AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.444

Rondell körning

Sida 2 av 3
Hej bmw320i !
Du vet inte hur rätt Du har. Har själv bott på Kvarnbacksvägen i flera år. För de som inte är från Stockholm kan jag berätta att det är en av totalt 6 vägar som går in/ut från Brommaplans-rondellen. Som ett kuriosa kan jag nämna att jag fick köra igenom bl.a. den rondellen när jag körde upp 1977, hjälp, var det så länge sedan....... Bästa hälsningar / Nysse
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om man inte KAN utföra en vänstersväng från höger körfält är detta markerade körfält, både med pil i marken och på visartavla. Då är det detta som begränsar det tillåtna antalet filer vid vänstersväng, inte grundreglerna för cirkulationsplats.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Drar igång tråden igen då jag i dag höll på att köra rätt in i en mindre lastbil. Jag ligger i vänsterfilen in i rondellen och han i högerfilen strax framför mig. Jag ska rakt fram. Han blinkar inte men av ren självkänsla tror man att han ska svänga höger vid första avfrat . Tokstollen fortsätter runt i högerfilen och jag fick tvärnita för att undvika att bränna rikt in i sidan på honom då jag skulle rakt fram.

Jag har ingen som helst förståelse att en rondell inte längre betraktas som en korsning. Det är ju helsjukt att en i högerfilen kan dra med sig en som ligger i vänsterfilen och att då den till vänster har gjort fel.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller helt med Stout men blev varse om de nya reglerna då min fru tog körkort för 3 år sedan. När hon kom hem och påstod att man kunde ligga i högerfilen även vid vänstersväng så trodde jag hon missuppfattat läraren men hon visade mig boken så det var bara att kapitulera.

Ett annat rondellfenomen är när man ligger i vänsterfil innan rondellen och har en annan bil strax framför i högerfilen och när man kommer in i rondellen så kör den andra bilen "rakt fram", dvs plötsligt hamnar i vänsterfilen ca. 5 cm framför min bil och man får tvärnita.

___
BMWCS #5157
Paap Reeder
... OBS att det finns "vanliga rondeller" och "filmarkerade rondeller".

Båda har ett "rondellvägmärke" vid ingången men du kör helt olika i dem.

I stkhlm V-ort börjar man nu filmarkera de flesta rondeller.

Den berömda Brommaplansrondellen är dock inte filmarkerad ....ännu.
Genom att "utnyttja" de nya rondellkörningsreglerna "till sin fördel" kan man på äkta stkhlmsvis tränga sig ordentligt före ..... fast sånt gör man ju inte.

MVH /// Paap R
Helga
Länk

Undrar om Jesporado vill lära ut hur man kör i ovanstående....

Hehe........Den är riktigt bra!!

MVH Helgas man från västkusten.
Paap Reeder
..... mycket bra Helga.
Utan att ha lådan i S-läget tror jag inte man tar sig ur detta.
MVH /// Paap R
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
där finns inga refuger så det är bara att ge järnet rakt fram och be till gud!

MVH Fabian

*om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?*
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Helga: Kan man köra i en cirkulationsplats kan man köra i flera...

Hur svårt kan det vara om till och med engelsmännen klarar ut det?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

En knäckfråga här blir ju den klassiska "skall jag blinka (höger i ovanstående fall) innan jag kommer fram till rondellen"? Eller rondellerna...)))
Allvarligt talat, om något är förvirrande (i Sverige) så är det vänsterblink när både fordonet och påfarter/avfarter leder åt höger. Det är ju långt ifrån alltid som medtrafikanterna (förutom bakomvarande) har tid/möjlighet att analysera blinkersen på bilar inne i en rondell eller innan man kör in i den, och som sagt blinka vänster och svänga höger....

FP
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Reglerna för rondellkörning ändrades 1/1 2001 har jag för mig, inte 100% säker.

Före ändringarna blev jag på körd i Brommaplansrondellen 3 ggr, jag i vänster fil och motparten i höger, båda körandes från Ekerö mot Solna (kvarnbacksvägen) När jag bytte fil för att svänga av körde motparten in i min högra sida. Jag fick mina skador betalda av motpartens försäkrinsbolag alla 3 ggr.

För ett år sen var förhållandena det motsatta och jag fick en bil in i min vänstra sida och i enlighet med dom nya reglerna fick jag mina skador betalda.

Som tidigare skrivet är rondellen i dag en egen väg d,v,s en väg med avfarter bara åt höger och om du har lagt i vänster fil (innerringen) och ska byta fil måste du lämna företräde åt trafik som ligger i höger fil, och blinkar gör du vid filbyte och när du ska svänga av, precis som på vilken raksträcka som helst !!

