|
|
|
|---|---|
|
Har en gammal faktura från förre ägaren från 1995: "byte bakbalksbussningar inkl material, 1040:-" Är detta samma som silentblock? Då borde de vara färska fortfarande? Jag har lite klonk, nämligen... | |
|
Finns lite utrymmer för feltolkning.. Silentblock kan även kallas bakbalksfäste. Köpte nya hos BMW för ngt år sedan och då stod det fäste på kvittot.. Bakbalksbussningar kan vara samma och är troligtvis det men skulle även kuna vara "grejen" som sitter mellan länkarmen och bakbalken, den lilla styrningen som sitter bultad i båda. Styrlänkarm kallas den i HTKn. Dock kan silentblocken mycket väl ha slitigts ut på 8 år.. mvh Johan Länk |
|
|
Tack för info! Glömde dock nämna att bilen under de åtta åren gått cirka 6000 mil (nu totalt ca 16000mil). Borde inte silentblocken hålla lite längre? mvh Mikael |
|
rsarits |
Snarare åldern, vägsalt och annat än milen som förstört gummit. Micke |
|
Man lär sig överväldigande mycket av forumet. Är mkt tacksam! Bavaria här i GBG hade fast pris 1400:- för byte av silentblock, om de inte får problem med fastrostade detaljer etc. Låter priset rimligt? Jag är student, och då gäller det att jaga 100-lappar =)) mvh Mikael |
|
|
Vill man inte göra det själv är det nog ett ganska bra pris. Bavaria HB har bra rykte, trevliga att ha och göra med det lilla jag har provat.. mvh Johan Länk |
|
|
Du bör dock göra en grundligare undersökning av vad det faktiskt är som klonkar eller kluckar. Behöver inte vara bakbalksbussningen. Kolla upp övriga bussningar i bakvagnen. Det kan vara bärarmsbussningarna. I en gammal verksstadshandbok (orginal) jag hade, benämnades just bärarmsbussningarna silentblock. På reservdelskvittot stod det gummilager. Förvirring... |
|
|
Csi! Jag ställde bilen plant med 2an ilagd. Jag puttade den fram och tillbaka (det lilla som går innan motorn tar emot), och jag kunde se en liten rörelse fram och tillbaka, ca 5 mm, vid silentblockets undre fäste. Skall ett färskt block tillåta ett så synligt spel? Jag har kanske hjärnspöken, men jag tror mig känna små symptom på slingrighet i bakvagnen oxå... Tacksam för svar, mvh Mikael |
|
|
Nu är inte jag någon silentblocksexpert, men gummit i ett färskt silentblock är tämligen styvt och jag kan inte tänka mig att lite vaggning av bilen med växel i skulle borde resultera i så stora rörelser. Detta är dock inget jag kan ta gift på. Om bakvagnen är slingrig så ska det ju egentligen inte vara någon tvekan om saken. Men så kan ju E28:an uppfattas som lite släpig där bak, men absolut inte bångstryrigt slingrig. Det är bara att ge sig ut på några repor för att avgöra. Hur ser gummit ut på bärarmsbussningarna där bak? Är det sprucket och fult så kan dessa vara bovarna i dramat också. Åter igen, jag är ingen expert på detta område. Jag bytte blocken på en E12:a (vilket är plättlätt eftersom dessa bara är bultade på bakaxeln) för att råda bot på kluckandet, som dock kvarstod efter operationen. |
|
|
Gummit i de andra bussningarna var helt, bortsett från små, små sprickbildningar. De kändes ok när man petade på dem, flagade inte eller dylikt. Misstänker alltså fortfarande silentblock. Går det att förlänga de mindre bussningarnas livstid med nån slags smörj? |
|
|
kolla om du har samma spel på båda sidorna när du gungar bilen. Om du iof ska lämna in bilen så ser väl de ganska enkelt om silentblocken är slut innan de byter dem. möjligt att du kan få de mindre bussningarna att tjänstgöra lite längre om du hotar med smörj ;o)... annars så är väl lite siliconspray aldrig fel på torkande gummidetaljer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.