AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.440

Rondell körning

Sida 1 av 3
När jag tog körkort för ca 1 år sedan gällde följande regler för rondell körning:

Vi vänster sväng SKA du först ligga i vänster filen och blinka vänster för att sedan precis efter andra avfarten börja blinka höger och snabbt och smidigt bytta till höger filen och blinkandes höger kör ut ur rondellen.

Om du ska ska ligga i vänster filen efter rondellen så kör man direkt från vänster filen med blinkers åt höger ut ur rondellen.

Vet att det finns olika läror om hur man ska köra i en rondell men många verkar tro att detta är fel!

I sånna fall måste dom ha ändrat dessa regler väldigt nyligen. Båda körlärarna + uppkörning förättaren som jag hade sa att det var som det står ovan.

Någon som kommentera??

// Jocke

jepp, detta stämmer, gjorde så som du beskrivit då jag gjorde min uppkörning, min körskolelärare lärde mig samma sak vid rondellkörning. Tippar på att dom har lärt ut samma sak sedan de första rondellerna dykt upp, så varför ändra på detta?

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Fick också lära mig att göra på samma sätt som dig. Men flickvännen som tog körkort i stort sett samtidigt (tom lite före) fick lära sig att man bara behövde blink ut ur rondeller, ej på väg in...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är helt rätt så som du gör. Det är dock tillåtet att skippa blinkandet in i rondellen, men det är naturligtvis bättre att blinka även då. Vid vänstersväng finns även möjligheten att välja höger körfält, sen bara följa körfältet hela vägen runt till rätt avfart.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jesperado har rätt.

Men om man kör så som du skriver sist, kör höger körfält hela vägen skall man väl fortfarande blinka höger då man kör ur rondellen?

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Reglerna har blivit ändrade, cirkulationsplatsen räknas som en egen "körbana".
Detta medför att man inte behöver blinka när man kör in i rondellen, eftersom det bara finns en körriktning, nämligen höger. Om man ska byta körfält i rondellen eller ska lämna rondellen ska man ge signal om detta.
Att hålla höger körfält om man ska köra vänster är direkt trafikfarligt iom att man då riskerar att krocka med bilar som håller vänster fält och ska rakt fram.

Läs mer på:
Länk
jepp, det är att rekommendera, annars slipper man bli så irriterad om man ska in själv, och det är många som svänger av utan att blinka

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man ska alltid blinka när man kör ur en cirkulationsplats.

"Zevvs": Att hålla höger körfält även vid vänstersväng är fullt tillåtet och knappast trafikfarligt, snarare tvärtom. Väljer man att köra i vänster körfält vid vänstersväng i cirkulationsplatsen krävs ju ett filbyte under körningen vilket alltid är den största risken. Kör jag höger körfält hela vägen har de som valt vänster körfält väjningsplikt mot mig när de byter till höger körfält, detta är alltså ett enklare alternativ...

Jeppe

Med andra ord: Det är aldrig fel att blinka!

Borde vara mer blinkande i rondeller, det förtydligar ju och gör så att det flyter på bättre. Hela idén med rondeller är ju att trafiken ska flyta på bättre.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jesperado har rätt i sak, men jag är beredd att hålla med zevvs ang 'det livsfarliga', för regeln är helgalen. Är ju mycket säkrare om den som ligger i höger körfält, åker ur rondellen vid nästa utfart. Då blir ju höger körfält tomt och den som ska ut i nästa utfart kan säkert byta från vänster till höger körfält. Det gör också att det blir lättare att köra in i rondellen, om yttervarvet är tomt tack vare att vänstersvängande nyttjar vänster körfält.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Konstigt detdär. Tog körkort för snart 4 år sedan och då fick jag lära mig att en rondell skulle betraktas som vilken korsväg som helst. Alltså; blinka åt det håll du ska om rondellen inte är stor och har två eller fler körfält. Då skall man betrakta den som en egen väg.
Jag har säkert fel men det var faktiskt så jag fick lära mig.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ere okej att ligga i högerfilen fast man ska åt vänster? Tycker d e rätt irriterande när folk gör det och dessutom inte blinkar.

Mvh/Soki

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Haglund2306: Den nya tolkningen av reglerna för cirkulationsplats är förhållandevis nya. Uppskattningsvis 2-3 år gamla!

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nya rondeller som byggs har i de fall det är dubbla filer i en infart även har detta på alla utfarter. Detta för att bilar som ska till vänster kan hålla ett körfält hela vägen oavsett vilken fil som valts in i rondellen.

Jeppe

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Haglund2306:
Jag lärde mig också detta när jag tog körkort -95/96.
Numera är det dock ändrat så som Jocke_999 och Jesperado skriver.
Folk har märkbart svårt att förstå smidigheten i rondellerna, iaf i denna stan där vi inte har en orgie av rondeller som i en del andra städer.
Flera av rondellerna i närområdet är dessutom tok-fel gjorda.
Mega-skarpa och lutar nåt kopiöst.

Mvh
Patrik

Norrköping har många rondeller där man MÅSTE köra in i vänster fil om man ska "vänster" i rondellen. Undrar varför det är så när man lika gärna kan köra i höger fil hela vägen. En del av dom rondellerna är dessutom relativt nybyggda.

// Jocke
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Kan bara inflika att det finns ett uppmärksammat rättsfall där en P. Ramel (titta så fint de har avidentifierat ;)) kolliderade i en rondell med person som låg i höger körfält trots att denne skulle svänga vänster. man kom fram till att det ändå var P.Ramels fel då man får ligga i högerfilen även om man ska till vänster i rondellen och den som byter fil är skyldig att vara säker på att "kusten är klar"....

------------------
Always Diesel
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
helt riktigt som ronte säger !!!

Man måste alltid kolla att kusten är klar brukar själv alltid välja så att jag slipper massa bilar bakom frmför och på sidan genom att köra lite fortare ;-)

Mvh/ Daniel

Länk
Hej !

Kan bara konstatera att det kanske är TILLÅTET men definitivt INTE TILLRÅDLIGT att ligga i höger körfält om man skall fortsätta runt i rondellen. Dels riskerar man ju att bli påkörd av bilar i vänsterfältet som skall ut ur rondellen och påkörd vill man ju INTE bli oavsett vem som blir vållande till olyckan. Dessutom blir ju inte rondellkörningen särskilt smidig eller snabb om bilar i vänster körfält måste stanna i rondellen för att släppa fram fordon som valt att ligga kvar i höger körfät trots att de skall passera en avfart. Det som irriterar mig mest är folk som när de skall ut ur rondellen väljer att byta från vänster till höger körfält i samband med att de lämnar rondellen. De "kryssar" liksom från vänster till höger (naturligtvis utan att blinka) i samband med utfart ur rondellen vilket är livsfarligt för dem som valt höger körfält och håller kvar vid detta även vid utfart. Man blir liksom "prejad" av dessa vettvillingar till trafikanter. Detta är tyvärr ett mycket vanligt beteende i medelstora städer (typ Jönköping) där rondellkörning inte ingår i modersmjölken. Hälsningar / Nysse
Nysse: Skicka dem på utbildning i Brommaplansrondellen i Sthlm, klarar man av den rondellen klarar man av alla rondeller =)
Nysse sammanfattade mina tankegånggar på ett bra sätt. Folk som ligger i högerfilen och snurrar några varv blir rätt effektiva trafikproppar...

//Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.