AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.599

diesel mek

volvopv
Tjena..

Har en 325 td och funderar på om det är samma styrbox som på tds.

kommer att montera en laddkylare så det skulle gå att använda samma styrbox som på tds,en.

Funderar på om det är vettigare att chipa eller en kcr box.

Är det samma styr box men olika chip på td och tdsen så är det ju vettigare att bara chipa orignal boxen, och då chipa med en chip till tds.

vad jag kan hitta så ligger org trycket på ca 7-8hg på tds,en, är det samma på td?

Ni som bytt turbo på dieselar, vad har ni bytt till, eller har ni bara bytt kompressorhuset?

Mr
56
Mr. K
323i -83
Kanske inte så många som har koll på dieseltrim, men kolla med "dieselmek på Zatzy. Han håller med den här 525TDS:en.
Länk

/Anders
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Hej
Det är inte samma styrenhet på td som tds. Det skiljer sig rejält. Har dock inte testat med att bara byta till en tds box. En KCR låda ger rätt bra effekt, bra och ekonomiskt alternativ.
Vad beträffar turbo, jag byter hela turbon, ger bättre gassvar etc etc. Har dock på senaste bygget, se länk ovan, fått bekymmer med för högt mottryck, vilket beror på ett taskigt utformat originalgrenrör.
Skall börja snickra på en egen variant denna vecka.
MVH Göran Dieselmeken lindgren
volvopv
Så du tror att det är lika bra att köra med org boxen på td och skaffa en kcr box.

Sitter och tittar på lite olika varianter av kylare, men det finns inte så mycket plats,

Tänkte om man laddar över 1.3h, pallar pumpen för mer?

Har även funderingar att koppla in en separat lamdasond för att se att den inte går för magert vid högre laddtryck,

Ev kommer jag att komplitera med vatten sprut om man inte får in större kylare.

Visa användare
396
dieselmeken
Hej
pumpen har inget med laddtrycket att göra, likaså så är du inte hjälpt av ett högre laddtryck, om du inte matar in mer soppa.
Vatteninsprutning är OK om du kommer upp på en sisådär 4-5 bar laddtryck, vilket jag inte tror att dina planer är.
MVH Göran
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Dieselmeken!!

Kan du förklara om en dumpventil fungerar på en diesel eller ej.
Jag har fått många bud i den frågan.

Hur kommer jag "billigast" undan om jag vill plocka ut ca 200hk ur min 525TDS -95?
Jag antar att turbon behöver bytas, men kan du ge förslag på vilken som är lämligast.
Övriga tips mottages varmt.

Polarbear
Visa användare
396
dieselmeken
Hej
Klarhet nr 1: Dumpventil går INTE att ha på en diesel, anledning då undrar du, jo på dieseln så finns inget spjäll som "stoppar upp" luften på väg från turbon till insugsventilerna. Däremot på en bensinare, så har du ett spjäll, som när det stängs gör att du får vaccum i insuget mellan spjället och insugsventilen. Detta vaccum användes för att öppna dumpventilen, som i det öppna läget skickar den "överblivna luften" i en bypass tillbaka till luftburken innan turbon, eller ut i fria luften med ett frääänt 14:tisljud typ pssssssssssssssst.
( tror att det är detta man vill åt, egen anm.)
På detta sätt tappar du inte så mycket tryck.
På dieseln finns inget av detta, utan bara fullt tryck ända in. Det är stora flöden som gäller.
Billigast? Har du någonsin hört talas om en trimmning som är billig?
Om du ska byta turbo, så är Switzers lilla S1:a att rekomendera.
MVH Göran lindgren
volvopv
bör man göra något åt pumpen om man byter till en switzer
krillan
Hej! Dieselmeken!!!....
Jag antar att du har en kcr box på din 330d?
Skulle vilja höra din åsikt om hurvida boxen ökar slitaget på motor.
Får så luddiga svar av kcr själva.
"att inte laddtrycket höjs... utan bara finjustering av effekt kurvan"
Har du satt dig in i hur den arbetar?
Tycker att det är intressant med trimning av diesel motorer.
Tycker om diesel soundet på något konstigt sätt.
Om man lyckas få ut 180-190 hk ur en 525tds, ökar bränsleförbrukningen mycket eller????
Var hamnar vridet?? Vad är det för org. vrid på en sådan?

