|
|
|
|---|---|
|
Tämkte kolla lite med er som byggt riktiga Turbo/Kompressormaskiner. Vad är den optimala storleken/utformningen av Plenumkammaren(Insugningsboxen) vid överladdning? Bör ju inte vara alltför stort, har läst att det ska ligga på ca 2 ggr motorns litervolym...... Ju mindre, desto bättre respons, bör det ju bli. Åsikter och erfarenheter, tack. Kan nämna att jag har separata spjäll på 50 mm styck, samt 75 mm tryckrör. Någon skillnad att ta vakumuttag ifrån Plenumet eller ifrån Tryckrören? Bör ju EJ vara det. Tack, Kimmo. | |
|
dom flesta brukar köra med 1,5-2ggr motorvolymen. Exakt hur jag byggt Bäckis och mitt insug får ja nog inte berätta för VM Performance...dom som kommit med ritning hur det skulle byggas:( Men de flesta funkar nog bara de är tillräckligt stort. Tex Bäckis körde förra året med 7liters plenum:) Gick ju bra att köra 9,50 allafall,hehe Mvh Andreas |
|
| Tjena Andreas. Du har mail. Maila gärna svar..... Mvh Kimpa. | |
RafkoM3 |
Estorilmongo! Fær din brænsletrycksregulator/dumpentil/tryckmøtare tar du vaccumet från alla 6 hålet som sitter på spjøllet. Du kopplar ihop dem alla till 1 st uttag. Du tar det INTE från tryckrør eller plenum. Länk Länk |
|
Att mindre plenum ger bättre respons gäller nog inte när du har separata spjäll. Orsaken till att stora plenum ger dålig respons är att det är så "lång väg" från spjället till motorn om du inte har separata spjäll. |
|
|
Hmm, här finns det många teorier tydligen, precis som vid diskussion om andra tekniska lösningar. Vakum till regulator, mätare, och dump räcker ju att ta ett uttag till varje. Det optimala måste ju vara att göra ett uttag före spjället(emellan topp och spjäll) för att få snabb respons. Så har ju t o m Bmw gjort original t e x på S50 B32. Ang Plenumets storlek så finns det mycket olika bud. Vissa säger att ett litet är bäst vid överladdning, vissa att ett stort funkar bra vid separata spjäll, precis som Ojay antyder. Sen har ju faktiskt inte Plenum-husets utformning LIKA stor betydelse vid Turbo/Kompressor som vid en suganläggning. Mera åsikter, tack...... Kimmo! |
|
|
Större plenum flyttar väl upp registret?? Nu snackar vi inte skillnade i deciliter heller... ;-) /björn |
|
|
Större volym är väl aldrig dåligt för effekten. Det är mest responsen som kan bli lidande. Om man kör utan plenum, som med dubbla webers på en gammal rallymotor så har man ju till exempel oändligt stort plenum. Och det går jättebra. Dubbla webers är jämförbart med sprut och separata spjäll. Orsaken att man vill ha plenum över huvud taget på en sugmotor med separata spjäll är väl luftfiltret. Med turbo är det annorlunda förstås. |
|
|
Ett stort plenum på en turbobil gör ju att det finns mera volym som måste trycksättas innan fullt laddtryck uppnås till motorn! Större plenum, större intercooler och större turbo ger ju en senare spoolupp men en lägre avgastemp och bättre föutsättningar för hög effekt. Men ett större ger ju lite bättre flöde. Jag tror inte att man är av lika stort behov av stort plenum på en turbobil som på en sugmotor bil. M.V.H. |
|
|
Jag lånar tråden för en liten idiotfråga om plenum/samlare på en sugmotor... Varför har man det egentligen? Har funderat på att rationalisera bort det på min m3:a men vet inte hur det blir! Vad är fördelarna vs nackdelarna med plenum alt. ett stort öppet filter direkt ovanpå trattarna? MVH Jonas |
|
|
Andreas Plars: Men är det inte så att tiden det tar att trycksätta plenumet är försumbart jämfört med tiden det tar att varva upp turbon? m3jonas: Du behöver plenumet för luftmassemätarens skull. |
|
|
Om man ska köra utan luftmängdmätare då? Vad är för resp nackdel med ett plenum då? |
|
|
om du kör utan LMM så kan du inte köra med insprut, LMM mäter hur mycke luft som motorn "drar in" och blandar den med rätt mängd bensin, så om du ska köra utan LMM så får du ja förgasare mvh Erik (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
JaJsEn: Hoppla hoppla... Så alla som kör med eftermarknadsprut kör med förgasare? //Ticco Länk |
|
|
He hee, grabbar, nu börjar det spåra ur igen..... Det var ju inte det denna tråd handlade om ifrån början, utan det optimala utformandet/storleken av Plenumkammaren..... Ticco t e x, vad tycker du? Bäckis, har du nån åsikt? Wången....? Ngn mer? Mvh Kimmo! |
|
|
Tror ioförsig att de inte är så viktigt nu när du har separata spjäll.. mät orig och bygg lika stor,skulle nog jag ha gjort. |
|
|
estorilmongo: Inte mitt område direkt :) //Ticco Länk |
|
|
estorilmongo: Försök snoka upp lite bilder på nån rallycrossbil eller nåt. Eller andra känt välgående bilar med turbo, och kolla hur stort plenum dom har byggt. |
|
|
Andreas: He hee, originalet ligger väl på ca 250 liter...... Om inte mer..... Nä, det blir att tillverka enl mallen jag gjort, kommer att bli ca 6 liters volym. Ska till att skära Alu:t snart, skärs med laser så att de blir exakt. Vad körde ni med för tjocklek på era kammare, 4 mm? 5? 3? Kimmo. |
|
|
Vi kör 3mm men vi har ju väggar och sånt som stadgar upp innuti... som styr luften. |
|
|
estorilmongo: Finns lite intressant läsning här! Länk det är tur att jag är som jag är, eftersom jag inte är som jag ska! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.