Tidigare var rondellen en korsning med en rabatt i mitten !!

Brommaplansrondellen är unik, ”raktfram” kan i den vara 90 grader höger, beroende på att det finns en avfart även vid vid 45 grader.

Men det viktigaste är att läsa trafiken, vara smidig.
Paap Reeder
Isåkare!

Helt rätt ang Br-plan men annat gäller vid Råcksta- rondellen och vid rondellen vid Vby.

Tycker det är märkligt.
När filmarkeringarna blir litet slitna så kanske den som betalat höger-dörren även åker på att betala vä-dörren månaden efter i precis samma trafiksituation.

MVH /// Paap R
Väldigt intressant att hitta en tråd om rondellkörning (eller som det egentligen heter, cirkulationsplatskörning).

När min arbetskollega för en tid sedan körde in i en cirkulationsplats i vänsterfilen & var på väg rakt fram (givetvis blinkade han ut ur cirkulationsplatsen då han skulle ut) samtidigt som en annan bil körde i högerfilen bredvid honom & var på väg vänster i cikrulationsplatsen så var kollisionen nästan ett faktum. Efter cikulationsplatsen stannade de båda, skrek lite på varandra, hoppade in i sina bilar & för att förbannade köra iväg igen. De var lika sura båda två då de såklart ansåg att de själva kört rätt.

Min arbetskollega frågade runt bland alla han kände hur de körde i cirkulationsplatser & alla ansåg att han kört riktigt förutom en vilket var det tillräckligt för att han skulle ringa till vägverket för att fråga vad som gällde.

Svaret var att reglerna var ändrade sedan en tid tillbaka & att killen på Vägverket ansåg att de nya reglerna var dåliga. Som ni sagt att man får köra vänster i ytterfilen. Då man byter körfält eller skall svänga ut ur cikulationsplatsen så blinkar man höger. Dessutom behöver man inte längre blinka vänster då man kör in i cirkulationsplatsen för att visa att man skall köra vänster.

Dessutom har jag märkt ett annat problem. Är cikrulationsplatsen en liten enfilig & bilisterna som kommer från motsatt körriktning ser rakt över den så antar de att jag skall åka rakt fram om jag inte blinkar vänster. Då jag inte behöver blinka vänster så forsätter jag ändå vänster & börjar blinka höger när jag skall ut ur cirkulationsplatsen varvid jag nästan får valfritt fordon från andra körriktningen i sidan på min bil. Om inte annat så blir föraren lagom glad då han måste stå på bromsen. I de fallen detta hänt blir oftast förarna av lastbilar mest galna då de inte kan stanna så fort.

Summa sumarum.

Jag blinkar fortfarande vänster ibland då jag skall vänster för att visa för andra billister vart jag är på väg (detta rekomenderar jag de som kör vänster i ytterfilen att göra oxkså).

Jag ligger helst inte i vänsterfilen då jag skall rakt genom cirkulationsplatsen.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Nej jag har också slutat att ligga i vänsterfilen när jag ska rakt fram då det har varit på väg att smälla ordentligt ett par gånger senaste månaderna. Mest med lastbilar som ligger i ytterfilen, inte blinkar och korsar rakt över min vänsterfil för att fortsätta vänster. Tvärnit är det som gällt.

Har som sagt alltid sett en rondell som en hypetetisk korsning men det gäller ju inte längre.
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Själv VÅGAR jag inte ligga i vänsterfilen när jag ska rakt fram, och det märks tydligt att andra trafikanter tänker på samma sätt när de ska rakt fram i cirkulationsplatserna. Vid en 2-filig väg som snart möter en 2-filig cirkulationsplats så väljer de flesta jag sett att lägga sig i högerfilen just innan cirkulationsplatsen för att sedan lugnt och säkert köra rakt fram och inte behöva vrida på nacken och kolla bakåt för att se var bilen i högerfilen är o.s.v.

Anledningen till att jag ligger i högerfilen när jag ska rakt fram är att jag för någon månad sedan såg en händelse i rusningstrafik när jag var på väg från jobbet, som kunde slutat illa.

En bilist kom körandes i full fart i vänster körfält i cirkulationsplatsen och skulle "rakt fram". I höger körfält kom en långtradare som skulle svänga vänster alternativt köra ett varv runt. Det var rena turen att bilisten hann passera precis framför långtadaren och att långtradarchauffören hade så bra reaktionstid, för panikbromsning blev det för han där!

