni förstår vad jag menar.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Mina problem har även dem uppkommit efter ett toppbyte...
Och det där om att varvärknaren inte är helt mjuk i sin rörelse känner jag igen...
Måste ju vara någon annan som haft liknande problem.

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
På motorvägen idag kom återigen problem med att bilen tappar effekt och nästan skuttar till
varvräknaren hoppar drygt 500 steg i och med att detta händer...

Kan allt detta bero på en kass luftmängdsmätare??

na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Är det ingen som har haft liknande problem som lyckats lösa det?

mw
20
mwik
523i -00
Hmm, har uppmätt samma "skuttighet" på min luftmängdsmätare. Jag har för övrigt samma symptom som ni, fast jag har inte renoverat toppen. Så jag fick tag på en begagnad luftmängdsmätare och den beter sig likadant! Vad jag inte fattar är att om den också är trasig så fattar jag inte att bilen går över huvud taget för motståndet hoppar hit och dit och försvinner ibland. Jag har till och med använd flera olika ohmmetrar för att dubbelkolla, men jag får samma resultat.

Är det någon på forumet som vet vad det ska vara för motstånd? I Haynes står det bara ökande motstånd.

/Mårten
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Motstånden i mätaren är inte som en potentiometer utan är en spänningsstege med fler fasta motstånd.
Det viktiga är då att det inte blir avbrott när man rör mätarskivan.
Varvräknaren får sin signal från tändsystemet/tändspolen.
FAF
mw
20
mwik
523i -00
Aha! Men ska motståndet öka eller kan det "hoppa tillbaka" till ett lägre motstånd alltefter man vrider mätarskivan?
na
192
nallebjorn
525 (e34) -91
Hackigheten jag upplevt på varvräknaren och att bilen i bland rycker till har löst sig...
Om någon undrar om det : Länk

Dock så käns bilen fortfarande lite svag...

Var kul att höra att LMM inte skulle fungera som en pot, skumt att detta inte går att läsa någonstans samt att nästan ingen verkar veta att det är så.

Hur mycket påverkar föresten temperaturmätaren som sitter innan LMM ?

Deliq
På LMM'en till min fd 318 -90 (M40-motorn) var motståndet linjärt mellan ändlägena. Däremot kärvade själva spjället. Kärvningen samt oxid på kontaktstycket orsakade ryckiga lågvarvsegenskaper och dålig tomgång, tillföljd av att spjället inte öppnade ordentligt samt att motorstyrningen inte fick korrekta indata och "fetade" på soppan.

Efter rengöring och uppsmörjning av spjäll och kontaktstycke blev den som den skulle igen.

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.