AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
518

är det så viktigt med servicebok?!

Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Hej allihopa! jag tänkte bara höra med er om det här med "servicebok" jag bytar själv olja+filter (800-1000mil) och tändstift vid ca 2000mil.

jag sparar alla kvitton och skriver upp datum och mil när det är utfört.

Men jag får ju inte den här "stämpeln" i serviceboken... är den så viktig egentligen?? och blir det svårt att få sålt bilen sen kanske?

Bara för jag inte har gjort denna service på verkstad och fått en "stämpel"??

Jag vill gärna veta vad ni tycker och har för erfarenhet av detta!

Smaken e som baken (ibland äcklig!) JURGEN!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det är ju lite mer än olja+oljefilter och tändstift som görs vid en Inspektion hos BMW, en del saker mer relevanta än andra.

Personligen värderar jag en bil med BÅDE servicebok och eventuella kvitton högst, papperssamlare som man är. En bil där kvitton på att service utförts är lika mycket värd som en med fullstämplad bok, om inte mer. Så tycker jag.

Pröva "sök inlägg", liknande ämnen har varit uppe förr :-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ju
123
Jurgen

Visst så gör jag ju mer än bara bytar olja,filter,tändstift.... jag sparar alla kvitton på vad jag ja köper till bilen, reservdelar och ev. reparationer...

Dock sparar jag ju inte kvitto- ex inhandlad spolarvätska eller nåt sånt..

Jag bara undrar´om bilen är svårsåld fastän jag sparat alla kvitton på vad jag gjort och köpt till den.... de e ju upp till var och en och lita på vad man har.... men man kan ju inte alltid vara så säker på en "stämplad" servicebok iheller..... dom är ju inte så värst svåra att manipulera..........!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag tror inte bilen blir svårsåld.
Ju
123
Jurgen

ok, jag bara undra för att man blir ju lite fundersam eftersom att det alltid snackas om servicebok vid bilköp...

visst är det viktigt med dokumentation, men kvitton är ju också en slags dokumentation... man får ju se till bilens skick också...

service bok är bara en trend... det går ju förfalska en servicebok på en kafferast om man vill, undersök bilen noga istället och titta & lyssna på bilen, istället för att stirra er blinda på en servicebok
sa
42
sandor
528 touring -97
X5 3.0d -07
jag håller med handsfreE,en bil kan ha hur många stämplar i boken som helst och vara helt slut.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Håller också med HandsfreE. Det är skicket som avgör inte någon eventuell servicebok.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
håller med lite på alla kanter :)

på en äldre bil så spelar inte serviceboken ngn roll, utan då är det mest skicket som avgör, då betraktar jag bara servicebok + ev. kvitton och papper som en bonus...på en nyare bil så bör det finnas servicebok...

men en servicebok kan ju som sagt förfalskas...sen är det ju roligt om det finns kvitton och papper på åtgärder som ägaren själv gjort, då det tyder på att han har brytt sig om bilen och tagit han dom den, vilket alltid är trevligt!

jag utför enklare reparationer och service på min bil, iaf det man kan göra själv....och då sparas kvitton på allt som köps samt att jag skriver upp vad som gjorts och när....

men man bör ju inte bli rädd för en bil bara för att den saknar servicebok...dock finns det vissa undantag, en lite mer exklusiv modell (M-bil, Alpina, hartge, schnitzer etc.) bör ju ha servicebok..

jaja, bara mina åsikter i frågan :)

BMW, Bayerische Motoren Werke
Var spekulant på en 535-8? någon gång mitt -90tal,den saknade servicebok,självservad.
Däremot fanns kvitton på ALLT,ner till minsta säkring,körjournal där datum,miltal stod med referens till kvittot som det motsvarade sen bilen var ny(blev ej affär på den,behöll E30n istället)
Hade inga problem med avsaknaden av servicebok där,saknas däremot papper på att stift,olja osv. är inhandlat vill jag ha bok istället,förutsatt att miltalet inte är högt(+20000)då går jag på skick.

Henrik
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag fattar inte resonemanget att det är viktigare med servicedokumentation på en ny bil än en gammal?

Tänker ni att "ähh den har hängt med så länge redan så det går säkert ett tag till", eller hur?

Jag skulle ALDRIG köpa en bil utan någon form av dokumenterad service, ny som gammal.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ju äldre en bil är desto mindre betydelse har dokumentationen för bilens värde,papppren i sig blir mindre värda för ägaren,som inte tar hand om de som de värdehandling de faktisk(när bilen var ung)en gång var,detta speciellt när bilen börjar få ett större antal ägare.
Så jag är villig att på en gammal bil med normala mil bortse från att den tidiga dokumentationen fattas(dock bör den sista ägaren ha lite papper på vad han gjort under sin ägo)om bilen ser bra ut och oljor och vatten är där de ska.
Om det är få mil på bilen bör de kunna styrkas med papper sen bilen var ny,men då kvitton och sbok är en värdehandling(om inte annat så för ägaren som vill ha mer betalt)när bilen gått väldigt lite så är väl största anledningen att de inte finns att miltalet ej stämmer.

Henrik
Ja det är synd om de stackarna som blir bestulna på sina service böcker.. suck..

/Jimmy
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har själv pratat med en kille som fått stereo och servicebok stulna vid ett inbrott!
Numer förvarar jag aldrig serviceboken i bilen.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det enda som ligger i mitt handskfack när jag inte är ute och reser är instruktionsbok och en skånekarta :). Serviceboken är, och bör behandlas som, en värdehandling!

Sen får ni tycka att jag är löjlig, men jag står för min dokumentationshysteri även vad gäller äldre bilar.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.