AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.446

Rondell körning

Sida 3 av 3
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jije> Och ska man rakt fram ligger man OCKSÅ i HÖGERFILEN.

*BAWORAK*
eller i vänsterfilen :)

Samma problem kan ju förresten uppstå när man ska vänster i rondellen också. Då ligger man ju i den innersta filen och ska korsa den yttre för att lämna rondellen.

Mvh Johan
Verkar som ni kommit på problemet nu: Rondeller med dubbla filer markerade är och förblir problem i trafiken, rondeller utan filmarkeringar är en barnlek att köra i. De förstnämnda inbjuder ju till körning med två bilar sida vid sida, sen kan vem som helst räkna ut vad som kan hända när bilen i innerfilen under lätt panik känner att han måste pricka rätt utfart osv. Kan ju mycket väl ligga en bil i ytterfilen som kom in senare och skall ut senare....
Sen blinkas det lite väl mycket också, vänster och höger om vartannat, alla rondeller snurrar ju år samma håll, alla utgångar går åt höger, ändå envisas en del med att blinka vänster...)

FP
Paap Reeder
... håller helt med folke. Har aldrig fattat vitsen med dessa blinkningar hit och dit.
Vad tror dom annars? Vilka alternativ finns? ... att man skall hoppa rakt upp med bilen eller vart skall man ta vägen ??

Det är ngn skrivbordbyråkrat på v.v som skrivit reglerna. Han skulle antagligen aldrig klara Brommaplan 0710 en måndagmorgon. Då är lackeringsreglerna ställda på sin yttersta självriskspets och nollvisionen platt som en pannkaka.

MVH /// Paap R
De cirkulationsplatserna jag disskuterat om har inte någon markering för hur man skall köra. De platserna som har det, har jag ärligt talat inte förstått vad de ska vara bra för. I 99% av fallen fungerar det att köra som jag lärde mig i trafikskolan. Dock inte längre då reglerna ändrat utan mig veterligen speciellt mycket information.

Som vi pratat om tidigare så vill jag gärna ligga i vänsterfilen då jag skall köra rakt, för att förbereda för en vänstersväng vid nästa korsning. Detta går inte att göra längre då jag blir skyldig för olyckan om den är framme. Tidgare behövde jag i pricip inte titta då jag skulle ut ur en cirkulationsplatsen för att det måste till en riktigt dumhuvud för att köra så fort att han skall komma upp jämsides med mig & blocka mig trots att jag blinkar för att lämna cirkulationsplatsen.

Blinka vänster håller jag med er om att det är helt onödigt (förutom i små cikrulationsplatser som jag skrivit om tidigare i tråden). Dock måster man ju blinka höger då man skall ut ur cirkulationsplatsen eller då man byter från innerfilen till den yttre (vilket oftast brukar ske i samband med vänstersväng vänster).

Ang Brommaplanscirkulationsplatsen så kan jag inte komma med så mycket kommentarer. Jag har åkt där ett antar gånger, men får återkomma när jag åkt dit nästa gång. Då skall jag undersöka den lite extra.

Mvh/Jonas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Måste säga att Länk var det knäppaste jag sett... =)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det som är svårt i den rondellen (rondellerna) är att hålla till vänster :-) Annars verkar detvara lätt som en plätt för en europeisk fastländare att köra rätt i den typen av rondeller i England.
Länk

säger allt om rondellkörning
Är det någon som har två bra exempel på cirkulationsplatser & hur man skall köra i dem.

En cirkulationsplats utan speciella skyltar före infart & en som har det. Vad brukar vara skillnaden?
De jag sett med skyltar brukar hänvisa till att man får svänga vänster fast man ligger i högerfilen, vilket ju även gäller övriga cirkulationsplatser enligt de nya reglerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.