Länk

Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!!
Td
38
Tds
525tds touring-95
Vet ej hur det är på 330d men på 525tds finns det ingen elektronisk styrning utav laddtrycket så därför får du ingen ökning av laddtrycket 330d´n är ju nyare så det borde finnas i mitt tycke men jag vet ej
Du kan kolla genom att se hur wastegaten är inkopplad sitter det någon magnetventil på slangen så är den elektroniskt styrd
hoppas du får ut något vettigt av min luddiga beskrivning.
max f
jag tycker att en diesel verkar ganska vettig att trimma den är ju framförallt slitstark och kraftigt överdim om det är en vettig ingenjörteam som gjort motorn, ökat slitage är ju självfallet och även ökad bränsleåtgång eftersom du trycker i mer luft så behövs mer bränsle för att få en så effektiv förbränning som möjligt.

chipstrim skulle jag inte vilja säga är något för den som vet hur motorer fungerar bara en ren bluff som dom kan göra på märkesverkstaden för en 500kr det som görs är att dom ställer upp värden som redan finns.

när motorerna tillverkas så ger inte alla 150hp som det är tänkt en del ger mer en del mindre men då finns det i datorstyrningen inprogramerat en viss % som man kan öka respektive minska effekten så att motorerna verkligen håller 150hp dett är dels för helbilsgodkännandet och för att kunden inte ska få en bil som är svagare än någon grannes bil som är likadan.
Visa användare
396
dieselmeken
Hej.
Pumpen bör göras om totalt, elektroniken fattar inget. Originalturbon går inte att få att ladda mer än 1,4 bar, när jag laddade soppa för 2,2bar, så var resultatet svart rök, mao för dåligt tryck / flöde. Jag testade då min schwitzer gav upp ( lånade ut bilen till en kompis....) Hade bara originalaren att montera.
Med Schwitzern så var 1,7bar plättlätt, ingen rök, bara effekt. I det utförandet gick den på strippen.

Min 330d är inte chippad, däremot omprogrammerad och uppdaterad av den lokale BMW dealern. Ger samma effekt.
När jag testade en KCR box på detta så att säga, så slog systemet ifrån, även om den var justerad till det lägsta tänkbara värdet.
330:in tror han är en större bil än vad han egentligen är, fiffigt va??

525.an drog ca 0.7 vid blandad normal körning. Om man pressade den, så gick det åt mer, men totalen låg runt 0,7.
Nu är den såld för nya projekt.
( förslag någon???)

Vrid? vet ej, men 15,71sek 146.18 km / 402 meter med 1650 kg vikt bör säga en del om vridet tycker jag.

KCR lådan arbetar på railtryck, högre tryck = mer bränsle.
Har inget med turbotryck att göra, tror inte det iaf.

330:in har ett VTN aggregat, styrs av en vaccumklocka, som ändrar storleken på avgassidans turbinhus. Vaccumkolckan ÄR styrd av elektronik helt och hållet, går inte att lura......
MVH Göran dieselmeken Lindgren
krillan
Har en auktoriserad bmw verkstad utfört trimmning?
nån du känner där som gjorde det privat?..låter overkligt!!
använde de bmw's Dis system el nån annan datorsystem?
Hej.

undrar vad man skall tänka på när man "byter toppp" på en tds.. har fått alla möjliga och omöjliga förslag..

någon ??

"en frisk motor tänder varje varv"
Visa användare
396
dieselmeken
Krillan, vem har påstått att en auktoriserad BMW verkstad har utfört trimmning?? Inte jag iallafall, du kanske menar någon annan topic?

Otto von diesel ( kul nickname)
Att tänka på vid toppbyte på tds:
Motor på tdc, 1 :ans cyl i kompläge.
Slacka övre kedjan samt lås sträckaren med ett 2,5-3mm borr, viktigt:
Lyft av toppen, tänk på att byta övre + nedre kedja vid denna operation ( rekomenderas!) kostar inte inte många hundringar.
Montera ihop, använd låspinne för motor, under startmotorn finns hålet, indikatorklocka i pumpen på 0,90 mm vid tdc, 1:sta cyl i kompläge, (6:an vippar) samt sist men inte minst, BMW verktyg för fixering av kamaxeln.
Kamdrevet har ingen kil eller så, det justaras in med hjälp av verktyget. Du kan anväda en 90g vinkel, men som sagt verktyget är att rekomendera.
Om du behöver mer tips, maila gärna mig, har tappat räkningen på hur många td /tds toppar jag bytt.

MVH Göran Dieselmeken Lindgren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.