|
|
|
|---|---|
530IA-93 |
Hej alla BMW ägare!!!!!!!!!! Jag är en nöjd 530ia 93a ägare. Som ska nu byta olja och filter i växelådan. För att den börjar kasta in 5an. någon som vet hur man fyller i oljan. Har läst att man ska fylla i tills det rinner över och sen starta bilen och låta den få gå på alla växlar. Man ska sen sätta den i Neutralen och fylla resten. Har jag uppfattat det rätt?? Det ska gå i 3 liter enligt boken. Mvh. |
|
Helt rätt. Beväpna dig med mer olja. 3 liter verkar lite. Jag fick fylla på ca 8 liter i min efter olja och filterbyte. Glöm dessutom ej att rengöra magneterna, som sitter på insidan av tråget. |
|
530IA-93 |
Hej Mikaell! Jag fick höra på Theanders i lund? Att 3 liter skall räcka med filterbyte? Har köpt oljan där. Nej jag skall göra rent magneterna. |
|
Nej jag bor ngt längre norrut i Sverige än du gör. Vi har väl kanske inte samma låda till våra bilar. Hoppas allt går bra. |
|
530IA-93 |
Nej vi har nog inte det. Jag skriver igen när jag byt nu i helgen. Jag tackar dig och hoppas du får en trevlig sommar. Mvh. |
|
Näää för helsike köp 8 liter olja....jag har en 530 med och min verkstads kille här i jönköping säger 7,5-8 liter... är det någon han inte vet om bmw så tror jag inte man behöver veta något...han är välkänd här i trakterna och håller bara på med bmw! Så köp 8 liter, filtret vill ha en del med, hade du bara öppnat avtappnings pluggen så kommer det nog ut bara 3 liter, men ska du ta ner tråget och byta filtret så köp 8 liter. sen ska olja vara ca 30-40 grader varm...när man fyller på andra gången tror jag det var.. Det finns en gör det själv tips här på bmwpower på hur man byter plast kulan i växelådan och där kan du läsa hur man går till väga när man fyller på oljan! Lycka till!! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
530IA-93 |
Hej peter78w Jaha där ser man 8 liter. Då får man köpa 5 liter till. Jag fick betala 325:kr för 3 liter ATF olja på BMW i lund. Finns det biligare? Dom frågade om jag har en svart skylt på växelådan för att då skall man ha ATF. Om det var en grön skylt skall man ha någon annan olja. Jag har en svart skylt på min så det vart ATF olja. Hoppas att det är rätt! |
530IA-93 |
Jag tackar er för alla tips! (BMW EN BIL ATT TRIVAS I) |
|
>Peter vi med 530ia -93 har väl inte lådan med plastkulor?! |
|
| Oj sorry Peter läste fel, förstår att du menade själva oljepåfyllningen- mitt fel. | |
|
För att inte du skall få olika svar hela tiden, gå till länken: Länk och slå in din bils chassienr (de sista 7 tecknen), där ser du exakt. mvh MW-Guru |
|
|
Tjena grabbar.. ser att ni vill veta hur mycket av de olika vätskorna ni har i bilarna.. hittade en bra länk igår som var hjälpsam.. man knappar in de sista 7 siffrorna/bokstäverna och vips så får man fram (nästan) all info om sin bil.... värt ett försök.. Länk // Zajber |
|
|
i sitt chassienummer ... kanske ska tilläggas.. lite vimsig idag.. // Zajber |
|
|
Men det är ju samma sida som MW-Guru länkade till!! sen beskriver den bara avtapningav oljan och inte avtappning av all olja!!! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
530IA-93 |
Hej! Har nu byt oljan och filter. Har fortfarande fel Kastar nu in 3an och 5an. Jag undrar hur ni har fått i åtta liter olja? Jag har fått i 4.5liter. Måste hjulen snurra när man går igenom växlarna? För att sen fylla i resten eller det räcker att man lägger i växlarna så att man känner att den drar på alla växlar? (BMW EN BIL ATT TRIVAS I) |
|
kolla i instruktionsboken, står väl där exakt hur mkt du ska ha i.. så slipper du fråga här och få olika svar. kan juh vara så att den är sliten lådan, inte bara att oljan var dålig. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
530IA-93 |
JO.. men det konstiga är att enligt boken och BMW Skall det gå i 3 liter olja. Jag fick i 4,5liter och mikaell o peter78w har fått i 8 liter, meckar tipset byte av plast kulorna som var väl en 540. Fick dom i mellan 9-11liter. Snacka om man blir förvirad!! (BMW EN BIL ATT TRIVAS I) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.