Jag har funderat lite på vem som skulle stå som ansvarig om en olycka hade skett där, men jag har inte orkat kolla i vv-reglerna än. (tycker cirkulationsplats-reglerna är så luddiga)

För mig gäller detta i cirkulationsplatser: Ska jag till höger eller rakt fram så ligger jag i högerfilen. Ska jag till vänster eller ett varv runt så ligger jag först i vänsterfilen för att sedan lägga mig i högerfilen innan jag ska ut. Det tycker jag är säkrast..

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Blinkar av princip aldrig när jag kör i rondeller i Sverige. Alla dårar som blinkar hit och dit och överallt hela tiden samtidigt blir man bara trött på. Jag ger gärnet med 101% uppmärksamhet. Har blåljusbengt något att säga till om får han väl köra ikapp mig då. :p

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ziore> All heder till dig. Du gör precis så som alla borde göra, då skulle det underlätta för alla och trafiken skulle flyta smidigare. Håller fullständigt med dig om det du skriver om i sista stycket, där jag kommer kl6, har sett en som åker in kl 12 som INTE blinkar vänster ca kl 9, klart jag utgår från att han skall rakt fram...

Nä tebaks med tolkningen av att en cirkulationsplats skall tolkas som en korsning.

*BAWORAK*
Det som "Icket" skrivit om långtradarchuffören som håller ytterfilen hela vägen runt då han skall göra en vänstersväng & nästan krockar med en billist är just det som är livsfarligt. Speciellt i fallet som han tog upp då det är en lastbil som krockar med en personbil.

Att långtradarna vill ligga i ytterfilen hela vägen runt kan jag förstå. Det eftersom dom vill slippa att göra ett riskabelt filbyte innan de kör ut ur ciirkulationsplatsen. Då en långtradare håller lite lägre hastighet en än personbil så kan en personbil lätt köra upp jämsides med långtradaren & de båda skulle i detta fall samtidigt försöka åka ut ur cikrulationsplatsen. Detta kommer troligtvis leda till en krock i de fallen det bara finns en väg ut.
Så att anledningen till att långtradarchufförerna använder sig av den nya regeln förstår jag.

Det jag inte förstår inte hur man som billist vågar ligga i ytterfilen & köra runt i en cirkulationsplats. Jag lovar att om jag skulle göra det så skulle jag garanterat krocka med någon inom tre varvs cirkulationsplatskörning.
Det skulle innebära att jag får ersättning för skadorna på min bil, eller eventuellt att den löses in. Detta såklart så länge jag träffar motparten i sidan av hans bil. Träffar jag honom mer bakifrån så lär skulden hamna på mig.

De billister som "genar" genom cirkulationsplatser är en sak jag irriterar mig på. De brukar jag vara på hugget & jävlas lite med. Såhär menar jag. Det är en fil in i cirkulationsplatsen & en fil ut. I cirkulationsplatsen är det två filer.

Bilisten framför mig väljer att köra direkt in i den vänstra filen & sedan "smidigt" glida ut i den högra då han skall rakt fram ut ur cirkuationsplatsen. I det fallet gasar jag lite extra för att komma upp jämsides med honom, sedan tok-tutar jag på honom för att han tränger sig in i min fil. Detta enbart om han vägrar att blinka höger då han skall svänga ut ur cirkulationsplatsen.

Nä, fy fan. Tacka vet jag små enfiliga cirkulationsplatsen med enbart enfiliga vägar in & ut. Då kan det nästan inte bli fel.
Som "svanteE" skriver: INFÖR DE GAMLA REGLERNA IGEN!

Vad var det som gjorde att reglerna skrevs om mån tro???
Paap Reeder
... grabbar!
Är rondellen filmarkerad kör du efter filmarkeringarna.

Är den filmarkerad runt runt måste du byta fil - med titten . pilen . filen - som på vilken vanlig tvåfilig väg som helst om du skall ut ur innerfilen.

Ligger jag med min E28 i ytterfilen i en runt-runt snurra... blir det innerkillen som får uppdraget att lacka min vf-skärm ... ty jag misslyckades litet med glansen förra sommaren.

05-06-01 ställer jag på M535:an igen ... så ni har några dagar än att läsa på! ... "sedan smäller det".

MVH /// Paap R
De nya reglerna måste ju vara något av det dummaste man kan komma på. Jag har vid ett flertal tillfällen varit nära och få en bil i sidan när jag kört rakt fram i vänsterfilen. Det har lyckligtvis gått vägen utan lackskador alla gångerna. Ingen av dessa bilister körandes i högerfilen har blinkat, i alla fall inte åt höger.

Den nya regeln innebär ju i princip att man måste ligga i högerfilen om man ska rakt fram. All logik säger ju att ska man vänster kör man i vänsterfilen och ska man höger kör man i höger fil.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.